Dämpa vägljud i bilen

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja, jag har en 2 månader gammal Rav 4. Den ser galet snygg ut tycker jag dårå.. (svart, dubbelpipig, tonad, rails o sidsteg). jäää :rock :lol

Men iaf! Det är ett problem, bilen låter alldeles för mycket. Sjukt att en helt ny bil kan låta så mycket?! I Fredags så togs det isär lite saker och bilen är sjukt strippad från allt som inte behövs. Det finns inget dämpningsmaterial alls någonstans bakom några av dörrarnas paneler, golvet och lastutrymmet. Hjulhuset har även varsina halv kubikmeter oanvänt utrymme med endast plåt runtom. Snacka om att bilen är som en resonanslåda.

Nåja! Det måste ju finnas lite bildårar på forumet som kan hjälpa mig!?

Vart hittar jag kvalite (dock inte för dyrt!) mattor för dörrsidor, golv och under säten osv?

Vart hittar jag ljuddämpande material för att fylla ut hjulhusen?

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Kolla med bilstereobyggare. Där finns det nog prylar att dämpa med, typ noicekiller eller nått liknande.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vad för priser är det? Jag har inte bilen hemma just nu så öh... kan inte ta mig någonstans. Sen tror jag det är Jul oxå så det är väl stängt :D dammit

Biltema har skumplast ser jag i deras nätbutik.

Asfaltsmattor då? Vart på nätet hittar man sådant?

Hjulhusen tänkte jag asfaltsmattor + skum att fylla ut med.

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Swedie skrev:
2675541 Vad för priser är det? Jag har inte bilen hemma just nu så öh... kan inte ta mig någonstans. Sen tror jag det är Jul oxå så det är väl stängt :D dammit

Biltema har skumplast ser jag i deras nätbutik.

Asfaltsmattor då? Vart på nätet hittar man sådant?

Hjulhusen tänkte jag asfaltsmattor + skum att fylla ut med.

Vill du ha kvalité så har Mekonomen ett ganska stort urval av dämpningsalternativ. Asfaltsmattor (som är självhäftande på ena sidan, lätta att montera), sen sånt här grön skummatta med svarta prickar (som jag inte kommer ihåg vad de heter, finns i olika tjocklekar), etc.

Edit: Var in på deras hemsida och såg att dom hade följande:

Dämppapp
Dämpfolie
Viscopapp
Ljudabsorbent
Beklädnadsfilt
Ljudabsorberingsfilt
Thermisk isoleringsmatta
Högtemeperaturisolering
Skumplastmatta med eller utan polyesterfolie

:tummenupp

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har du en sån där "lädermatta" som kombis bruka ha..
se till o ha den utrullad..
på vissa bilar låter de ganska mycket där bakifrån o då kan den hjälpa.
annars föreslår jag 2 st 12tummare i en låda :näsblod

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Ismannen skrev:
2675540 Kolla med bilstereobyggare. Där finns det nog prylar att dämpa med, typ noicekiller eller nått liknande.

Noicekiller är svindyrt och totalt värdelöst... asfaltsmatta is the shit!

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Kombi bilar och suvar ÄR resonanslådor och vissa bilar har konstruktioner som gör att det blir oljud hur man än isolerar och håller på.

Som ett exempel vet jag att A-stolpen och backspegelns utformning på hyndai santafe gör att det viner och lever om i vissa hastigheter, det går inte att göra något åt. Då får man bygga om framändan.

Kolla upp med toyota åf om det finns vissa åtgärder man kan göra för att få bilen tystare, det kanske räcker med en välplacerad matta på en punkt för att få bilen tyst.

God jul :)

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Lägger också min röst på asfaltsmatta. Men tänk på att värma upp den lite med en värmepistol innan du applicerar den på dörrarna framförallt. Annars så kommer den att släppa och korva ihop sig med tiden, pga värme o dyl.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Köp ett par liter underredsmassa som är mycket billigt, bättre resonansdödare än så får du inte för pengarna! Sen sprutar du detta på insidan överallt och då slipper du samtidigt rost.
Tacka mig sen när du provkör.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
fyll utrymmet mellan innerskärm och ytterskärm med gullfiber, billigt och funkar.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Dee_cati skrev:
2676158 Köp ett par liter underredsmassa som är mycket billigt, bättre resonansdödare än så får du inte för pengarna! Sen sprutar du detta på insidan överallt och då slipper du samtidigt rost.
Tacka mig sen när du provkör.

Japp!

Hagmans Carosol Body funkar utmärkt:tummenupp
Blir samma effekt som med "Noice killer" fast mycket billigare.
Asfaltsmattor har en tendens att släppa speciellt om man applicerar dom i dörrar. Blir inge bra när det är jävligt hett ute och du vevar ner rutan och sen ska dra upp den med en asfaltsmatta klistrad på rutan..... "been there done that...."
Men matta fungerar utmärkt på horisontella ytor och appliceras lättas med en varmluftspistol i högsta hugg!

Lycka till!

sEiKo skrev:
2676250 fyll utrymmet mellan innerskärm och ytterskärm med gullfiber, billigt och funkar.

Neeeeejjj det suger åt sig fukt och sen har du årets möge/bakteriehärd sittandes i bilen...... har sett exempel på det:näsblod

Last edited:

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Braaaaap
Jag köpte lite klet från Swedac i Göteborg. Jag gav ca 700kr för 18kg dämpmassa.

Använde Dämpmassa DC-P 500 funkade finfint. Var "bara" att slita ur all inredning och kleta på. Torkade på ett par dagar. Jag använde även vanlig skumgummimatta inköpt på biltema. Det blev STOR skillnad. Gjorde ingen mätning före och efter men som sagt det blev en märkbar skillnad.

Annars finns ju som tidigare talare har sagt noisekiller. Finns även på Jula, men det är stor prisskillnad på swedac kletet och noisekiller.

Lycka till!

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Stoppsladd skrev:
2676254
Neeeeejjj det suger åt sig fukt och sen har du årets möge/bakteriehärd sittandes i bilen...... har sett exempel på det:näsblod

Det är nog det minsta problemet i sammanhanget. 10-tusenkronorsordet är "rost". Fukt = rost. Inte särskilt kul att laga en innerskärm heller.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jonathan. skrev:
2676393 Det är nog det minsta problemet i sammanhanget. 10-tusenkronorsordet är "rost". Fukt = rost. Inte särskilt kul att laga en innerskärm heller.
plastrost? innerskärmar är vanligtvis i plast.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Off topic :

Vad tycker du om fjädringen på Rav4 an ?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...