Däckval till Yamaha TT600R

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Däckval till Yamaha TT600R, behöver hjälp

Nu har jag köpt min TTR och den har ett par cross/enduro-däck på sig och eftersom jag ska köra mycket asfalt är det byte somgäller pronto. Jag kommer att köra 70% asfalt och 30% grus/skogsstigar...ingen extrem skogskörning alls. Vill ha lite fäste på grus men inte som med riktiga crossdäck såklart....Heudenau k60 fram och bak får man för 1450:- tillsammans...grymt pris

Jag letar en kompromiss, inte det billigaste och inte det dyraste. Det jag har läst mig till så dyker dessa däck upp ofta:

Framhjul
Dunlop TKC 80
(Ska vara okej på asfalt trots grovt mönster säger reklamen?)

Michelin Sirac
Blandad körning...erfarenheter?

Heidenau K60
Bra betyg och bra ekonomi....sant?

Bakhjul
Det ska vara måtten 130/80 18 enligt boken.

Heidenau K 60 130/80 -18?
Pirelli MT70 130/80 -18?

Någon som kan ge mig tips bland dessa då jag är lost och oerfaren i ämnet och det är lite svårare med backdäcket tycker jag..framdäck finns det mycket val av på t.e.x hojdack.se :rolleyes:
 
Last edited:

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Hej, när jag åkte TTR så åkte jag lika mycket väg/grus som du skriver och jag hade i alla år Pirelli MT 21. Säkert väl grova kanske du anser men jag tyckte att man fick väldigt mycket för pengarna
 

retard

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2004
Ort
växjö
Hoj
japp
jag körde på michelin t63 när jag bytte från orginaldäcken pirelli mt21, båda var kanon :)
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Om du vill ha "nabbadäck" så hade jag kört på TKC 80 (det är dock inte dunlop som tillverkar dem). Funkar bra på asfalt och grus, sisådär om det blir värre terräng.

MT21 har jag kört och jag tyckte inte de var nåt kul på asfalt, dock bättre på grus och "värre" underlag.

Grövre mönster än dessa skulle jag inte ens tittat på om jag skulle köra grus/asfalt i de proportioner du skrivit. Tvärtom kanske kollat på däck typ Michelin Siral eller liknande, bättre på asfalt men kanske inte tillräckliga på grus?

Det var min 50-öring, lycka till med däckvalet!:)
 

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Jag vill ha TKC80 och tänkte ta dem idag men de har inte 130/80 18 naturligtvis..grrr

De har 140/80 samt 120/80

Jag som är rudis på det här, kan jag köra med 120/80 18 istället eller 140/80 18 som verkar finnas...kan det bli knapert med plats med 140 kanske? Blir 120 för smalt så man märker det eller är det knappt märkbart? Dumt att chansa med 140 om ingen har testat det förut kanske...

Däremot verkar det som TTR:en haft 140/18 tidigare så kanske?
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag vill ha TKC80 och tänkte ta dem idag men de har inte 130/80 18 naturligtvis..grrr

De har 140/80 samt 120/80

Jag som är rudis på det här, kan jag köra med 120/80 18 istället eller 140/80 18 som verkar finnas...kan det bli knapert med plats med 140 kanske? Blir 120 för smalt så man märker det eller är det knappt märkbart? Dumt att chansa med 140 om ingen har testat det förut kanske...

Däremot verkar det som TTR:en haft 140/18 tidigare så kanske?
Kör 120 som fälgen är gjord för... blir skum profil med 140.
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Funderade också på vilka däck jag skulle välja till min TT600R efter att jag konstaterat att rena crossdäck blev för jobbigt så fort man kom ut ur skogen... Fastnade för Heidenau K60 och dimensionerna 90/90 fram (21") och 130/80 bak (18"), dvs helt enligt boken. Har dock inte hunnit testa än, men enligt snubben jag köpt dom av (importör i Finland av Heidenau och Avon) rekommenderade han definitivt 130/80 i stället för 140/80 för grus/skogskörning. Det är stor skillnad på omkrets och vikt på dessa två däck och det enda som talar för det större däcket på denna hoj är utseendet, så det fick bli "standard" för min del. Bakfälgen är ju också bara 3" bred, så 140 kan se lite ballong ut, samt eventuellt bli lite sladdrigt...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top