Däckval, slicks på bandagar

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har du kört på conti soft? har nämligen några såna liggandes också :) både soft bak och fram. Kan man räkna 1 framdäck på 2 bakdäck när båda är soft?

När du körde med endurance kommer du ihåg ungefär vilka tider du låg på våra banor? Jag tänkte framförallt köra med end på gotland för att jag har blivit rekommenderad detta och på nya banor för min del där jag inte är så snabb. Sen köra med soft på banor jag har varit mycket på.

Jag körde medium fram och endurance bak i ett par år 2009-2011 och kom ner på höga 9:eek:r på Åsen, 41:eek:r på Torpet, höga 3:eek:r på Knudan och låga 48:eek:r på Falken. Detta var på min 600:a.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag körde medium fram och endurance bak i ett par år 2009-2011 och kom ner på höga 9:eek:r på Åsen, 41:eek:r på Torpet, höga 3:eek:r på Knudan och låga 48:eek:r på Falken. Detta var på min 600:a.

Jasså såpass?? Det var inte illa, kan jag ju till och med använda dem på banor jag är "snabb" :)
Det borde väl gå att köra fortare på en läskig 1000cc?
Hur många bandagar klarade sig ett set i ditt räser tempo?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jasså såpass?? Det var inte illa, kan jag ju till och med använda dem på banor jag är "snabb" :)
Det borde väl gå att köra fortare på en läskig 1000cc?
Hur många bandagar klarade sig ett set i ditt räser tempo?

Ja visst fan kan man det. Det har gått inflation i att förstöra pengar och åka omkring på supermjuka däck.

Du skall vara riktigt snabb(minsk lika snabb som Mozz) innan ett par lite hårdare däck inte duger att träna på då man behöver den där snabba känslan av findäck. Eliten behöver åka på mjuka däck då de rejsar på dem och behöver lära sig att utnyttja det där sista greppet man får av ett par flongs nya SC1.

Tillhör man inte de snabbaste i Rookie eller åker i en elitklass utan är bandagsåkare som kanske platsar i bottenträsket av rookie så är det ÅKTID som kommer att ge utveckling av åkningen och då duger ett par fräscha endurancedäck utmärkt.

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
...

När du körde med endurance kommer du ihåg ungefär vilka tider du låg på våra banor? Jag tänkte framförallt köra med end på gotland för att jag har blivit rekommenderad detta och på nya banor för min del där jag inte är så snabb. ...

Ett litet inlägg om Metzelers CompK som Xroadr inte kört på.
Jag och polaren körde med dessa på Gotland Ring förra sommaren, han på en -04 R1:a och jag på en gsxr 750.
Vi hade som lägsta varvtider på 1.32 men då gick det lite brett i kurvorna :D

Framdäcken höll fyra dagar och backdäcken bytte vi efter två, inte för att det behövdes utan mest för att vi hade en uppsättning till liggandes :rolleyes:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Ja visst fan kan man det. Det har gått inflation i att förstöra pengar och åka omkring på supermjuka däck.

Du skall vara riktigt snabb(minsk lika snabb som Mozz) innan ett par lite hårdare däck inte duger att träna på då man behöver den där snabba känslan av findäck. Eliten behöver åka på mjuka däck då de rejsar på dem och behöver lära sig att utnyttja det där sista greppet man får av ett par flongs nya SC1.

Tillhör man inte de snabbaste i Rookie eller åker i en elitklass utan är bandagsåkare som kanske platsar i bottenträsket av rookie så är det ÅKTID som kommer att ge utveckling av åkningen och då duger ett par fräscha endurancedäck utmärkt.

Ja det är verkligen positivt att höra att de är så bra, har jag en massa pengar över till bandagar :) Lika snabb som mozz kommer jag aldrig bli :huvet

Som jag hade uppfattat det så var endurance däck ungefär som compk/superbike pro vilket avskräckte mig att testa dem.

Men någon som vet ungefär hur många bandagar cont end håller? Vet att det är mycket som spelar in som tex körstil och väder.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Ett litet inlägg om Metzelers CompK som Xroadr inte kört på.
Jag och polaren körde med dessa på Gotland Ring förra sommaren, han på en -04 R1:a och jag på en gsxr 750.
Vi hade som lägsta varvtider på 1.32 men då gick det lite brett i kurvorna :D

Framdäcken höll fyra dagar och backdäcken bytte vi efter två, inte för att det behövdes utan mest för att vi hade en uppsättning till liggandes :rolleyes:

Nu har jag aldrig kört Gotland men 1.32 är väl en helt okej tid? Jag har själv kört på både superbike pro och compk och satte 1,10 på knutstorp, 1,28 på mantorp och 1,48 på anderstorp. Men det kändes läskigt, litade inte alls på däcken i de farterna... Men kanske kände efter för mycket :D Dock så höll de länge. Fick ut 7 dagar på seten

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
600rr-07
Ska köra på superbike pro och compk till sommaren tänkte jag.
Hur är skillnaden på dessa mot en uppsättning Supercorsa SP?

Har aldrig kört slicks utan bara gatdäck. Men då ett kraschset med kåpor och extra fälgar ligger i garaget så tänkte jag bli "lite" mer seriös.
Har bara kört mantorp, och ring knutstorp hittills. På mantorp tog det väl runt 1:30 för ett varv, då på supercorsa sp. Kommer jag uppleva ett endurance däck som bättre? Eller ska man köra på sc2 direkt?

Helt vilsen i detta med däck. Får väl förmoda att man bara får testa sig fram. Dock är jag inte gjord av pengar:huvet

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ska köra på superbike pro och compk till sommaren tänkte jag.
Hur är skillnaden på dessa mot en uppsättning Supercorsa SP?

Har aldrig kört slicks utan bara gatdäck. Men då ett kraschset med kåpor och extra fälgar ligger i garaget så tänkte jag bli "lite" mer seriös.
Har bara kört mantorp, och ring knutstorp hittills. På mantorp tog det väl runt 1:30 för ett varv, då på supercorsa sp. Kommer jag uppleva ett endurance däck som bättre? Eller ska man köra på sc2 direkt?

Helt vilsen i detta med däck. Får väl förmoda att man bara får testa sig fram. Dock är jag inte gjord av pengar:huvet

Skall du ha däcksvärmare?

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Nu har jag aldrig kört Gotland men 1.32 är väl en helt okej tid? Jag har själv kört på både superbike pro och compk och satte 1,10 på knutstorp, 1,28 på mantorp och 1,48 på anderstorp. Men det kändes läskigt, litade inte alls på däcken i de farterna... Men kanske kände efter för mycket :D Dock så höll de länge. Fick ut 7 dagar på seten

Vi hade några i blå grupp som var mycket snabbare men inte många så farten var nog bra.
Sen kan jag väl erkänna att vi nog hittade gränsen för CompK med tanke på att det gick brett i kurvorna så i år blir det SC2:eek:r på istället.

Men är man inte ute efter att pressa gränserna och varvtiderna till max så duger dom över förväntan.

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
CompK tycker jag är ett av få däck som funkar mycket bra på Gotland. Sen sliter dom grymt fint och har lång livslängd även på banor som Gelleråsen. för mig iaf...
Inte riktigt samma tempo som föregående talare då, 1.37 Gotland och 1:17 Gelleråsen.

Körde tidigare Power One Competition och tycker CompK är betydligt bättre.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Man ska inte heller glömma att det går att vurpa på vilka däck som helst.

Jag tycker också att man ska köra på däck som håller för ens eget tempo, och gärna lite till.
Men håller med Boris Jr om att det verkar går lite inflation i det där med att åka på de absolut värsta däcken.

Det händer hela tiden att folk som åker långsammare än mig, och jag är inte särskilt snabb, dyker upp med ett par set tävlingsdäck i baggaget för att allt annat är för dåligt. Ofta har de "hört" om nån som kraschat på t ex Sportsmart, Power One, CompK eller liknande, därför är de däcken kassa.

Priset tar ändå en kille jag snackade bana med på nån fest för nåt år sen.
Han hade aldrig testat att köra på bana, det blir för dyrt eftersom då måste han köpa slicks och däckvärmare först :huvet

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Man ska inte heller glömma att det går att vurpa på vilka däck som helst.

Jag tycker också att man ska köra på däck som håller för ens eget tempo, och gärna lite till.
Men håller med Boris Jr om att det verkar går lite inflation i det där med att åka på de absolut värsta däcken.

Det händer hela tiden att folk som åker långsammare än mig, och jag är inte särskilt snabb, dyker upp med ett par set tävlingsdäck i baggaget för att allt annat är för dåligt. Ofta har de "hört" om nån som kraschat på t ex Sportsmart, Power One, CompK eller liknande, därför är de däcken kassa.

Priset tar ändå en kille jag snackade bana med på nån fest för nåt år sen.
Han hade aldrig testat att köra på bana, det blir för dyrt eftersom då måste han köpa slicks och däckvärmare först :huvet

Beror på hur du kör med, är du "mjuk och lugn" i körningen så går det att köra fort på hårda puckar men är du "kantigare" i körningen så kanske du inte hinner med innan du ligger ner och behöver därför ett däck som räddar upp dina misstag.....

En del förare behöver hjälp av däcken för att kunna bli så snabba att dom kan köra fort på bakelit medans andra kör fort på vad som helst redan från början.
Att då säga att alla som inte är snabba nog ska köra på (insert valfri däcktyp, beggat, endurance, bandags eller gatdäck) kanske inte stämmer då det finns några som slutar innan dom blir säkra nog i sin körning för dom bara sopar av hela tiden, det för dom ska köra på ett däck som Går att köra fort men inte räddar dina misstag.

Man kan då kanske tycka att h*n ska "ta´t lite lugnare" och lära sig köra först men det funkar inte för alla, en del kör max hela tiden för annars är det inte utmanande.

Ska man rekommendera ett däck så ska man först fråga personen "hur kör du" och inte enbart kolla tiderna för de säger inte allt.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Beror på hur du kör med, är du "mjuk och lugn" i körningen så går det att köra fort på hårda puckar men är du "kantigare" i körningen så kanske du inte hinner med innan du ligger ner och behöver därför ett däck som räddar upp dina misstag.....

En del förare behöver hjälp av däcken för att kunna bli så snabba att dom kan köra fort på bakelit medans andra kör fort på vad som helst redan från början.
Att då säga att alla som inte är snabba nog ska köra på (insert valfri däcktyp, beggat, endurance, bandags eller gatdäck) kanske inte stämmer då det finns några som slutar innan dom blir säkra nog i sin körning för dom bara sopar av hela tiden, det för dom ska köra på ett däck som Går att köra fort men inte räddar dina misstag.

Man kan då kanske tycka att h*n ska "ta´t lite lugnare" och lära sig köra först men det funkar inte för alla, en del kör max hela tiden för annars är det inte utmanande.

Ska man rekommendera ett däck så ska man först fråga personen "hur kör du" och inte enbart kolla tiderna för de säger inte allt.

Ja, jag håller med dig! Man ska såklart försöka ha ett däck som passar den egna farten och stilens krav på däcken. För mig personligen räcker greppet hos ett sportigare gatdäck, men gillar profilen på mina slicks så kör dem av den anledningen.

Men ovan tänkte jag lite mer generellt på det där när folk som åker 1,35 på åsen tycker att de behöver SC2. Och när det vurpas så är det däckets fel. Där blir det orimligt (i mina ögon).

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja, jag håller med dig! Man ska såklart försöka ha ett däck som passar den egna farten och stilens krav på däcken. För mig personligen räcker greppet hos ett sportigare gatdäck, men gillar profilen på mina slicks så kör dem av den anledningen.

Men ovan tänkte jag lite mer generellt på det där när folk som åker 1,35 på åsen tycker att de behöver SC2. Och när det vurpas så är det däckets fel. Där blir det orimligt (i mina ögon).

Så är det men å andra sidan så räcker ett sc2 en hel säsong i det tempot med såååå att.... ;)

Handlar ju om förtroende detta, litar du inte på gummit så kör du stelare och kantigare och därför kanske behöver ett däck som bevisligen har klisterfäste så du får förtroende för gummit och kör mjukare så du kan köra på hårdare däck bara du vågat lita på dom........he he, moment 22! :D

Men håller helt klart med om att sc1 finns ingen anledning att använda bak om man inte kör race på elitnivå(där räknar jag in de snabbaste rookisarna) , det är bara att bränna pengar, sc2 är däremot ett riktigt bra alternativ om man vill ha lite extra fäste och kör med värmare. :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Men håller helt klart med om att sc1 finns ingen anledning att använda bak om man inte kör race på elitnivå(där räknar jag in de snabbaste rookisarna) , det är bara att bränna pengar, sc2 är däremot ett riktigt bra alternativ om man vill ha lite extra fäste och kör med värmare. :)

Ja, jag menade SC1 när jag skrev SC2 :huvet

Förresten, när du ändå är på tråden. Har du drevat din R6:a nånting?
Jag har börjat störa mig på min drevning (helt orginal) på just åsen. 2:an känns lite för låg och 3:an för hög in i både S:et och depåböjen för min del och funderar på om jag skulle testa nån annan drevning.

edit: löst via pm :)

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE