Tja. Lägger upp detta så gott jag kan för att få ett dugligt underlag.
Undanbeder:
Fanboys! Argument som "de är bäst för att jag kör med sånna" funkar lite sämre än väl formulerade meningar och insamlade data.
Bakgrund:
Jag slet ut mitt bakdäck (conti attack SM) på min Husqvarna 701 rätt så fort (250 mil) trots att det inte slangades. Efter detta sökte jag hjälp från en lokal MC firma med däckbyte bak.
Det blev något däck som han påstod vara ett motarddäck
"Dunlop Sportsmart 2 Max" i 160/60r17
(låg hastighetsklassning är det enda jag kunnat utläsa om däckets "ovanliga" egenskaper)
Har upplevt problem med att dessa inte blir varma/greppar i sverige (hade ypperligt grepp i frankrike .. 29 grader varmt och sol).
Med andra ord inger de inte tillit vid kurvtagning oavsett lufttryck.
Jag får inte heller samma nedlägg och däcket är avsevärt bredare än samma mått på continentalarna. Det har gnagt på mitt kjedjeskydd (irriterande..)
Bör noteras att slitaget inte är nämnvärt trots 250mil på däcket.
Frågeställning:
Vilka däck finns det (gatlagliga och i rätt mått) som skulle fungera BRA med relativ livslängd på en lättare hoj? (har frågat däcktillverkaren bridgestone som har gett mig svaret att lättare MC ställer sotra krav på uppvärmningen i däcket då friktionen vid givna däcktryck faktiskt blir mindre pga lägre marktryck)
svara gärna efter följande formel med utbytt data:
Tillverkare: Continental
Modellnamn: Conti-attack SM
Dimensioner: 160/60r17
"Clearance": Perfekt, skaver ingenstans.
Positivt:
Tillverkare: Dunlop
Modellnamn: Sportsmart 2 Max
Dimensioner: 160/60r17 (påstådd.. närmre 170+mm)
"Clearance": Skaver både kjedja (lätt) och kjedjeskydd (skadat) Däckkanten skadas.
Positivt:
Undanbeder:
Fanboys! Argument som "de är bäst för att jag kör med sånna" funkar lite sämre än väl formulerade meningar och insamlade data.
Bakgrund:
Jag slet ut mitt bakdäck (conti attack SM) på min Husqvarna 701 rätt så fort (250 mil) trots att det inte slangades. Efter detta sökte jag hjälp från en lokal MC firma med däckbyte bak.
Det blev något däck som han påstod vara ett motarddäck
"Dunlop Sportsmart 2 Max" i 160/60r17
(låg hastighetsklassning är det enda jag kunnat utläsa om däckets "ovanliga" egenskaper)
Har upplevt problem med att dessa inte blir varma/greppar i sverige (hade ypperligt grepp i frankrike .. 29 grader varmt och sol).
Med andra ord inger de inte tillit vid kurvtagning oavsett lufttryck.
Jag får inte heller samma nedlägg och däcket är avsevärt bredare än samma mått på continentalarna. Det har gnagt på mitt kjedjeskydd (irriterande..)
Bör noteras att slitaget inte är nämnvärt trots 250mil på däcket.
Frågeställning:
Vilka däck finns det (gatlagliga och i rätt mått) som skulle fungera BRA med relativ livslängd på en lättare hoj? (har frågat däcktillverkaren bridgestone som har gett mig svaret att lättare MC ställer sotra krav på uppvärmningen i däcket då friktionen vid givna däcktryck faktiskt blir mindre pga lägre marktryck)
svara gärna efter följande formel med utbytt data:
Tillverkare: Continental
Modellnamn: Conti-attack SM
Dimensioner: 160/60r17
"Clearance": Perfekt, skaver ingenstans.
Positivt:
- Värmer kvickt
- Stabil men responsiv kurvtagning
- Allmänt klibbiga (även kall vägbana)
- Orginaltillbehör?
- Högt slitage / Kort livslängd
Tillverkare: Dunlop
Modellnamn: Sportsmart 2 Max
Dimensioner: 160/60r17 (påstådd.. närmre 170+mm)
"Clearance": Skaver både kjedja (lätt) och kjedjeskydd (skadat) Däckkanten skadas.
Positivt:
- Billiga? (ca 1000
- Verkar ha ok livslängd.
- Tar lång tid att värma på kallare vägbana
- Känns instabila vid nedlägg
- Tar i hojjen åtalla möjliga håll.
- Har aldrig upplevt så många ofrivilliga däcksläpp