Däckvärmare, effekt förbruknng?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hur mycket effekt brukar ett par normala "basic" däcksvärmare dra?

Eller om man vänder på frågan, går det att låna ett plutte elverk från jobbet för racet nu i helgen eller kommer det inte lira alls?

Sen fråga 2:

Kan man använda RR däcksvärmare till motardcykeln? Sitter 160 macka bak på min Crf 450.

Om jag ska köpa däcksvärmare vore det ju rackarns smidigt att kunna ha samma par till både roadracing cykeln och motard hojen!
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
ca.1Kw drar dom flesta däcksvärmarna. Så kolla vad det lilla plutteverket ger. Men gärna lite mer än 1kw är ju att föredra.

Har du värmare för 180 bredd, så ska det funka bra för 160.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om du med plutteverk menar ett litet tvåtaktselverk på... är det 800 W??? så går det till mina värmare iaf. Det går tungt, men går.

Prova! Starta verket, smäck i värmarna. Slår det ifrån så går det uppenbarligen inte!:tummenupp
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Plutte elverk = Honda elverk modell äldre på ca. 1 kw.

Jaså, så det funkar med ett litet 2-t verk för dig säger du?

180 och 190 värmare är olika, gäller det överlag eller bara vissa modeller, hur funkar det?

Jag hade fått för mig att 180 & 190 var samma värmare?

Jag får låna hem verket och prova, tack för hjälpen!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo, eller Nej, det behövs inte. Det räcker att ha i dem i 5 sekunder. Går elverket i 5 sekunder så går det i 50 minuter
Jao, njo, eller iaf i hyggligt milda temperaturer, det kan ju bli för varmt om det ska stå å ge maxeffekt länge i solen på nån bana. Många elverk har ju ett peak-värde och ett värde kontinuerligt.
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Jao, njo, eller iaf i hyggligt milda temperaturer, det kan ju bli för varmt om det ska stå å ge maxeffekt länge i solen på nån bana. Många elverk har ju ett peak-värde och ett värde kontinuerligt.

Beror ju helt på vad vi snackar om för värmare.
Finns ju allt från de som "bara" värmer konstant tills däcket smälter till de som har inbyggd "maxtemp".
Mina, Capit, håller dryga 80 grader konstant och det är bara att låta dem stå på innan race.
Sista racet låg dom faktiskt på från 0930 tills sent på eftermiddagen då fälgarna monterades. Blev lite hastigt byte till regndäck/fälgar efter förarmötet och däcksvärmarna fick ligga på hela tförmiddagen till eftermiddagsracet, no problems.

/R
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Beror ju helt på vad vi snackar om för värmare.
Finns ju allt från de som "bara" värmer konstant tills däcket smälter till de som har inbyggd "maxtemp".
Mina, Capit, håller dryga 80 grader konstant och det är bara att låta dem stå på innan race.
Sista racet låg dom faktiskt på från 0930 tills sent på eftermiddagen då fälgarna monterades. Blev lite hastigt byte till regndäck/fälgar efter förarmötet och däcksvärmarna fick ligga på hela tiden till eftermiddagsracet, no problems.

/R
Jo, fast nu var det elverket jag menade, vissa tål ju inte att ligga på max längre stunder ;)
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Jo, fast nu var det elverket jag menade, vissa tål ju inte att ligga på max längre stunder ;)

Det har du helt klart rätt i :krama

OT, Var det inte du som klota på Torpet i år och fick åka plingplongtaxi till Värnamo förresten?
Hoppas att allt är Ok med dig i så fall.

/R
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
OT, Var det inte du som klota på Torpet i år och fick åka plingplongtaxi till Värnamo förresten?
Hoppas att allt är Ok med dig i så fall.

/R

Mer OT: Var har han INTE klotat och fått åka plingplongtaxi eller helikopter? :hihi
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Mer OT: Var har han INTE klotat och fått åka plingplongtaxi eller helikopter? :hihi

OT: Han är i alla fall inte ensam om att klota i så fall (tre gånger för mig i år) :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Plingplongtaxi har jag dock inte åkt sedan en lätt dispyt med en älg 1991. Hoppas slippa det i framtiden också :D

/R
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det har du helt klart rätt i :krama

OT, Var det inte du som klota på Torpet i år och fick åka plingplongtaxi till Värnamo förresten?
Hoppas att allt är Ok med dig i så fall.

/R
Jodå, jag kramade asfalten på Anderstorp i våras, 25 april för att va exakt. Fast jag fick aldrig åka plingplongtaxi, dom tyckte att 3 avbrutna ben i foten inte va så farligt :rolleyes:
Jotack, jag har vältränat läkkött :hihi

Mer OT: Var har han INTE klotat och fått åka plingplongtaxi eller helikopter? :hihi
:mad: Det är faktiskt bara GR jag har åkt plingplongtaxi ifrån, sen skjutsade dom hem mig sista biten med helikopter. :fakta Jag brukar vara rätt så stryktålig :rolleyes:
 

Enzed

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Wellington, NZ
Hoj
2002, Ducati, 998 pista
Jag har ett 2.5kW elverk som kan driva fyra däckvärmare, två cycklar samtidigt. Varje par tar ca 1kw, så jag har 500watt till övers.

De flesta värmare har en termostat, så när väl däcken kommer upp i temperature och termostaten slår av, så kommer elverket inte att belastas så hårt.

I värsta fall kan du du vänta lite med att koppla i alla värmare på en gång.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Har köpt ett par Pro Heat från Grevens och är nu på jakt efter ett elverk. Jag ringde Grevens och kollade om de visste vad värmarna drog och fick till svars "tror de ligger på 1500-2000". Känns detta rimligt? Kan det skilja så mycket på värmare och värmare? Någon som har pro heat värmarna och vet vad de drar?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har köpt ett par Pro Heat från Grevens och är nu på jakt efter ett elverk. Jag ringde Grevens och kollade om de visste vad värmarna drog och fick till svars "tror de ligger på 1500-2000". Känns detta rimligt? Kan det skilja så mycket på värmare och värmare? Någon som har pro heat värmarna och vet vad de drar?


Plugga in dem i ett vägguttag och mät med amperemätarn :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top