Ett lägre tryck bygger mer värme. Så sänk o gasa på
Nja, det är inte helt självklart. Jag är absolut ingen däckexpert, men jag har en gång fått lära mig att däcktryckets inverkan på temperaturen är en allt annat än linjär kurva som dessutom beror på en massa omgivande faktorer.
Ett lågt däcktryck förspänner däckprofilen mindre vilket ger mer däckrörelser (friktion inne i däcket) vilket bygger värme. Ett lågt däcktryck innebär dessutom en lägre gasmassa innanför däcket vilket innebär mindre värmeöverföring, alltså mindre avkylning. Dock, eftersom ett lågt däcktryck förspänner profilen mindre så ger det dessutom en större kontaktyta och detta leder till större avkylning (merparten av däckets värmeöverföring sker genom kontaktytan mot asfalten, inte genom fälg, däckgas eller omgivande luft) och mindre värmeuppbyggande slip (däckspinn).
Ett högt däcktryck förspänner däremot däckprofilen mer och innebär därför raka motsatsen till ovanstående, alltså mindre rörelser och friktion inne i däcket och därigenom mindre värmeuppbyggnad, mer avkylning genom större massa däckgas men mindre avkylning genom mindre kontaktyta mot asfalten och mer värmeuppbyggnad på grund av mer slip.
Därför är det väl inte helt otroligt att man lyckas hålla temperatur i dessa däck genom att köra låga ELLER höga däcktryck...? Medans däcktryck däremellan går kallare och nöter ner däcket på nolltid...? Vilket som sedan fungerar bäst i längden (lågt eller högt) bestäms förmodligen av de omgivande faktorerna (väder, asfalttyp, hur hårt man gasar, med mera)...? Jag har i alla fall upptäckt att livslängden vid gatkörning med SC2r blir bättre med 2.9 bar jämfört med 2.1 resp. 2.3 bar, men jag har aldrig provat så lågt som 1.6 bar. Jag kanske måste prova på nästa set...?
Det vore intressant att höra vad en däckexpert typ Tom / hojdäck.se har för åsikt...?
Sedan - för att ingen ska missförstå mitt däckval - så använder jag inte dessa däck på grund av greppet då detta väldigt sällan är en faktor vid gatkörning. Jag använder dessa däck för att jag tycker att de har en betydligt trevligare geometri än "normala" gatdäck. Styrresponsen och instyrningen i kurvan går inte att jämföra samma dag. Om jag får ut trehundra mil på dessa jämfört med fem eller sexhundra mil på halvsunkiga Power Pure så anser jag att det är värt det. Alla dagar i veckan. Hojen blir så pass mycket bättre.