Däckstryck på bana??

R73

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Ninja zx-10R
duckie skrev:
Hur var det nudå, ska jag ha lägre tryck vid banåkning eller inte?
Jag har idag 2,5 bak och 2,25 fram.
Pröva med att sänka bak och fram till 2,2 det funkar väldig bra för många jag snackat med på banan även för mig själv men tänk alltid på att det inte finns några regler angående detta så prova dig fram till det som passar din körning bäst. Kolla även på hur fjädringen är inställt!

Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
"Banåkning"? :rofl Instruktionsböckerna säger följande: För snabb motorvägskörning (Touring) rekommenderas följande täckstryck: 2.5bar fram 2.9 bar bak... :7peta
Skämt åsido, tävlingsåkare kör med 2.1 fram och 1.9 bak. Glada amatörer (2.xx på Anderstorp) kan köra på det dom brukar, det är inte så noga...

MC Doktorn

Guest
En artikel jag hittade på AF1 racing

Determining Best Tire Pressures

You'll get a lot of opinions on what tire pressure to run, but the correct tire pressure for you is not a matter of polling other rider's opinion. Here are the basics you'll need to decide for yourself.

Start with the bike manufacturer's recommendation in the owners manual or under-seat sticker. This is the number they consider to be the best balance between handling, grip and tire wear. Further, if you're running alloy wheels on poor pavement, consider adding 2 psi to the recommended tire pressure just to reduce the likelihood of pothole damage. Just as you would for a car, increase the pressure 2 psi or so for sustained high speed operation (or 2-up riding) to reduce rolling friction and casing flexing. Check your tire pressure regularly as they say.

In order to get optimum handling a tire has to get to its optimum temperature which is different for each brand of tire. Most of us don't have the equipment needed to measure tire temperature directly so we measure it indirectly by checking tire pressure since tire pressure increases with tire temperature. Tire temperature is important to know because too much flexing of the casing of an under-inflated tire for a given riding style and road will result in overheating resulting in less than optimum grip. Over-pressurizing a tire will reduce casing flexing and prevent the tire from getting up to the optimum operating temperature and performance again suffers. Sliding and spinning the tires also increase tire temperatures from friction heating.

A technique for those wanting to get the most out of their tires on the street is to use the 10/20% rule.
First check the tire pressure when the tire is cold. Then take a ride on your favorite twisty piece of road. Then, measure the tire pressure immediately after stopping. If the pressure has risen less than 10% on the
front or 20% on the rear, the rider should remove air from the tire.
So for example, starting at a front tire pressure of 32.5 psi should bring you up to 36 psi hot. Once you obtain this pressure increase for a given rider, bike, tire, road and road temperature combination, check the tire pressure again while cold and record it for future reference.

Each manufacturer is different. Each tire model is different. A tire design that runs cooler needs to run a lower pressure (2-3 psi front) to get up to optimum temperature. The rear tire runs hotter than the front tire, road and track. So the rear tire cold-to-hot increase is greater. Dropping air pressure has the additional side effect of scrubbing more rubber area.

For the track you'll have to drop the cold tire pressures an additional 10/20%. Track operation will get tires hotter (increasing the cold-to-hot pressure range) so starting at say 32/30 psi now should bring you up to the
same temperature (and pressure) that 35/39 psi gave you for the street.

Rhino Motorcycle Products LLC

info@rhinomoto.com

Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Tack för svar.

Eftersom jag är en glad amatör låter jag nog bli att sänka trycket, möjligtvis en aaaaning.

Fjädring och grejer vågar jag inte ens tänka på.:-o

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
duckie skrev:
Tack för svar.

Eftersom jag är en glad amatör låter jag nog bli att sänka trycket, möjligtvis en aaaaning.

Bra ide, det är onödigt att hålla på o tramsa med en massa skit o ha det i huvudet, när man bara ska koncentrera sig på körningen. Jag har exempelvis kört flera hundra varv (Många av dom som föråkare) på bana med massa möjliga motorcyklar. Har aldrig någonsin kollat lufttryck (Mer än jag vetat att det finns tillräckligt) eller hållt på o kladdat med fjädring. Det är ju inte race vi snackar om precis. Visst har man sett såna som är superseriösa mad däckvärmare o mektält, för att sen puttra runt i lugn o ro. Mena... :rolleyes: Jaja, huvudsaken är att man har roligt o lär sig bli en bättre förare!

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
duckie skrev:
Tack för svar.

Och glöm absolut inte bort att fylla på luft innan du åker hem annars så slits däcket ganska fort.

men 2.2 både fram o bak är nog att rekommendera när det börjar gå undan... Men du kommer att ha mkt duktigt folk med dig uppe på Midlanda så prata med Göran (Vegas) med grön kawa så kan han nog lära dig ett o annat hehe...

Var förövrigt på Rörken igår o nötte ner puckarna nån cm till hahaha...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0