dämparinställningarna...

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
Jag har ställt in min hoj efter min vikt. justerat förspänningen därefter.. de andra inställningarna kör ja nästan standard på.. kör 2.1 Kg fram och 2.3 Kg bak tryck på mina däck... men ja förstår inte varför mitt bakdäck inte uppnår nån bra temp, när framdäcket gör de... är det som jag tror att hojen är för "mjuk" där bak? behövs det mera tryck ner mot marken kanske? nån som är bra på inställningar som kan tipsa mig?..

jag tycker att hojen "sätter sig" lite väl mycket ner när ja drar på gas och bakänden känns allmänt mjuk.. den vill gå på ställ lite väl lätt tycker jag... jag kom fram till att jag skulle öka lite på komp bak...
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
har du kollat hjul och sving lager ? Kanske glappt om det vill drifta i häcken. Varför du inte får någon temp i sulan kan jag inte några tips om.
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Asylum_Nakaza skrev:
Jag har ställt in min hoj efter min vikt. justerat förspänningen därefter.. de andra inställningarna kör ja nästan standard på.. kör 2.1 Kg fram och 2.3 Kg bak tryck på mina däck... men ja förstår inte varför mitt bakdäck inte uppnår nån bra temp, när framdäcket gör de... är det som jag tror att hojen är för "mjuk" där bak? behövs det mera tryck ner mot marken kanske? nån som är bra på inställningar som kan tipsa mig?..

jag tycker att hojen "sätter sig" lite väl mycket ner när ja drar på gas och bakänden känns allmänt mjuk.. den vill gå på ställ lite väl lätt tycker jag... jag kom fram till att jag skulle öka lite på komp bak...

Vad har du för däck fram och bak?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Asylum_Nakaza skrev:
Jag har ställt in min hoj efter min vikt. justerat förspänningen därefter.. de andra inställningarna kör ja nästan standard på.. kör 2.1 Kg fram och 2.3 Kg bak tryck på mina däck... men ja förstår inte varför mitt bakdäck inte uppnår nån bra temp, när framdäcket gör de... är det som jag tror att hojen är för "mjuk" där bak? behövs det mera tryck ner mot marken kanske? nån som är bra på inställningar som kan tipsa mig?..

jag tycker att hojen "sätter sig" lite väl mycket ner när ja drar på gas och bakänden känns allmänt mjuk.. den vill gå på ställ lite väl lätt tycker jag... jag kom fram till att jag skulle öka lite på komp bak...

2.1 fram är ganska lite om du inte kör med racedäck (typ supercorsa) OCH kör på bana. Där har du kanske förklaringen till att framdäcket är varmare än bak. För gatkörning kan du ha lite mer även bak. Lite beroende på däcktypen då. Hur bedömmer du att du inte får nån temperatur i bakdäcket? Hur varmt ska det vara för att du ska bli nöjd?

Att öka komp kan nog hjälpa dig om cykeln sätter sig vid gaspådrag. Tänk på att justera även fram om du pillar bak. Fram o bak ska kännas lika. Det finns en jättebra artikel i Allt om MC om just det här med fjädring. Den finns inscannad så den finns för nertankning.

Vad menar du med att den "går på ställ"?
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag har dunlop 207 rr däck.. de blir varma och klistriga när de får upp temp, jag har bara kännt på dem, inte mätt med något instrumment men ändå..

hojen släpper bak när ja gasar ur kurvor, jag vrider inte så mycket på gasen, bara accelerear normalt.. jag har justerat dämparna nu, inväntar bara tillfälle att testa dem, det regnar nu...

alla lager har ja kollat, inga glapp där.

tack för hjälpen grabbar, ska testa när ja får tillfälle!! :Bugar
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
CorbenDallas skrev:
Det finns en jättebra artikel i Allt om MC om just det här med fjädring. Den finns inscannad så den finns för nertankning.

Ehm... var? Låter intressant.
 

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF R1
Kör du på ställ numera ? Du måste ha förbättrat din körförmåga sen senast vi körde :7peta

Du vet om att man ska olja kedjan och inte däcket :tummenupp

Förresten lever du ?? :tummenupp Har inte sett dig sen andra världskriget :banana
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Några snabba svar och frågeställningar:

Däckstrycket är helt okey om du mätt med kalla däck. Felet ligger nog på felaktigt körsätt eller felaktigt inställd hoj. Rent spontant låter det som för mycket retur och för lite fjäder och/eller felaktig rideheight. Mer värme fram än bak samt sladdtendenser kan vara för mycket vikt fram och för lite bak.

Fast mest tror jag det kan bero på däcken ändå. Dunlop D207RR är erkänt halvhala däck typ Macadam och har inget med RR-körning att göra.

Vad har du för hoj? Årsmodell och hur långt har den gått? Vad är orginalinställningarna? Hur mycket sag har hojen med resp. utan förare? Vad har du för fjädrar, olja (tjocklek och nivå) fram och dämpare bak? När byttes olja/fjädrar respektive renoverades dämpare bak? Vad kör du med för rideheight? Hur långt har däcken gått? Och till sist, hur kör du? Knyckigt eller mjukt, nybörjare eller van förare, mellangasar du vid nedväxling å sånt skit?
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
däcken är mätta kalla. rekkomendera mig gärna andra däck om du tycker att mina inte är bra. vilka skulle du föreslå?
jag har en zx-9r 01, körd 890 mil... orginal dämpare, viskositet och liknande kan ja ej i huvvet.. förspänningen är justerad efter min vikt, kommer ej ihåg heller nu, ca 3 cm häng bak och fram har ja för mig...
men kan ta reda på det.. ja kör väldigt mjukt skulle jag nog säga. däcken har gått kanske 100 mil och är inte hårt slitna.

@fluppen: jo da, jag går ju skolan mycke.. ja kör där vägarna svängar osv.. vet du väl... de där me släpp är ju inte mitt fel, bara blir så... (säger vi)
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Asylum_Nakaza skrev:
däcken är mätta kalla. rekkomendera mig gärna andra däck om du tycker att mina inte är bra. vilka skulle du föreslå?
jag har en zx-9r 01, körd 890 mil... orginal dämpare, viskositet och liknande kan ja ej i huvvet.. förspänningen är justerad efter min vikt, kommer ej ihåg heller nu, ca 3 cm häng bak och fram har ja för mig...
men kan ta reda på det.. ja kör väldigt mjukt skulle jag nog säga. däcken har gått kanske 100 mil och är inte hårt slitna.

@fluppen: jo da, jag går ju skolan mycke.. ja kör där vägarna svängar osv.. vet du väl... de där me släpp är ju inte mitt fel, bara blir så... (säger vi)

Vad väger du? Vill minnas att Öhlins rekommenderar 15mm häng på 75kg, väger du betydligt mer ska du snarare ligga på 10mm och 20 mm om du är betydligt lättare. Så med din inställning ska du vara rejält lätt. Jag är ingen expert men det är vad jag läst.

Om du kör väldigt mjukt förstår jag inte hur du kan få släpp...
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag väger just nu 78.6 kg.. väger mig på morgonen varje dag. med kläder o dyl är det väl 85 kg, kanske... eller? jag kör väl mjukt men inte för det sakta.. jag vet inte heller, men det har släppt några gånger nu.. man känner att bakdäcket glider ut när ja ger på gas, inte när ja släpper gasen. för det gör ja inte där.....
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Att köra med 2,1 i däckstryck på gata är väl slöseri med däck? Ju varmare dom går (vilket dom ju gör med lägre tryck) desto fortare slits dom. Själv kör jag med 2,1/2,3 på bana men 2,5/2,9 på gata....

Testa att byta till D208GP eller Rennsport/supercorsa och se om det blir någon skillnad.

PS. Detta hade inget med fjädringen att göra, bara däcken. Jag är själv på "upplärandestadiet" när det gäller fjädringsjungeln...DS.

//jaG
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Att hojen "känns mjuk" och att den "går på ställ" kan bara betyda att du har skruvat bort dig totalt på inställningarna. Gå tillbaka till originalinställning och kör med rekommenderat lufttryck i däcken så ska den inte sladda om du inte saknar känsla för feeling helt. Originalinställningarna är utprovade för att passa 90% av kunderna, och får därmed anses som "säkra".

Edit: Du kanske kör FÖR mjukt så du aldrig får upp nån temp i däcken? En annan grej att testa är att åka fortare i svängarna, så behöver du inte slå på så hårt ut. Då minskar du att den sätter sig, eftersom du redan har god fart.
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
tack ändå grabbar... ja ska fundera på att testa de andra däcken.. jag testade olika inställningar och lufttryck... tog ett bra tag. men ja tycker mig ha löst det nu iaf.. lösningen blev iaf +1 klick mer komp bak och 0.1 kg mer luft där me.. nu är den mycket mera stabil i svängarna....

@mavve: eller va säger du? hehe... ni kör som galningar ju, det är mina rondeller, man får inte skrapa i dem.. ni ska skrapa i svängarna inte i fuskiga cirklar!!! :kocko

@zeb: tack för tipset, men 208GP är de gatlagliga däck? vet du om rennsport eller supercorsa är varmare... eller bättre? hm.... ja kan väl testa men, så många däck eldar ja inte upp att ja kan veta vilka som är bättre innan det finns helt nya på marknaden.... va gör man... :banana
men men.. jag kör enbart med lågt tryck för att jag vill att de ska slitas.. har flera däck liggandes i garaget så det är ingen fara med det dära!! :yoparty
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Asylum_Nakaza skrev:
@mavve: eller va säger du? hehe... ni kör som galningar ju, det är mina rondeller, man får inte skrapa i dem.. ni ska skrapa i svängarna inte i fuskiga cirklar!!! :kocko

Tack för kakorna..

... fast hur FAN kan man knäskrapa som du gör o med den slitbanan på däcket? :confused:

Nästa gång vill jag se ditt däck lite mer som mitt - och se till att skaffa några engelska rondeller eller så drar vi till en bandag o får rätt på vänstersidan av däcket med :D

Det var förresten JÄVLIGT många bilar ute när jag drog ifrån er, höll på att köra in i nån kombigrej i den stora rondellen :crash
Ta det lugnt.

750RR
 

Fogel99

www.ducceklubben.org
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1 -98 röd, vit, svart och ett ART slipon - - - - Ducce 748 (854 cc) ,Ducati performance trimchip ,kemnarace koppling ,Termignoni pipor
Lånar tråden lite.....

Ngn som vet vart man kan få hjälp med inställningen på fjädringen ?

Nån duktig kille som inte är för dyr.

Bor i Skara.
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
vad var de du tänkte på? detta hittade ja iaf på nätet.. har hjälpt mig massor.. (nu börjar väl grabbarna klaga igen :4skrika)


"Introduction
Unfortunately there is no literature that can give you the perfect machine setup. Also suspension setup is individually dependent on the rider (style, preference) and track conditions, which vary from race to race. We can therefore only try to give you guidelines and ground rules for the chassis setup of your machine.

General guideline
The general guideline in road racing isthat the suspension has to support the tyres to create the best possible grip. For this reason suspension plays it's most important role in corners, chicanes, acceleration and braking. In the straight line the suspension works satisfactory if it can absorb the bumps without causing instability.

Suspension stroke
A road race bike should normally not use its full suspension stroke, although on some circuit one or two big bumps or hollows can cause the suspension to bottom. Also landing of front wheel after wheelies can cause excessive use of the front fork stroke. If suspension bottoms in big bump or hollow, it should not automatically mean that the suspension should be set more hard. However, if suspension bottoms at the place were the maximum grip is essential the tyre cannot create the best traction, because it also has to perform as spring. Adjusting the setting is necessary. During every riding session the suspension stroke should be carefully checked.When tyre grip and lap times improve, the suspension has a harder job. So, setting must be set harder. On the opposite, when it starts raining tyre grip and lap times go down, in that case a softer setting should be applied.

Suspension setup
Before starting suspension setup, read the owners manual!
A tip, do your changes in suspension setup one by one, try to learn what effect each individual adjustment has on your bike and take notes!

Static sag without rider
Hold the bike upright on a flat surface. Independently lift front and rear until the suspension is fully extended, the value should be approximately:

Type Front sag Rear sag
Super Bike 20-30 mm 5-10 mm
Super Sport 20-30 mm 5-10 mm
RR 250 15-25 mm 0-5 mm
RR125 15-25 mm Just top out 0 mm

Note: An RR 125 cannot afford to loose the momentum that the sag would give in a straight line (loss of top speed). The static sag is adjusted by the spring preload. The procedure is the same for the front fork and rear shock.

Static sag with rider
The accepted manner to adjust the spring ratio is to measure how much stroke is used with the rider sitting on the bike in straight line position (behind fairing) after you have set the correct static sag without rider. Normally 1/3 of the full stroke is a good starting point for all machines. This is only a guide line for the right spring ratio. The final check must be done on the circuit.

Note: Ohlins racing shocks features a "top-out" spring to prevent the shock from extending to quickly, causing the rear wheel to jump under braking. The top-out spring also effects the negative sag, making it difficult to adjust the sag with the shock on the bike.

Your Ohlins shock is delivered with the correct spring preload set and we recommend you to use this value for the basic setup. Ride height should be adjusted with the ride height adjuster on the bike or on the shock.

Rebound damping
*Rear suspension
Too much rebound damping can cause:
- The rear "jumps" on the bumps instead of following the surface.
- The rear "jutters" under braking.
- It holds the rear down with the result that the bike will understeer!
- It can cause overheating in the hydraulic system of the shock absorber and make it fade, in other words, it will loose damping when hot.

Too little rebound damping can cause:
- The rear "tops out" too fast under braking, causing the rear wheel to jump
- The bike feels unstable.

*Front suspension
Too much rebound damping can cause:
- Oversteering!
- It will give poor grip of the front tyre.
- It feels like the front wheels will tuck under in corners.

Too little rebound damping can cause:
- Understeer!
- The front can feel unstable.

Compression damping
Rear suspension
Too much compression damping can cause:
- The rear wheel to slide under acceleration .
-It can give a harsh ride over bumps.

Too little compression damping can cause:
- The rear wheel start to bump sideways under acceleration out of the corner.
- The bike will squad too much (rear is too low), that will cause the front to loose grip.

Front suspension
Too much compression damping can cause:
- Good result during braking.
- Feels harsh over the bumps.

Too little compression damping can cause:
- Strong diving of the front.

Adjustment advice:
Compression damping should be adjusted together with front fork oil level.

Spring ratio
Rear
Too hard spring ratio:
- Gives easy turning into corners.
- Makes the rear feel harsh.
- Create poor rear wheel traction.

Too soft spring ratio:
- Gives good traction in acceleration.
- Creates understeer in entry of corner.
- Makes too much suspension travel which will make it difficult to "flick" the bike from one side to the other in a chicane.
- Will give a light feeling in the front.

Front
Too hard spring ratio:
- Good under braking.
- Creates understeer.
- It feels harsh in the corners.

Too soft spring ratio:
- Gives easy turning into corners.
- Creates oversteer.
- Can cause front to tuck under.
- Bad under braking (diving)."
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Asylum_Nakaza skrev:
Jag har ställt in min hoj efter min vikt. justerat förspänningen därefter.. de andra inställningarna kör ja nästan standard på.. kör 2.1 Kg fram och 2.3 Kg bak tryck på mina däck... men ja förstår inte varför mitt bakdäck inte uppnår nån bra temp, när framdäcket gör de... är det som jag tror att hojen är för "mjuk" där bak? behövs det mera tryck ner mot marken kanske? nån som är bra på inställningar som kan tipsa mig?..

jag tycker att hojen "sätter sig" lite väl mycket ner när ja drar på gas och bakänden känns allmänt mjuk.. den vill gå på ställ lite väl lätt tycker jag... jag kom fram till att jag skulle öka lite på komp bak...

Deja vu.... :rolleyes:


För lågt däckstryck (hade vi inte konstaterat det redan i en annan tråd...) å 30mm är för mycket sag bak.

Att över huvudtaget köra med baninställningar på gata funkar inte (jag antar att du, fortfarande, enbart kör gata, eller?), ett racedäck har svårt att få upp rätt temp vid landsvägskörning. Ett gatdäck behöver inte lika hög temp (och uppnår inte samma greppkapacitet heller) som ett racedäck.

Vad är en "bra temp"? Ett gatdäck ska inte bli "klibbigt".

Som redan sagts, sätt tillbaka grundinställningarna på dämparna och rekommenderat däckstryck å prova om det fortfarande "släpper".
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
haha.. jo klart.. fluppen du behöver bara hänga ut lite grann.. du har så långa ben juh..
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top