Däcksval inför 2011

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är det ett allrounddäck? Har funderingar på detta däck med. Är ute på kortare turer på kurvig landsväg för det mesta, och ibland transport på motorväg. Kör ej bana ännu. Men skulle däcket också fungera på bandagar då och då?:va Hojen som jag kör är en Suzuki GSX 1400:tummenupp

Sportsmart är ett allround däck med lite mer fokus på fäste än kanske livslängd. Men med det sagt så betyder det inte att dom är tokslut efter en säsong - tvärt om. Dom håller oerhört bra.

Jag kör en GSX1100 fast med moderna fälgar och däck och Sportsmart däcken fungerade utmärkt på bana. För andra som är betydligt snabbare än mig på bana har dom också fungerade mycket bra. Upplevde aldrig någon brist på grepp i kurvor även under hårda accelerationer och med relativt mycket nedlägg.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Sportsmart/roadsmart är grymma däck som jag blivit förtjust i. Tidigare gillade jag inte Dunlop alls, men de har höjt ribban! Racetec och pirellis motsvarighet är suveräna, men kort livslängd-. Fast på bana är det fina däck om man inte satsar på rena slicks.
Michelins gatdäck har jag aldrig gillat.

Simrishamn

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Hoj
Ducati 1198
Testa Dunlop Sportmax GP Racer D211, finns i medium & Endurance.
Jag tävlade hela säsongen i Nordic BoTT med endurance bakdäcken och är mycket nöjd med fäste, feedback samt stryktålighet. Framdäcket tycker jag är för trögstyrt så jag körde på slicks fram med annan profil. (Testade även slicks bak men inte gick det fortare för det!)

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
ja, men vid rätt förvaring, sådan förvaring man kan förvänta sig av större däckhandlare och grossister, så är 2-3 år inget att oroa sig för !

lycka till att köpa ett däck som är mindre än 4-5 mån gammalt t.ex.....

Jag förväntar mig inte att det står "xx11" på däcken men däremot skulle inte jag tycka att det var okej att köpa ett nytt däck som det står "xx08" eller äldre.. Men annars dom som är med i smc har bra rabatter på euromaster och däckia så det kan nog bli billigare än nätdäck och då får man ju se vad man köper innan:)

Tommet

SFSMC
Gick med
8 Sep 2006
Hoj
Gixxer tysen
Blev ju inte mkt lättare att välja nu =)

Låter iallfall som att Dunlop ligger bra till. Synd att Hojdäck har så dåligt utbud bara, hade tänkte att jag skulle sponsra dom i år istället för däckonline.

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Annars funkar Maxxis presa sport väldigt bra billigt e de också :D

Kevin S

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2010
Hoj
Yamaha R1 2009

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11

Solhagaracing4

Vifferist
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
2001 Honda VFR800fi
Jag förväntar mig inte att det står "xx11" på däcken men däremot skulle inte jag tycka att det var okej att köpa ett nytt däck som det står "xx08" eller äldre.. Men annars dom som är med i smc har bra rabatter på euromaster och däckia så det kan nog bli billigare än nätdäck och då får man ju se vad man köper innan:)

Kan tyvärr glömma att kunna använda Smc's rabatt hos iaf euromaster.
De kör redan med egen rabatt som är "bättre" än smc's.
Men de är ändå mkt dyrare än webbutiker.
Har Sj ringt o kollat med och utan smc rabatt.
Både Euromaster och smc rabatter utgår från bruttopris eller vad det var.

Last edited:

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Sportsmart är ett allround däck med lite mer fokus på fäste än kanske livslängd. Men med det sagt så betyder det inte att dom är tokslut efter en säsong - tvärt om. Dom håller oerhört bra.

Jag kör en GSX1100 fast med moderna fälgar och däck och Sportsmart däcken fungerade utmärkt på bana. För andra som är betydligt snabbare än mig på bana har dom också fungerade mycket bra. Upplevde aldrig någon brist på grepp i kurvor även under hårda accelerationer och med relativt mycket nedlägg.

Korrekt namn för denna produkt = Dunlop Sportmax Sportsmart ? Hittade inget annat däck med namnet "sportsmart" i sig i Dunlopfamiljen. Bra pris på Däckonline.se ? 1597,20 inklusive (bakdäck 190/50/zr 17) frakt!:tummenupp

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
:tummenupp

Läste lite om michelin power pure och att de har sänkt vikten med ungefär 1 kg per däck jämfört med bland annat bt016 och diablo corsa. Någon som vet om det finns viktuppgifter för både sportmax sportsmart och power pure? Skulle vara kul att jämföra :)

Michelins purédäck är lättare än de andra ja men det är inte bara positivt. Jag märkte ingen jätteskillnad på min hoj men den har redan väldigt lätta fälgar och svänger på en 5-öring. På en sporthoj med smalt styre så märks det kanske mer...
Det jag hört är att förare med speciellt 600:eek:r, typ nyare R6 kan uppleva att däcket gör hojen lite instabil. DEssutom så höll det väldigt dåligt på bana, speciellt jämfört med Sportsmart. Funkar kanske bättre på gata?
Jag tar ett Dunlop alla dar i veckan...

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Michelins purédäck är lättare än de andra ja men det är inte bara positivt. Jag märkte ingen jätteskillnad på min hoj men den har redan väldigt lätta fälgar och svänger på en 5-öring. På en sporthoj med smalt styre så märks det kanske mer...
Det jag hört är att förare med speciellt 600:eek:r, typ nyare R6 kan uppleva att däcket gör hojen lite instabil. DEssutom så höll det väldigt dåligt på bana, speciellt jämfört med Sportsmart. Funkar kanske bättre på gata?
Jag tar ett Dunlop alla dar i veckan...

Okej låter vettigt. Jag har redan beställt hem en uppsättning Sportsmart nu så några pure däck blir det icke :tungan

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Sportsmart eller Pilot Road 2ct?? Någon som har provat båda och kan yttra sig om vilket som är bättre vad det gäller både grepp och livslängd?
Jag har kört båda, 2ct är gjort mer för gata än vad dunlopsen är.
Sportsmart däcken är 7 resor bättre, köp dom. :tummenupp

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Blev ju inte mkt lättare att välja nu =)

Låter iallfall som att Dunlop ligger bra till. Synd att Hojdäck har så dåligt utbud bara, hade tänkte att jag skulle sponsra dom i år istället för däckonline.

Du kan köpa Dunlop genom Actionpics.se , kommer en online shop senare men just nu får du kontakta oss på mail eller telefon för beställning.
Dunlop kommer även vara med på Actionpics bandagar 2011 och sälja samt lägga om däck på plats.

www.actionpics.se

//Nitrous

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Däckval

Körde mest på M5 förra året men en bandag på sportsmart. Jag håller med de flesta testerna -båda är bra men sportsmart lite bättre. Framförallt blev jag överraskad av att de båda håller så bra jmf med tidigare generationer...

Förresten, kan vi inte säga däckval, däckvärmare etc (utan s) eller finns det någon mysko dialekt där folk går omkring och säger - ett däck flera däcks????

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Körde mest på M5 förra året men en bandag på sportsmart. Jag håller med de flesta testerna -båda är bra men sportsmart lite bättre. Framförallt blev jag överraskad av att de båda håller så bra jmf med tidigare generationer...

Förresten, kan vi inte säga däckval, däckvärmare etc (utan s) eller finns det någon mysko dialekt där folk går omkring och säger - ett däck flera däcks????
Jag förstår inte problemet med att s:et är med där?
Spelar det någon större roll?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...