Däcktips??

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag har läst mig till att 2ct-däcken lämpar sig sämre för bankörning än dom vanliga, inte 2ct, däcken, skuldrorna är mjukare och klarar vatten bättre, men tål värmen sämre. Sen hänger det säkert ihop med vilket tempo man har också.

På gata är det nog rätt svårt att överhetta dem, och det är det primära bruksområdet. Det är nog som någon sa, att halkproblemen eventuellt bara märks av dem som kör snabb grupp på storbana.

Med pilot Road2 kan du köra hur fan du vill när det är på en 125:a :tummenupp. Jag hade det på min tidigare 900:a och höll mig på hjulen på gotland ring med dem, i gubbatempo. En kompis som var med hade detta däck bak även han och han dundrade på rätt bra med sin zx9:a. Är man bara glad amatör kör man inte ifrån det däckets grepp.

Livslängden kommer vara över 1000 mil bak för dig förmodligen, och ännu mer fram. Bytte min hoj innan däcken tog slut men hade lagt 800 mil på dom med bra mycket mönster kvar.
Överlag bra däck, framförallt i vått, men de är ganska "nervösa" i mitt tycke. Tyckte hojen "ramlade" in i kurvorna med dom. Men när man vant sig är det inga större bekymmer.

Det låter ju bra. Att de är nervösa är säkert för att de behåller den runda profilen längre.

Går det bra att kombinera 2ct fram och vanligt bak? 2ct kostar 25 Euro mer för bakdäcket. Känns rätt bra att lägga pengarna på bensin istället om man nu ändå inte kommer att märka skillnad..


Bifogar 2 bilder på mina däck. Är däcket slitet när gummit kommer ner till "bryggan" i spåret (som man ser i bild 1)?
På framdäcket har jag fått "hajtänder". Blir det så när det är slitet eller är något fel?
 

Bifogat

  • SAM_0002.jpg
    SAM_0002.jpg
    238 KB · Visningar: 52
  • SAM_0003.jpg
    SAM_0003.jpg
    233 KB · Visningar: 55

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Klubba: Mölndal blir det då, viktigt att dom inte skadar nått.

Har kanske inte förklarat min körning men undviker stadskörning iaf, så mkt kurviga vägar utanför stan som möjligt i ett ok tempo.
Har just nu Bridgestone BT015R som duger hur bra som helst, är egentligen mest ute efter bra priser och verkar som att det får bli Reifenversand för ett sådant däck, tycker det var helt ok pris.

I samma kategori (sport) har du annars flera andra att välja på.
Michelin Pilopt Power, Pilot Power 2CT
Dunlop Qualifier II
Pirelli Diablo Rosso, Diablo Rosso II
Metzeler Sportec M5 Interact.
mfl...

Men trivs du med det däcket så ska du klart köpa ett sån't igen.
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Lånar tråden lite då jag också ska byta däck närmaste tiden! Hoppas det är ok! :)

Jag har kört på bt023 bak och är är nöjd med det. Minns inte miltal men greppet har för min körning varit fullt tillräckligt! Körde min första bandag och det ska det bli fler! Kör väl hyfsat (relativt ^^) fort och mycket bakhjul.. Finns det något annat alternativ än vad jag har? Tillräckligt Bra grepp för mig att utvecklas på bana och inte för hårt för gata och så lång livslängd som möjligt!

BT023 är Bridgestone's Sporttouringdäck och i samma kategori hittar du också dessa:
Dunlop Roadsmart, som redan sagts. Bra våtgrepp och torrgrepp. Håller länge
Michelin Pilot Road 2 med erkänt bra våtgrepp. Lång livslängd
Michelin Pilot Road 3. Revolutionerande mönster och enligt testerna ett riktigt bra våtgrepp. Bäst på marknaden just nu. I övrigt samma som Pilot Road 2
Metzeler Z8 Interact. Många mil och en ny teknik i stommen för bättre grepp.
Pirelli Angel ST. Testvinnaren från 2010. Bra grepp och livslängd.
Continetal Road Attack 2, Ska ha snabb uppvärmning och en egen Silicablandning (som kallas Black Chili). Bra livslängd.

Kort sammanfattning bara av några av de däcken som finns på marknaden.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack för de utländska sidorna, ett par hundringar billigare :tummenupp Nu kan man köpa road 2ct ist för vanliga :)

Lånar tråden lite om det är ok, säkert fler som har samma frågor.

Jag gillar att köra "inspirerat" och kör kanske någon SMC-kurs på gokartbana. Vill ändå att däcken ska ha hyffsad hållbarhet. Är Pilot Road 2ct rätt däck för mig? Hur långt kommer man på framdäck resp. bakdäck? Jag kör 125:a så antagligen håller däcken lite längre än för de flesta här.
Är det stor skillnad grepp- och hållbarhetsmässigt på vanliga Road och 2ct?

Jag kör Road 2CT på min TDM. Enligt min åsikt är våtgreppet riktigt bra. Dom räcker väl till för inspirerad gatkörning och SMC:s knixkörningar på GoCart bana.
Det finns dom som säger att det lätt överhettar men det är frågan om ganska snabba förare på storbana. Dvs inget som gemene man råkar ut för.
Jag klämmer ur drygt 1000 mil ur ett bakdäck och 1500 ur framdäcket. På en 125:a räcker dom antagligen betydligt längre.
Du har troligen mer en tillräckligt med grepp i alla däck i den kategorin gissar jag.
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
På gata är det nog rätt svårt att överhetta dem, och det är det primära bruksområdet. Det är nog som någon sa, att halkproblemen eventuellt bara märks av dem som kör snabb grupp på storbana.

Stämmer bra.
100% Silica ger snabbare uppvärmning och bra grepp i vått.
Dock tål de inte riktigt lika hög temp som de däck som har lägre eller ingen silica. Men det märks bara av de som påfrestar däcken hårt.

Går det bra att kombinera 2ct fram och vanligt bak? 2ct kostar 25 Euro mer för bakdäcket. Känns rätt bra att lägga pengarna på bensin istället om man nu ändå inte kommer att märka skillnad..

Bifogar 2 bilder på mina däck. Är däcket slitet när gummit kommer ner till "bryggan" i spåret (som man ser i bild 1)?
På framdäcket har jag fått "hajtänder". Blir det så när det är slitet eller är något fel?

Helt ok att köra vanliga och 2:an.
Dock brukar de flesta göra tvärtom och köra 2:an bak då det ger mer mil och man då byter fram + bak samtidigt.

Det vänstra däcket är slitet. Mönstret är nere på slitagevrnarna men det som mest gör däcket slitet, är den "platta" som har blivit.
Detta gör att hojen känns nervös och vill "trilla" över när nu passerar över den kanten som har uppstått.
Det andra däcket uppvisar normalt slitage för landsvägskörning.
Finns flera trådar här på SH, som avhandlar den typen av slitage.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Stämmer bra.
100% Silica ger snabbare uppvärmning och bra grepp i vått.
Dock tål de inte riktigt lika hög temp som de däck som har lägre eller ingen silica. Men det märks bara av de som påfrestar däcken hårt.



Helt ok att köra vanliga och 2:an.
Dock brukar de flesta göra tvärtom och köra 2:an bak då det ger mer mil och man då byter fram + bak samtidigt.

Det vänstra däcket är slitet. Mönstret är nere på slitagevrnarna men det som mest gör däcket slitet, är den "platta" som har blivit.
Detta gör att hojen känns nervös och vill "trilla" över när nu passerar över den kanten som har uppstått.
Det andra däcket uppvisar normalt slitage för landsvägskörning.
Finns flera trådar här på SH, som avhandlar den typen av slitage.

Tack så mycket för svaret! Jo, man ser tydligt att däcket är platt. Har inte tänkt så mycket på det när jag har kört, men jag märker nog skillnad när jag slänger på nya ostar.
Har nu beställt Road bak och Road 2ct fram.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top