Däcksval inför 2011

Tommet

SFSMC
Gick med
8 Sep 2006
Hoj
Gixxer tysen
Sitter och surfar runt bland alla möjliga sidor för att försöka hitta några vettiga puckar till nästa säsong.

Körde Pilot power 2ct i år och det funkade bra både på gata/bana.
Fått höra både ris och ros om dom.

Så då tänkte jag att jag skulle prova något nytt inför 2011.

Det som verkar intressant är:
Conti Race Attack
Metzeler Racetec
Pirelli Diablo Super Corsa

Något att rekommendera, tips?

Ska gå både bana/gata.

Paul.E

Paul.E
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
xt600 gsxr750 husqvarna610 vtr1000 xr650 cr250 ktm640 husa650 r6 z750 zx6r zx6rr banhoj
Diablo rossa corsa funkar för mig på bana.
Körde även dom lite på gata gick bra där med.
Kör en zx6r snabbaste tid knuddan 1.08
Håller ca 3 gånger med 6 pass per gång
Vid 18 grader ute.
Körde själv innan på 2ct men dom höll bara 1 gång på sturup vid 25 grader.
Dom började smälta efter ca 10 min på vänster sida höger sida var hyffsat men inget bra

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag skulle köra på dunlop roadsmart ifall du gillade road 2ct men ändå vill testa ett annat märke.

roadsmart blir inte snorhala vid "hård"körning på bana som road 2ct kan bli.

Kör du så pass hårt att inte roadsmart håller för bana är det bara bita i det sura äpplet och skifta till slicks då du ska härja på banan.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag skulle köra på dunlop roadsmart ifall du gillade road 2ct men ändå vill testa ett annat märke.

roadsmart blir inte snorhala vid "hård"körning på bana som road 2ct kan bli.

Kör du så pass hårt att inte roadsmart håller för bana är det bara bita i det sura äpplet och skifta till slicks då du ska härja på banan.

Då skiftar man till Sportsmart...:tummenupp

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Jag står i däcksval jag med. Har hela hösten tänkt köpa mig sportsmart men när jag kikade på hojdäck.se så hittade jag inte rätt dimension till framdäcket, ska ha 120/70 men hittade bara 120/60. Någon annan sida som säljer sportsmart till bra pris och givetvis med rätt dimensioner? :)

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag står i däcksval jag med. Har hela hösten tänkt köpa mig sportsmart men när jag kikade på hojdäck.se så hittade jag inte rätt dimension till framdäcket, ska ha 120/70 men hittade bara 120/60. Någon annan sida som säljer sportsmart till bra pris och givetvis med rätt dimensioner? :)

Då ringer du eller mailar Hojdäck. 120/70 är den absolut vanligaste dimensionen på framdäck så om det inte finns på deras hemsida så är det ett datorrelaterat problem, de har garanterat den dimensionen hemma:)

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Diablo rossa corsa funkar för mig på bana.
Körde även dom lite på gata gick bra där med.
Kör en zx6r snabbaste tid knuddan 1.08
Håller ca 3 gånger med 6 pass per gång
Vid 18 grader ute.
Körde själv innan på 2ct men dom höll bara 1 gång på sturup vid 25 grader.
Dom började smälta efter ca 10 min på vänster sida höger sida var hyffsat men inget bra

Gillar också Rosso Corsa grymt bra - lungt fint uppträdande och inga överraskningar..:tummenupp
Körde Michelin innan men jag tycker dom är lite för "spetsiga" i profilen,jag upplever hojen som orolig in i böjarna så jag vill ha en rundare,mindre toppig profil...

I år ska jag testa slicks på Gotland Ring - fick ett par däckvärmare i somras och då måste man ju testa....:tummenupp:yoparty

Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
kört Metzler M3..kom som nu modell förra året..grymma däck

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Då ringer du eller mailar Hojdäck. 120/70 är den absolut vanligaste dimensionen på framdäck så om det inte finns på deras hemsida så är det ett datorrelaterat problem, de har garanterat den dimensionen hemma:)

Blev lite fundersam då jag har för mig att jag såg den dimensionen tidigare i höstas. Tackar för snabbt svar, nu ska det handlas gummi! :)

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
När man köper däck online, bör man kontakta butiken och fråga om det är sprillans nya däck eller är man säker på att få nya däck och inte däck som har legat på hyllan i 2-3år.. gummi är ju trots allt färskvara:)

Jag hade nog tänkt prova Dunlop, har haft michelin pilot road 2ct men det kändes som cykeln flyttade sig i sidled när man la ner den:gnissla

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
+1

Jag började köra SportMax i somras och blev MYCKET överraskad både av fäste och livslängd. Kommer att köra det 2011 också...:tummenupp

Är det ett allrounddäck? Har funderingar på detta däck med. Är ute på kortare turer på kurvig landsväg för det mesta, och ibland transport på motorväg. Kör ej bana ännu. Men skulle däcket också fungera på bandagar då och då?:va Hojen som jag kör är en Suzuki GSX 1400:tummenupp

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
När man köper däck online, bör man kontakta butiken och fråga om det är sprillans nya däck eller är man säker på att få nya däck och inte däck som har legat på hyllan i 2-3år.. gummi är ju trots allt färskvara:)

Jag hade nog tänkt prova Dunlop, har haft michelin pilot road 2ct men det kändes som cykeln flyttade sig i sidled när man la ner den:gnissla

Får hoppas att de säljer däck som är färska. Men för att säkerställa mig om att de är färska så ska jag fråga innan jag köper.

Jag hade 2ct på gamla hojen och tyckte att de blev lite väl mjuka ibland samt att de slets mycket fortare än väntat. Så hoppas att dunlopen blir aningens bättre :)

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro

ja, men vid rätt förvaring, sådan förvaring man kan förvänta sig av större däckhandlare och grossister, så är 2-3 år inget att oroa sig för !

lycka till att köpa ett däck som är mindre än 4-5 mån gammalt t.ex.....

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!