Däcktryck?

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Vems råd följer ni när det gäller däckstryck? Däck-tillverkarens eller Motorcykel-tillverkarens ?

Last edited:

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Sen ska man ju ta hänsyn till hur kallt det är när man mäter trycket.
Har man i 2,5bar när det är en kall vårdag, kanske +5, så är det garanterat bra mycket högre tryck när det är +25, nån månad senare.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Precis vad jag också trodde men när jag fick ett däck bytt hos en mc firma så sa dom att dom alltid går på däck-tillverkarens råd :confused:

De är väl för dom fått en poster från däcktillverkaren

Däckstryck bör anpassas rätt rejält efter körstil.. Mc-tillverkarna rekomenderar ju oftast ca 2,5 fram och 2,9 bak i sportknarrar.. Det är på tok för mkt om man kör aktivt

Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Kolla även vilken noggrannhet tryckmätarna visar, de kan skilja en hel del. Så testa trycket med ett par olika.
Ja brukar fråga de däckfirmor om de har har nån rutin för att säkerställa att deras mätare e kalibrerade och verkligen visar rätt tryck, så ser de ut som de fått tandvärk...

Visst, de e ingen raketvetenskap. Men hur VET man att saker e rätt om de e viktigt med typ däcktrycket?

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Jag har oxå funderat på det där. Är det kallare ute är det väl ok att köra med lägre tryck, mer anläggningsyta = mer friktion = mer värme = bättre grepp??
Är det varmt ute kanske det är bättre att ha lite högre tryck, annars blir gatdäck kanske för varma vid aktiv körning och greppet blir sämre.

Sen måste det väl vara bättre att ha lite lägre tryck då däcken sjunger på slutversen och är betydligt hårdare pga att det finns mycke mindre gummi att ta av vilket ger sämre grepp, lägre tryck ger ju mer yta an mot asfalten där oxå.

Jag antar att däcktrycksmanualerna är ett hyfsat kompromisstryck för alla faktorer som inverkar. För ska man ha det optimala däcktrycket skulle jag gissa på att allt mellan strax under 2bar upp till 3 kan va det ideala beroende på väg, körstil, hur slitna däcken är, temperaturen i luften, hojens vikt, förarens vikt osv osv...

Fast detta gäller nog bara om man skall ha det optimala greppet, kan ju förviss vara bra och ha i en nödsituvation, men tror dock andra faktorer som en rädd förares aggerande ställer till det mer där än att kunna rädda situvationen med ett grymt grepp om asfalten. Kör man normalt, lagom aktivt tror jag inte det spelar någon större roll några 10 delar bar hit eller dit.

Blev mycke text...hm. Men kanske läsvärt :gnissla

Last edited:

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Däckstryck bör anpassas rätt rejält efter körstil.. Mc-tillverkarna rekomenderar ju oftast ca 2,5 fram och 2,9 bak i sportknarrar.. Det är på tok för mkt om man kör aktivt[/QUOTE]

Jag minns inte vilken av mina verkstadshandböcker jag läste det i, men när det gäller däckstryck så var det att fram var det 2.5 bar och bak berodde det på vikt på föraren och körstil. Om man vägde över cirkus 75 kg skulle man ha 2.9 bar i bakdäcket vid normal körning. Om man är ute efter att köra aktivt så var det 2.5 bar även i bakdäcket som gällde.

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Jag har oxå funderat på det där. Är det kallare ute är det väl ok att köra med lägre tryck, mer anläggningsyta = mer friktion = mer värme = bättre grepp??
Är det varmt ute kanske det är bättre att ha lite högre tryck, annars blir gatdäck kanske för varma vid aktiv körning och greppet blir sämre.

Sen måste det väl vara bättre att ha lite lägre tryck då däcken sjunger på slutversen och är betydligt hårdare pga att det finns mycke mindre gummi att ta av vilket ger sämre grepp, lägre tryck ger ju mer yta an mot asfalten där oxå.

Jag antar att däcktrycksmanualerna är ett hyfsat kompromisstryck för alla faktorer som inverkar. För ska man ha det optimala däcktrycket skulle jag gissa på att allt mellan strax under 2bar upp till 3 kan va det ideala beroende på väg, körstil, hur slitna däcken är, temperaturen i luften, hojens vikt, förarens vikt osv osv...

Fast detta gäller nog bara om man skall ha det optimala greppet, kan ju förviss vara bra och ha i en nödsituvation, men tror dock andra faktorer som en rädd förares aggerande ställer till det mer där än att kunna rädda situvationen med ett grymt grepp om asfalten. Kör man normalt, lagom aktivt tror jag inte det spelar någon större roll några 10 delar bar hit eller dit.

Blev mycke text...hm. Men kanske läsvärt :gnissla

Stämmer mycket bra det där! :)

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
2,9 bak låter ju tokhögt för att vara kalltryck. Suzuki rekomenderar 2,5 både fram och bak på min om man kör själv, och 2,9 med passagerare.

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
Jag kör med 2,3 fram och 2,5 bak. Men var har jag fått den siffran ifrån? Kan det vara från den-vars-namn-inte-får-nämnas som driver en däckfirma?

Dollyeaa

En Honda vet inte vad skära är
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
Jag kör med 2,3 fram och 2,5 bak. Men var har jag fått den siffran ifrån? Kan det vara från den-vars-namn-inte-får-nämnas som driver en däckfirma?

Han vill nog att dina däck ska få sig en bokstavlig avhyvling, så att du sen knackar på och ber om byte.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA