Däcktryck

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kör du 1,5 fram i gatdäck på gata??

Ja men de är crossdäck liknade mönster tkc80 fram på 17" motartdfälg på min ktm sm 990. Jag får minst framhjulssläpp på grusväg med så lågt tryck men de blir en hel del asfalt också för jag orkar inte ändra tryck stup i kvarten. Den beter sig rätt ok även på asfalt trots så lågt tryck.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har funderat lite på det här eftersom både jag och hojarna jag kör är små och lätta och jag tycker det känns fel med höga däckstryck runt 2,5-3 bar. På moppen ligger jag runt 1-1,2kg och på GP125an runt 1,5 om jag inte minns helt fel.

Finns det någon regel eller princip att gå efter, typ känna av däckstemperatur eller mäta deformation under vikt eller liknande?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har funderat lite på det här eftersom både jag och hojarna jag kör är små och lätta och jag tycker det känns fel med höga däckstryck runt 2,5-3 bar. På moppen ligger jag runt 1-1,2kg och på GP125an runt 1,5 om jag inte minns helt fel.

Finns det någon regel eller princip att gå efter, typ känna av däckstemperatur eller mäta deformation under vikt eller liknande?
Däcktemperaturen, och inte yttemperaturen, bör ligga inom optimal arbetstemperatur. Däcken bör inte flexa för mycket då det kan skada strukturen, vilket kan orsaka att däcket blottar ramla isär.
Förutsatt att det är uppfyllt så kör med ett tryck som passar dig.
Däcktillverkarens rekommendation för hojen, eller en liknande hoj, är en bra utgångspunkt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har på Sprint RS och GSX1300R kört med lite lägre däcktryck än MC-tillverkarens rekommendationer. För hojen har svängt lättare.
Började på sprint RS en vårdag med ca +5C ute. Sänkte däcktrycket fram 0,2 bar med tanke på att däcket skulle arbeta mer och snabbare bli varmt. För bättre fäste i "kylan".
Men upptäckte att istället för att behöva motstyra genom hela kurvan för att undvika att Sprint RS av sig själv rätade upp sig för att gå rakt fram.
Så låg den med det 0,2 bar / 20 kPa lägre trycket stabilt utan kontinuerlig motstyrning genom kurvan.
Sedan har jag sett på däcktillverkarens rekommendationer och en gång upptäckt att hojen (GSX1300R) var mer lättsvängd med lägre däcktryck.
(Jag hade missat däcktryckkontroll / fylla på luft innan en tur, upptäcktes nästa dag vid kontroll.)
Men jag kör inte lägre däcktryck än vad Däcktillverkaren rekommenderar.
Vad det gäller temperatur tror jag många däckvärmare värmer till ca +80C.
Själv uppmätt däckyttemperatur direkt efter ett pass bankörning med IR-termometer +60C.
Själv uppmätt däckyttemperatur direkt efter 7 mil motorväg i behålla körkortet tempo med IR-termometer +40C vid +10C utomhustemperatur.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top