däcksval?

lillen81

försöker lära mig
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
numer en fireblade -00
tja ! hittade ingen tråd om detta finns säkert men jag hittade den inte .
jag måste ta o byta däck på min blade ... jag undrar om det är någon som skulle vilja ge mig lite tips om vad man ska köpa ?

jag skulle dessutom vara tacksam om någon skulle vilja förklara lite runt beteckningarna som WR,ZR,R,B ...osv kan inget om sånt .

Jag vill kunna köra både bana och landsväg med betoning på landsväg..
Har nu ett par michelin pilot race men tycker att jag får aldrig upp någon riktig värme i de däcken..
skule vara tacksam för hjälp // Erik
 
Last edited:

Bosse^

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Ort
Mariehamn
Hoj
GSX-R 1000 -08, YZ125 -98
Metzeler ME Sportec (tror de va så dom hette) borde va ett ganska bra märke och borde kosta runt 1500 - 2000 kr (bak)
 

lillen81

försöker lära mig
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
numer en fireblade -00
Bosse^ skrev:
Metzeler ME Sportec (tror de va så dom hette) borde va ett ganska bra märke och borde kosta runt 1500 - 2000 kr (bak)

ok vad står ME för ? vet du det ? jag vill ju inte ha ett för hårt däck eller för mjukt.
 

Bosse^

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Ort
Mariehamn
Hoj
GSX-R 1000 -08, YZ125 -98
Hmm.. Har för mej att de bara e namnet på däcket. Annars vet ja inte riktigt. Vet att de flesta som kör sporthoj här på Åland bruka vara in och köpa just dom däcken
 

lillen81

försöker lära mig
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
numer en fireblade -00
Bosse^ skrev:
Hmm.. Har för mej att de bara e namnet på däcket. Annars vet ja inte riktigt. Vet att de flesta som kör sporthoj här på Åland bruka vara in och köpa just dom däcken

ok . tack så mkt får se vad det blir . har hört att metzler har ett annat som sägs vara bra oxå . rennsport tror jag det var . men jag vet inte alls jag .
 

tonytule

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 -05
Däcksval

Så här är det.

Det finns olika hastighetskoder på däck och dessa har olika bokstavsbeteckningar. P= upp till 150 km/h, S= upp till 180, H 210 V 240, Z över 240 och W 270 km/h Detta är vad däcken skall klara av i konstant fart under 24 timmar.

R står för radialdäck

Ett däck med beteckningen ZR-W 73 är alltså ett radialdäck som tål 270 km/h med belastningskod 73
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
lillen81 skrev:
ok . tack så mkt får se vad det blir . har hört att metzler har ett annat som sägs vara bra oxå . rennsport tror jag det var . men jag vet inte alls jag .

Rennsport är ett mjukt racingdäck främst avsett för bankörning. Supergrepp men inte så lång hållbarhet.

Sportec M-1 är ett sporttouringdäck som håller längre och har så mycket grepp man behöver på landsväg.

Läs senaste Bike, där testade dom däck.

Läs under mitt inlägg :rolleyes:

//jaG
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
personligen tycker jag om Dunlop D207gp alt D207RR.. Bra fäste men kort livslängd.. :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vit Blade skrev:
personligen tycker jag om Dunlop D207gp alt D207RR.. Bra fäste men kort livslängd.. :)

208 är ett säkrare kort. 207 är lömska på gata. hala kalla och tar bra med tid på sig innan dom blir varma...

//jaG
 

Anderson

Det är farligt o leva, man kan dö
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
CBR 900 Streetfighter
TurboAndreas skrev:
Är det någon som har erfarenhet av färgade däck?

Japp, satt ett på när jag köpte min blade. För att uttrycka mig milt så kan du inte få ett sämre jävla skitdäck. Närmare än så har jag inte varit att köra ihjäl mig. Duger till att spinna slut hemma på bakgården men längre än så ska det aldrig rulla. Dom färgade däcken som finns till sporthojar är nämligen regumerade så det jag hade saknade fäste totalt och det lossnade bitar ur det när man pressade det. Och ja, det är gay.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top