Däcktryck

Orkanens

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2011
Ort
klippan
Hoj
2005 kawa zx6r, 2012 kawa zzr1400
Hej alla glada
Fått hjärnsäpp däcktryck på en kawa zx6r?? :va
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Är ju olika på däcksmärke, men 2,5 fram och 2,8 bak är rätt vanlig rekommendation.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag har en Yamaha XJ900s Diversion med tjänstevikten 270 kg, och undrar vilka däcktryck jag egentligen bör ha. Jag är skeptisk till användarbokens rekommendation: "med förare upp till 90 kg 2.2 fram och 2.5 bak, och med förare 90 kg och över: 2.5 fram och 2.9 bak." Känns alldeles för hårt.

På körskolan blev jag rekommenderad att ha mer luft i däcken för att krypkörningen ska bli lättare, så dagen efter åkte jag till macken och fyllde på 2.3 fram och 2.4 bak, men det resulterade i att jag nu är mycket sämre på att krypköra!? Kommer dessvärre inte ihåg vilka däcktryck jag hade innan jag blåste i mer luft, men tror det måste ha varit kring 2.0 eller mjukare, tyckte jag såg det på pumpens display när jag först anslöt slangen till ventilen.

Däcken är Michelin, typ rund profil/tvärtsnitt för asfalt.


Sedan undrar jag också generellt hur däcktryck påverkar köregenskaperna vid olika farter, och hur man bör justera för olika behov. T ex om jag sällan kör fortare än 120 kmh, mest 70-80 kmh på slingriga landsvägar med halvkass asfalt (lagningar och gropar, uppfläkta bitar etc). Vill man inte ha mer 'yta' från däcken mot underlaget då?

Och t ex för krypkörning, med mindre tryck i däcken formar sig gummit mer mot marken, dvs det blir plattare med mer yta mot marken. Är det då inte lättare att hålla en upprätt position? Kontra hårt tryck med mindre yta mor marken och en rundare profil som lättare 'lutar', om man säger? Vad säger ni erfarna snubbar som gillar att experimentera?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker 2.2/2.5 låter lite väl lågt på en då tung hoj.
Men du känner av för lågt tryck i däcken vid i sväng i kurva, man behöver jobba mer aktivt med för lågt tryck i däcken. Med rätt tryck känns det mer som om hojen bara helt snällt gör vad den ska av sig självt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar Ulv. Ok, men då måste peta i mer luft ändå. Jag väger över 100 kg själv, så jag behöver väl det där 2.5/2.9 då. Men det känns att jag blivit så mycket sämre på att krypa nu med mer tryck, så jag inbillar mig att det har det det att göra. Eller så är jag bara nervös inför uppkörningen på onsdag. Det kommer att skita sig, det vet jag, och på krypkörningen i synnerhet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tackar Ulv. Ok, men då måste peta i mer luft ändå. Jag väger över 100 kg själv, så jag behöver väl det där 2.5/2.9 då. Men det känns att jag blivit så mycket sämre på att krypa nu med mer tryck, så jag inbillar mig att det har det det att göra. Eller så är jag bara nervös inför uppkörningen på onsdag. Det kommer att skita sig, det vet jag, och på krypkörningen i synnerhet.

Jag väger en bit över 100 kg, exakt hur lång bit vet jag inte för jag har inte vägt mig på ett par år, men det brukar bli 2.5/2.9 nånting för mig på gatdäck.
Hojen känns väldigt annorlunda när du gör trycket så du behöver ha dig nån vänlig själ som kan sitta och titta medan du krypkör så du får in känslan för hur hojen beter sig nu. Du har flera dagar på dig så det går nog.
Och du, missar du uppkörningen så kan du alltid göra den fler gånger. Stressa inte.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar Ulv. Jag förstår. Grejen är att jag inte fick nån tid kring stockholm (varken Eskilstuna, Uppsala, Norrköping, Gävle, .. m fl hade ingen tid förrän nästa år), det fanns dock en i Linköping som jag bokade för typ 1½ månad sedan. Nu måste jag hyra en lastbil med hydraul-lyft bak, spänna fast hojen där innen, köra till Linköping från Stockholm, köra upp och helst då bli godkänd, sen hem med hojen till stockholm igen, lasta av, och lämna hyrlastbilen.

Jag har alltså "övat", dvs gått i körskola, sedan början av juni, vet inte riktigt hur många lektioner jag tagit men säkert kring 15 st. Gjorde risk 1an, och 2an, i juni. Samt var jag i Linköping förra veckan och skrev Kunskapsprovet (godkänt). Nu återstår bara körprovet, och jag KAN köra hoj. Jag har kört bil i hundra år, kör bil till vardags 11h/dag i stadsmiljö, så jag vet att man inte får köra över gamla tanter. Problemet med mig är att jag är klumpig och trög när det gäller krypkörningen. När jag övar så fixar jag ju banan, utan att sätta ner en fot, säkert 6 gånger av 10. Grejen är att jag blir nervös när folk tittar på. Och då blir det bara skit av allt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Ok, visst, men då måste jag öva på grejen i tre år så att det sitter i ryggmärgen. Sen blir det väl en naturlig företeelse för mig, som du säger "om man är tillräckligt skitnödig". Men då blir det ju om tre år. Och visst har jag inte alls bråttom, jag är hellre en 'bra motorcyklist' än en osäker farlig dåre på vägarna. Men jag är ju redan en erfaren bilförare, och jag *kan köra motorcykel* i trafik. Det är just dessa små cirkusnummer jag är skeptisk till varför dom tvingar en att genomföra.

Samt att min motorcykel just nu är en XJ900s, och jag gillar den. Skolans hojar är lättare att köra med, dom är nyare och modernare, men jag gillar min Diversion så jag vill ha den när jag kör upp och när jag sedan ska köra till vardags. Tänk om jag köpt en nyare modell, kanske nån 695cc på 160 kg med däck med fyrlantigt tvärsnitt som står helt av sig själv om jag släpper den, kör upp med den, klarar alla prov utämrkt, kommer hem och säljer den hojen, tar min Diversion och är lika halvkass som jag är nu - men med ett A-kort .. ?

.. måste tillägga att jag inte får låna en skolhoj, nånstans. Jag ringde till tre olika körskolor i Linköping, ingen lånar ut hoj till mig om jag inte är elev hos dom.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok, visst, men då måste jag öva på grejen i tre år så att det sitter i ryggmärgen. Sen blir det väl en naturlig företeelse för mig, som du säger "om man är tillräckligt skitnödig". Men då blir det ju om tre år. Och visst har jag inte alls bråttom, jag är hellre en 'bra motorcyklist' än en osäker farlig dåre på vägarna. Men jag är ju redan en erfaren bilförare, och jag *kan köra motorcykel* i trafik. Det är just dessa små cirkusnummer jag är skeptisk till varför dom tvingar en att genomföra.

Samt att min motorcykel just nu är en XJ900s, och jag gillar den. Skolans hojar är lättare att köra med, dom är nyare och modernare, men jag gillar min Diversion så jag vill ha den när jag kör upp och när jag sedan ska köra till vardags. Tänk om jag köpt en nyare modell, kanske nån 695cc på 160 kg med däck med fyrlantigt tvärsnitt som står helt av sig själv om jag släpper den, kör upp med den, klarar alla prov utämrkt, kommer hem och säljer den hojen, tar min Diversion och är lika halvkass som jag är nu - men med ett A-kort .. ?

.. måste tillägga att jag inte får låna en skolhoj, nånstans. Jag ringde till tre olika körskolor i Linköping, ingen lånar ut hoj till mig om jag inte är elev hos dom.

Dessa små cirkuskonster är grundläggande körteknik för MC. Det är egentligen inte en speciellt hög ribba. Krypkörningen är mest till för att provförrättaren lätt ska kunna se att du har en körteknisk bas som inte är direkt livsfarlig.
Det krävs inte heller några år av träning, men det behövs mängdträning för att det ska sitta någorlunda naturligt att köra hoj.
Jag har varit privat handledare till en handfull folk nu, och det är inte att kunna köra en hoj när vägen är hel, ren och tom på hinder som är det viktiga, det kan nästan vilken för som helst. Det viktiga är att ha så bra körteknik att man inte får panik när något jävla blindstyre kör ut rakt framför en, när någon bonnläpp hällt en halv åker lera mitt i idealspår mitt i favvokurvan, när något blockmongo byter fil rakt in i en, eller när kurvan svängde lite aggressivare än man väntade sig och det står ett skitläskigt träd i yttern.
Det är då ska de där cirkuskonsterna, och kunskaperna kommer till användning. Kanske inte just lågfarten, den kommer mer till användning när man smiter fram till stopplinjen vid rödljus. Men de körtekniska färdigheterna du behöver för att klara av lågfarten hjälper dig att köra hoj i alla lägen.

Och tro mig, andra trafikanter kommer att byta fil in i dig, köra ut framför dig, och göra massor av andra saker som kan döda eller allvarligt skada dig så ofta att du kommer att bli mäkta gramse på alla blinda jävlar som är ute efter att mörda dig i trafiken.

Och du, kör en knix med SMC. Du får till och med göra det innan du tagit körkortet om du har handledaren med dig. Det är både sjukt kul, och fantastiskt lärorikt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar. Jodå, har nedtecknat "avrostningen" med SMC. Det är bra att sånt finns. Ska köra lite imorgon med min handledare, öva på högfarten lite. Dock har han ganska begränsat med tid då han kör med sin son som också ska ta kort.

Jag förstår att dom där övningarna handlar om att kunna ta abnormala situationer, farliga grejer när dom väl dyker upp. Sånt är ju svårt att öva på och att kunna hantera hojen i krislägen är så klart viktigt. Men att bli kuggad om man sätter en fot, en gång (kanske två ggr) är extremt, så länge man ändå 'gör rätt' resterande testet, väl?

Nu har jag ingen aning om hur hårda dom är på uppkörningen, men att det kostar 1600 kr + eventuella omkostnader för oss som bor långt bort från platsen, gör att om jag lagt säg tre månader på att träna som en häst, och sen blir kuggad pga ett nervöst snedsteg, gör att jag blir minst sagt skeptiskt till hela meningen med uppkörningstesterna för MC. Jag kanske målar fan på väggen, har aldrig sett hur en uppkörning går till i sverige, men det jag hört är inte direkt lugnande.

Ursäkta mitt offtopic.. Det finns en tråd om uppkörning tror jag.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Inspektörerna i Linköping är ok tycker jag.
Har hjälpt ungarna till körkortet och de elever jag sett har fått både någon extra chans och lite uppmuntran.
Men de som inte varit färdiga sållas bort men dit har inte enstaka fotisättningar hört.
Det kommer att gå bra.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vissa hojar är känslig på däcktrycket med vissa däck. Ex på en KTM sm /990/950 och KtM 625 motard 17" hjul på båda kan bli helt knäpp vid krypåka typ ut ur korsningar mm om de är för lågt tryck i speciellt framhjulet. Redan under 2 bar blir de knäpp. Jag upplever att ju hårdare man pumpar framhjulet desto bättre beter den sig i låg fart minst 2,2bar 625an blev bra vid 2,5 bar men då är de däcket slitet så de spelar säkert in. Jag kör min ktm sm 990 med crossmönstrade däck endast på 1,5 bar fram 1,8 bar bak men med de däcken blir den inte självsvängande i krypfart. Varför jag kör så låga tryck är för den släpper mindre i framhjulet på grusvägar då.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har alltid kört med 2.5 fram och 2.8 bak på normal landsvägkörning har gjort så i 20år och alltid tyckt att det funkar bra
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar för input boys.

Jag pumpade i 2.4 fram och 2.8 bak idag, sedan provade jag min krypbana och det gick faktiskt ganska bra. Klarade nog 65-75 % med någorlunda OK balans och utan att sätta en fot i marken, annat än vid dom två tillfällen man ska stanna och sätta minst en fot. Måste bara klara av en bra runda första eller andra försöket på uppkörningen. Om inspektören i Linköping är lite mänsklig så kanske han godtar det. (tackar gundj, det låter lugnande). Fast sen är det ju högfartsbanan kvar. Där drar jag ofta ner en kon med mina långa breda fötter.

Jag tror jag hade pumpat 2.9 fram och 2.4 bak tidigare, vet inte var jag fick det ifrån, bilen kanske. Men bakhjulet ska alltså vara hårdare pumpat än framhjulet.
 

Trump

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda/ktm
Märkt att jag har betydligt mer vibrationer i sadeln om jag kör med 2,9 bak. Går jag ner till 2.7 så är det nästan helt borta. Likadant fram om man har problem med avdomnade fingrar sänk trycket även fram lite.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Märkt att jag har betydligt mer vibrationer i sadeln om jag kör med 2,9 bak. Går jag ner till 2.7 så är det nästan helt borta. Likadant fram om man har problem med avdomnade fingrar sänk trycket även fram lite.

De va ett bra tips som jag inte tänkt på,där fick jag förklaringen till att jag undrar varför min KTM 990 går så vibrationsfriitt helt plötsligt. Jag sänkte däcktrycket från 2 bar till 1,5bar fram och ner till 1,8 bak så nu när du nämner det stämmer tidsintervallen när jag började inbilla mig att den gick finare. Fan va bra då går den finare de va nog inte inbillning :D:yoparty:tummenupp
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top