MindLess
UndraVadSkaMan
Vems råd följer ni när det gäller däckstryck? Däck-tillverkarens eller Motorcykel-tillverkarens ?
Last edited:
MC-tillverkarens ! (det beror ju på MCns vikt etc)
Precis vad jag också trodde men när jag fick ett däck bytt hos en mc firma så sa dom att dom alltid går på däck-tillverkarens råd
Jag har oxå funderat på det där. Är det kallare ute är det väl ok att köra med lägre tryck, mer anläggningsyta = mer friktion = mer värme = bättre grepp??
Är det varmt ute kanske det är bättre att ha lite högre tryck, annars blir gatdäck kanske för varma vid aktiv körning och greppet blir sämre.
Sen måste det väl vara bättre att ha lite lägre tryck då däcken sjunger på slutversen och är betydligt hårdare pga att det finns mycke mindre gummi att ta av vilket ger sämre grepp, lägre tryck ger ju mer yta an mot asfalten där oxå.
Jag antar att däcktrycksmanualerna är ett hyfsat kompromisstryck för alla faktorer som inverkar. För ska man ha det optimala däcktrycket skulle jag gissa på att allt mellan strax under 2bar upp till 3 kan va det ideala beroende på väg, körstil, hur slitna däcken är, temperaturen i luften, hojens vikt, förarens vikt osv osv...
Fast detta gäller nog bara om man skall ha det optimala greppet, kan ju förviss vara bra och ha i en nödsituvation, men tror dock andra faktorer som en rädd förares aggerande ställer till det mer där än att kunna rädda situvationen med ett grymt grepp om asfalten. Kör man normalt, lagom aktivt tror jag inte det spelar någon större roll några 10 delar bar hit eller dit.
Blev mycke text...hm. Men kanske läsvärt
Jag kör med 2,3 fram och 2,5 bak. Men var har jag fått den siffran ifrån? Kan det vara från den-vars-namn-inte-får-nämnas som driver en däckfirma?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|