På YT faktiskt.
Pallar du med österrikiska så har 1000ps-kanalen massor om däck. Kanske inte så många jämförande stortester, men ofta ingående provkörningar och omdömen kring varje nytt däck som presenteras.
Kanalen KurvenRadiusTV bjussar på mycket av tekniken kring däck - analys av slitage, lufttryckets betydelse, krängningstips mm.
...på Tyska, men ibland med engelska stödord i rutan.
På engelska finns det också massor på tuben.
Sök på det uppenbara "motorcycle tire test" och resultaten strömmar in.
Tyvärr är det ett tidsödande sätt att ta in information på.
Somliga presentatörer lägger mer energi på att vara balla än att förmedla fakta, och mer än en gång händer det att man tvingas stänga av halvvägs för att behålla sin sinnesfrid. En enkel "faktaruta längst bak" saknas tyvärr.
De större MC-magasinen är rätt njugga med att dela med sig av sina däckstest på nätet. De vill att man skall köpa tidningen.
Förståeligt. Det är omständligt, krävande och trist att ligga och nöta däck i timmar och ändå hålla sig skärpt nog för att plocka upp de små skillnader som finns bland de bästa däcken.
Här är ett hyfsat nytt test som MCN bjuder på:
https://youtu.be/EzcgeHLZMvw
Var medveten om att så gott som alla av dagens stora jämförande tester görs i samarbete med en tillverkare.
Det är dom som står för anläggningen, markpersonal och logistik. Det behöver inte betyda att tidningen är "köpt", men det minsta man skall ha klart för sig när man läser dagens tester är att minst ett däck i samlingen är utvecklat på just den anläggningen som testet genomförs på...
Summasumarum: man måste läsa en jävla massa däckstest för att ha någon egentlig nytta av dem.
...sedan direkt ut och handla ett däck
ur samma batch och kränga på för att kunna göra en validering av hur tidningens omdöme om däcket uppfattas av just dig, på din hoj under dina förhållanden.
Jag är intresserad av däck och gör åt en del.
Det är ytterst sällan jag kränger på samma typ av däck som jag tar av. Det är mycket roligare att pröva nytt och se vilka egenskaper de olika däcken har. Självklart korsrefererar man med de däckstest man kommer över, och visst - somligt stämmer, medan man ibland upplever att andra påtalade skillnader mellan däck känns som dom blivit rätt duktigt uppblåsta och överdrivna bara för att det skall gå att kora en vinnare efter 4 dagars testande.
Dagens top-3 däck är så bra att vardagsmotorcyklisten inte märker stor skillnad.