Däckval slicks?

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Har du inte 100% koll på fjädringen så glöm Dunlop! Om du inte kör det hårdaste dom har!
Pirelli sc1 funkar bra bak om det är tillräckligt varmt ute! Sc2 fram är ett måste!
Om man är supersnabb så har ju K2orna varit kanon 2007 i alla fall, det sägs att dom var annorlunda till 2008?
Men tror nog att Michelin är det bästa för rookien, bra grepp och bra hållbarhet medium F, medium B
Min personliga åsikt!

Trodde Michelin var väldigt spetsiga i sin profil vilket borde innebära att dom är ganska beroende av fjädrings inställningarna :va

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
Inte nu lägre!
Jag har kört enbart dunlop i två säsonger och är supernöjd. Nu beror det ju helt på vad man är ute efter och hur snabb man är. För en rookie tror jag faktiskit inte det spelar någon som helst roll vilka däck man har. Förmodligen utnyttjar man 50-75% kapacitet som däcket har. Om det ena eller andra däcket är 2-5% bättre eller sämre kvittar. Om man inte har obegränsat med pengar så är det en bra idé att åka på relativt hårda däck som håller. För mig har det funkat bra och jag har inte åkt fortare när jag åkt mjukare blandningar, bara att dom hållt sämre.

För toppförarna är det nog allmänt accepterat att Dunlopo haft ett övertag under-08 med sina N-tec däck. Kolla i pro sbk. Papunen bytte ju märke trots att han var sponsad.[/QUOTE]

Är det inte så att Dunlop N-tech kombinerar "Supergrepp" med lång livslängd?

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Dunlop borde också tas upp i tråden:tummenupp

Synpunkter från er som kört Dunlop, Grepp/livslängd och gummiblandningar ni kört på:)

195/65 bak å 125/80 fram låter ju som ett riktigt Moto-GP däck:yoparty

Jag har kört enbart dunlop i två säsonger och är supernöjd. Nu beror det ju helt på vad man är ute efter och hur snabb man är. För en rookie tror jag faktiskit inte det spelar någon som helst roll vilka däck man har. Förmodligen utnyttjar man 50-75% kapacitet som däcket har. Om det ena eller andra däcket är 2-5% bättre eller sämre kvittar. Om man inte har obegränsat med pengar så är det en bra idé att åka på relativt hårda däck som håller. För mig har det funkat bra och jag har inte åkt fortare när jag åkt mjukare blandningar, bara att dom hållt sämre.

För toppförarna är det nog allmänt accepterat att Dunlopo haft ett övertag under-08 med sina N-tec däck. Kolla i pro sbk. Papunen bytte ju märke trots att han var sponsad.

Jag tror att det har väldigt mycket med körstil att göra, inte bara om man är rookie eller inte.
Jag som är Rookie känner jätte skillnad på ex slitna däck eller Pirelli o Metzeler.
Däremot är jag inte snabbast på banan!!!
Ex Pirelli första 6-7 varven känns ju nästan inte som man kan krasch med. Suveränt grepp. Bara att gasa.
Metzeller håller dock mycket bättre för mig. Men känns inte som det har det där sista greppet.
Vi Rookisar är inte lika duktiga på att ligga på 90-95 % av vad däcken klarar. Men det är nog minst lika viktigt för oss att ha ett däck som ger signaler istället för ett däck som tok släpper utan att ge ordentliga signaler först!

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Trodde Michelin var väldigt spetsiga i sin profil vilket borde innebära att dom är ganska beroende av fjädrings inställningarna :va

Nja, vet inte till 100% men har kört Endurancemoppe med Michelin och dom blir knappt aldrig ruggade, och en polare kör dom och dom håller mycket bra och kostar betydligt mindre om man har rätt inköpskanaler!

Dunlop är bra, t o m mycket bra men fjädringen måste stå rätt! Och dom är ju sååååååå billiga NOT! Sedan finns där påtok alldeles för mycket sorter att välja på! typ 20 olika bakdäck och är du inte proffs så räkna med att få det som blir över!

Jag tror att det har väldigt mycket med körstil att göra, inte bara om man är rookie eller inte.
Jag som är Rookie känner jätte skillnad på ex slitna däck eller Pirelli o Metzeler.
Däremot är jag inte snabbast på banan!!!
Ex Pirelli första 6-7 varven känns ju nästan inte som man kan krasch med. Suveränt grepp. Bara att gasa.
Metzeller håller dock mycket bättre för mig. Men känns inte som det har det där sista greppet.
Vi Rookisar är inte lika duktiga på att ligga på 90-95 % av vad däcken klarar. Men det är nog minst lika viktigt för oss att ha ett däck som ger signaler istället för ett däck som tok släpper utan att ge ordentliga signaler först!

Det sa du ju till mej att nu när jag har denna cykeln ska jag vinna allt :confused: :D
Metzeler o Pirelli är nog mest lätt körda på gränsområdet har räddat hur många framhjulsläpp som helst särskilt med Metzelerna!

Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös

Så är det - de är väldigt spetsiga. Jag har inte sett hur Dunlop ser ut, men är du van vid metzeler/pirelli (som jag inte känner någon som helst skillnad på), så tror du att däcket av misstag har plattats till, så spetsigt är det. De svänger även väldigt gärna, med metzeler/pirelli upplever jag viss understyrning, medans michelin styr mycket bättre. Men är mindre stabila i t.ex crossböjen på Sviesta, högfartshögern in i Ejes osv. Det är dessutom bättre fäste i Michelindäcken. Resultatet av detta är att det inte känns som om de släpper lika mjukt som metzler/pirelli.

För en nybörjare tror jag ett lugnt och stadigt och lättkört däck som metzler och pirelli är, är det bästa. De inger självförtroende och för nybörjaren är det enbart du själv som sätter gränserna, och med förtroende för grejerna kör du bättre.

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Det sa du ju till mej att nu när jag har denna cykeln ska jag vinna allt :confused: :D
Metzeler o Pirelli är nog mest lätt körda på gränsområdet har räddat hur många framhjulsläpp som helst särskilt med Metzelerna!

:glömdet Nej det kommer jag aldrig påstå. Men framhjulsläpp kommer jag garanterat få :tummenupp

Så är det - de är väldigt spetsiga. Jag har inte sett hur Dunlop ser ut, men är du van vid metzeler/pirelli (som jag inte känner någon som helst skillnad på), så tror du att däcket av misstag har plattats till, så spetsigt är det. De svänger även väldigt gärna, med metzeler/pirelli upplever jag viss understyrning, medans michelin styr mycket bättre. Men är mindre stabila i t.ex crossböjen på Sviesta, högfartshögern in i Ejes osv. Det är dessutom bättre fäste i Michelindäcken. Resultatet av detta är att det inte känns som om de släpper lika mjukt som metzler/pirelli.

För en nybörjare tror jag ett lugnt och stadigt och lättkört däck som metzler och pirelli är, är det bästa. De inger självförtroende och för nybörjaren är det enbart du själv som sätter gränserna, och med förtroende för grejerna kör du bättre.

Låter som en bra analys!

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det tror jag också! Ett däck som man kan lita på, och som släpper mjukt, kan man tänja gränserna och provocera mer med än ett som släpper snabbt. Och då kan man utveckla sig själv, och gå vidare till däck som har bättre fäste, men vassare beteende. Som att lära sig köra med en Volvo 745 innan man går över till Porsche 911T -79 :) Billigare å mindre smärtsamt så :hihi

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Har du inte 100% koll på fjädringen så glöm Dunlop! Om du inte kör det hårdaste dom har!
Pirelli sc1 funkar bra bak om det är tillräckligt varmt ute! Sc2 fram är ett måste!
Om man är supersnabb så har ju K2orna varit kanon 2007 i alla fall, det sägs att dom var annorlunda till 2008?
Men tror nog att Michelin är det bästa för rookien, bra grepp och bra hållbarhet medium F, medium B
Min personliga åsikt!

Hoppas du överdriver angående dunlop ntec och fjädringen hehe, jag har köpt en jefla massa beggade dunlops nämligen. Hörde att de var lättare under 08 när det gäller fjädringsinställningar.

Jaja nån gång ska man ju börja skruva med fjädringen också :)

Annars har ag kört Metzeler som jag trivts bra med. Har testat Dunlop gp racer också, billiga som bara den i somras. Bet i rätt bra men det gällde att få upp tempen då de var rätt hala när de var kalla.

Michelin har jag prövat också under 07 och var nöjd med dem, höll bra och hade gott grepp för den farten jag har..

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det största problemet med Dunlop är att det finns för många sorter!
Är ju viktigt med rätt temperatur!

Hoppas du överdriver angående dunlop ntec och fjädringen hehe, jag har köpt en jefla massa beggade dunlops nämligen. Hörde att de var lättare under 08 när det gäller fjädringsinställningar.

Annars har ag kört Metzeler som jag trivts bra med. Har testat Dunlop gp racer också, billiga som bara den i somras. Bet i rätt bra men det gällde att få upp tempen då de var rätt hala när de var kalla.

Michelin har jag prövat också under 07 och var nöjd med dem, höll bra och hade gott grepp för den farten jag har..

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana

vad jag läste om dunlop ntec så står de just på deras hemsida att dom passar många olika förare med brett fång av chassi setup så ska nog itne vara några problem.. dock aldrig provat själv

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Att åka pirelli fram å kanske bridgestone bak är de fler som gjort de och är nöjda?

Bridgestone har ju ganska spetsig profil o metzeler å pirelli är ju väldigt runda?
tänkte som en bra budgetlösning till träning. bridgeston e håller länge. Å många åker ju fort på dom.

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
Inte nu lägre!
Att åka pirelli fram å kanske bridgestone bak är de fler som gjort de och är nöjda?

Bridgestone har ju ganska spetsig profil o metzeler å pirelli är ju väldigt runda?
tänkte som en bra budgetlösning till träning. bridgeston e håller länge. Å många åker ju fort på dom.

Är inte Continental Endurance bak och medium fram ett bra alternativ om man söker lång livslängd:confused:

Mossberg verkar ju nöjd med den kombinationen:)

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Är inte Continental Endurance bak och medium fram ett bra alternativ om man söker lång livslängd:confused:

Mossberg verkar ju nöjd med den kombinationen:)

Han körde dock på mönstrade conti, vilket inte är riktigt samma som slicks. Själv tror jag på att som Rookie köra på hårdare blandningar. Ger bättre ekonomi, mindre risk att slitas sönder pga halvkassa inställningar och ett jämnare grepp längre ner i slitbanan.

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
Inte nu lägre!
Han körde dock på mönstrade conti, vilket inte är riktigt samma som slicks. Själv tror jag på att som Rookie köra på hårdare blandningar. Ger bättre ekonomi, mindre risk att slitas sönder pga halvkassa inställningar och ett jämnare grepp längre ner i slitbanan.

Vad är det för skillnad på conti mönstrat å slicks då, är det inte slicks med mönster bara???

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Vad är det för skillnad på conti mönstrat å slicks då, är det inte slicks med mönster bara???

Är inte kompetent nog att uttala mig vad som skiljer de förutom mönstret. Min egen uppfattning är dock att slicksen håller bra mycket längre än mönstrade. Fördelen med mönstrade däck är att de går att sälja lättare till gatåkare om man inte kör de till skit.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
I reklamen för dom mönstrade däcken så heter det att det är samma däck som slicksen fast med mönster. :)

I verkligheten är det säkert annorlunda. Vet att vissa slicksdäck haft ett lager kord till mot motsvarigheten till dom mönstrade.

För något år sen var tex Pirelli/Metzeler bästa mönstrade däcken medans Dunlop hade bästa slicksen. Då ville ingen ha Pirelli/Metzeler slicks eller mönstade Dunlop. Så skillnader i verkligheten måste det vara då..

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
GsxR 1000 k9
som halv sölig rookie har jag kört träning med ett par sett conti race enduro bak medium fram mönstrade, har funkat bra 2 hela dagar.. släpper fint och mjukt. dock börjar dem kännas hala efter 2 dagar.. har inte prövat slicksen..

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Metzeler K2 fram å Bidgestone hard bak har vart en kanon kombinaton för mig ~ +10+15 grader å mer :tummenupp
Å sen har jag kanske inbillat mig att mönstrade däck kan vara bättre å köra när det e riktigt kallt ute, lättare att hålla tempen eftersom gummit rör sig lite mer än i slicks.
Har ju vart på Torpet å kört i minusgrader nån gång å då e man lite skeptisk på greppet i däcken, å litar man inte på det man kör på e man inte snabb heller, ligger hela tiden i bakhuvudet "kan jag lägga ner mer, kan jag lägga ner mer" å sånt vill man inte tänka på när man e ute å gasar :gnissla

Å mitt första å enda race jag kört e på Metzeler K2 fram å Conti Endurance bak å det vill jag säga funka fint med bra livslängd, körde 3tim å 48 minuter på det "innan veven rasa, men det e en annan historia" å bakdäcket var knappt halvslitet + bra grepp tyckte jag med ~~ +15 grader ute.

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
Inte nu lägre!
Metzeler K2 fram å Bidgestone hard bak har vart en kanon kombinaton för mig ~ +10+15 grader å mer :tummenupp
Å sen har jag kanske inbillat mig att mönstrade däck kan vara bättre å köra när det e riktigt kallt ute, lättare att hålla tempen eftersom gummit rör sig lite mer än i slicks.
Har ju vart på Torpet å kört i minusgrader nån gång å då e man lite skeptisk på greppet i däcken, å litar man inte på det man kör på e man inte snabb heller, ligger hela tiden i bakhuvudet "kan jag lägga ner mer, kan jag lägga ner mer" å sånt vill man inte tänka på när man e ute å gasar :gnissla

Å mitt första å enda race jag kört e på Metzeler K2 fram å Conti Endurance bak å det vill jag säga funka fint med bra livslängd, körde 3tim å 48 minuter på det "innan veven rasa, men det e en annan historia" å bakdäcket var knappt halvslitet + bra grepp tyckte jag med ~~ +15 grader ute.

Hur va Conti endurance bak VS: Bridgestone Hard bak då?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring