Däckval slicks?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Lite nyfiken vad andra tycker å tänker om olika märken på slicks, Samt vilka hårdheter i olika temp.

Ja har bara åkt ett år bana så har svårt att göra några bättre jämförelser men kortfattat.

metzeler
åkt mestadels på dom. K2 funkar bäst för mig både fram å bak. Stabila med bra grepp. Håller hyffsat länge.

Pirelli
Bara åkr lite granna. sc0 och sc1 känns ostabila men bra grepp. Kanske chassi inställning för å få dom riktigt sköna. Sc2 och sc3 funkar kanon. Livslängden ganska kort på alla utom sc3.
Någon som provat sc4a? bra tärningsdäck? stor skillnad i fäste mot sc2?

Bridgestone: aldrig testat, ser mycket spetsigare ut i profilen än metzeler /pirelli, även gummilbandningen ser mycket finare ut på dom jag sett. Hur är körupplevelsen genemot metzeler? mer snabbstyda pga högre profilen? bra grepp? verkar hålla väldigt länge om man kör på hard?

dunlop?
kanppt sett ett sådant däck? erfarenheter?

micheline?
kanppt sett ett sådant däck? erfarenheter?


kul med lite input från folk. Gör gärna jämförelser om ni bytt från något märke å varför?
 

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Varberg
Hoj
Inte nu lägre!
Däck

Mycket bra tråd, är också väldigt nyfiken på andras erfarenheter av olika däck:tummenupp

Har också bara kört bana ett år och bara kört på Pirelli Sc1 fram och Sc1 & Sc2 bak.Tycker dom funkar kanon:)


Freestyle, har du kört med SC3 bak?Hur är dom om man gämför med SC2 bak eller ett Metzeler K2 bak?

Continental har jag hört bra om också:)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som sagt, kanontråd! :tummenupp

Jag har bara kört Metzeler, K2 fram å bak. Väldigt bra livslängd, och dom gav mig väldigt stort förtroende. Mjuka sladdar som kom med god förvarning och inga lömskheter. Dock var det 190/55 istället för 190/50, så jag tyckte dom kändes lite ostabilare rakt fram, men inget jag störde mig på. Ibland hade man velat har lite mer fäste bara.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Mycket bra tråd, är också väldigt nyfiken på andras erfarenheter av olika däck:tummenupp

Har också bara kört bana ett år och bara kört på Pirelli Sc1 fram och Sc1 & Sc2 bak.Tycker dom funkar kanon:)


Freestyle, har du kört med SC3 bak?Hur är dom om man gämför med SC2 bak eller ett Metzeler K2 bak?

Continental har jag hört bra om också:)

sc3 funkade kanon för mig på anderstorp i ca 15 graders värme. satte min första 42 med just dom:) Upplevs exakt som mezeler k2 att köra på tycker jag. Stabila och förtroende ingivande. Tycker dessutom dom blev mycket kletigare om man kände på dom efter ett pass än vad metzlerna gjorde. Sen vad de spelar för roll på banan vet ja inte. Håller lika länge som metzeler k2 me.

SC4 någon som provat?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Bridgestone har nya slicks till i år som jag inte testat.

Dom gamla är bra på många sätt, framför allt livslängd. Omöjligt att få dom att börja tugga upp oavsett hur illa du ställt fjädringen verkar det som. Dock har dom inte riktigt samma bett som pirelli & dunlop och dom kan kännas en smula hårda och stötiga. Metzeler fram och Bridgestone bak är en strålande kombination.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag har skrivit i endel däckstrådar ungefär som att jag visste vad jag snacka om.

Min mening är att Pirelli sc1 är ett svinbra framdäck. Topp grepp och lång livslängd i min fart iaf.

Bak funkar pirelli inte för mig. Min körstil eller knarr tuggar sönder dom. Men metz k2/k1 funkar toppen map grepp och sliter väldigt fint.

Har kört lite gamla bridgestone medium och även ett jävligt gammalt hard som sladdade satan. Så där vet jag inte. Men en kollega har kört mycket bridgestone och han tycker att pirelli har ett sjukt bra grepp efter att han provat dom på race.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Bridgestone har nya slicks till i år som jag inte testat.

Dom gamla är bra på många sätt, framför allt livslängd. Omöjligt att få dom att börja tugga upp oavsett hur illa du ställt fjädringen verkar det som. Dock har dom inte riktigt samma bett som pirelli & dunlop och dom kan kännas en smula hårda och stötiga. Metzeler fram och Bridgestone bak är en strålande kombination.

just den kombinationen har jag funderat på många ggr. Speciellt när jag hade problem med chassie i sommar men blev aldrig av att jag provade. Av någon anledning vågar jag inte prova bridgestone. Dom känns hårda iaf när dom ej är monterade.

Ingen som provat SC4 pirelli?
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Ingen som provat SC4 pirelli?

Jag har kört dom på träning och ERF. håller bra men givetvis sämre grepp än mjukare däck. dock släpper dom mjukt å snällt. har åkt 1.40.00 på A-torp med dom och 1.04 på knutstorp så helt grepplösa är dom inte. Conti är ett däck med enorm livslängd, dock taskigt grepp men väldigt mycket känsla. kräver att dom är riktigt varma när man rullar ut bara. dom olika profilerna på olika märken gör att chassiet bör justeras för att det skall gå att jämföra rättvist.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Jag har kört dom på träning och ERF. håller bra men givetvis sämre grepp än mjukare däck. dock släpper dom mjukt å snällt. har åkt 1.40.00 på A-torp med dom och 1.04 på knutstorp så helt grepplösa är dom inte. Conti är ett däck med enorm livslängd, dock taskigt grepp men väldigt mycket känsla. kräver att dom är riktigt varma när man rullar ut bara. dom olika profilerna på olika märken gör att chassiet bör justeras för att det skall gå att jämföra rättvist.

absolut är de en chassiefråga. men ett sc1 borde la kunna jämföras med ett sc3 med samma inställningar? höjd bredd på däcket e ju samma.

Är de stor skillnad på ett sc2 och sc4a i grepp? om man e medelmåtta å inte åker fortare än 42 or på anderstorp. Kommer man då märka någon skillnad?
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
absolut är de en chassiefråga. men ett sc1 borde la kunna jämföras med ett sc3 med samma inställningar? höjd bredd på däcket e ju samma.

Är de stor skillnad på ett sc2 och sc4a i grepp? om man e medelmåtta å inte åker fortare än 42 or på anderstorp. Kommer man då märka någon skillnad?

klart det märks vid hårda påslag att det spinner ur kurvorna. men gå på mjukt å jämnt så åker du precis lika fort. ska du sätta värsta kvalvarvet kanske jag skulle rekomendera nåt mjukare...:)
 

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Varberg
Hoj
Inte nu lägre!
Continental

Jag har kört dom på träning och ERF. håller bra men givetvis sämre grepp än mjukare däck. dock släpper dom mjukt å snällt. har åkt 1.40.00 på A-torp med dom och 1.04 på knutstorp så helt grepplösa är dom inte. Conti är ett däck med enorm livslängd, dock taskigt grepp men väldigt mycket känsla. kräver att dom är riktigt varma när man rullar ut bara. dom olika profilerna på olika märken gör att chassiet bör justeras för att det skall gå att jämföra rättvist.

Ang continental...
Vilken/vilka gummiblandningar har du testat?
 

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Varberg
Hoj
Inte nu lägre!
Dunlop borde också tas upp i tråden:tummenupp

Synpunkter från er som kört Dunlop, Grepp/livslängd och gummiblandningar ni kört på:)

195/65 bak å 125/80 fram låter ju som ett riktigt Moto-GP däck:yoparty
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Av någon anledning vågar jag inte prova bridgestone. Dom känns hårda iaf när dom ej är monterade.

Den magkänslan är nog faktiskt inte mycket att gå på ;)
Det är finfint grepp i bridgestonen. Jag har satt mitt pers på anderstorp med bridgestone bak.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Den magkänslan är nog faktiskt inte mycket att gå på ;)
Det är finfint grepp i bridgestonen. Jag har satt mitt pers på anderstorp med bridgestone bak.

Som polarn sa till mig, De finns inga dåliga däck i den klassen, men litar man inte på dom går de inte fort ändå.:D

får nog bli ännu en däckprovar sommar. Får testa åka bridgestone några träningar. Tänkte även prova dunlop.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har åkt uteslutande Bridgestone iår. Jag är ingen fartfantom, men det går iallafall framåt.

Håller hur länge som helst och släpper fint och snällt när dom väl släpper, lite tryck i däcken är att föredra, annars kan det bli skumpigt. Körde med 1,7 kilo i somras. Däremot har dom inte haft det sista lilla extra att ge, men rekordet för mig är 9 bandagar på ett bakdäck (!)

/ Jens
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Jag har åkt uteslutande Bridgestone iår. Jag är ingen fartfantom, men det går iallafall framåt.

Håller hur länge som helst och släpper fint och snällt när dom väl släpper, lite tryck i däcken är att föredra, annars kan det bli skumpigt. Körde med 1,7 kilo i somras. Däremot har dom inte haft det sista lilla extra att ge, men rekordet för mig är 9 bandagar på ett bakdäck (!)

/ Jens

1.7 varmt ? både bak å fram?
 

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Dunlop borde också tas upp i tråden:tummenupp

Synpunkter från er som kört Dunlop, Grepp/livslängd och gummiblandningar ni kört på:)

195/65 bak å 125/80 fram låter ju som ett riktigt Moto-GP däck:yoparty


Jag har kört enbart dunlop i två säsonger och är supernöjd. Nu beror det ju helt på vad man är ute efter och hur snabb man är. För en rookie tror jag faktiskit inte det spelar någon som helst roll vilka däck man har. Förmodligen utnyttjar man 50-75% kapacitet som däcket har. Om det ena eller andra däcket är 2-5% bättre eller sämre kvittar. Om man inte har obegränsat med pengar så är det en bra idé att åka på relativt hårda däck som håller. För mig har det funkat bra och jag har inte åkt fortare när jag åkt mjukare blandningar, bara att dom hållt sämre.

För toppförarna är det nog allmänt accepterat att Dunlopo haft ett övertag under-08 med sina N-tec däck. Kolla i pro sbk. Papunen bytte ju märke trots att han var sponsad.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Har du inte 100% koll på fjädringen så glöm Dunlop! Om du inte kör det hårdaste dom har!
Pirelli sc1 funkar bra bak om det är tillräckligt varmt ute! Sc2 fram är ett måste!
Om man är supersnabb så har ju K2orna varit kanon 2007 i alla fall, det sägs att dom var annorlunda till 2008?
Men tror nog att Michelin är det bästa för rookien, bra grepp och bra hållbarhet medium F, medium B
Min personliga åsikt!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top