Det du kan göra har du redan gjort.
Att inte skriva på kan man använda som tyngd i förhandlingen med polisen. Skriver du inte på måste de infinna sig i rätten, du behöver inte infinna dig. Det är jobbigt och därför KAN det då finnas ett förhandlingsläge. Om du skriver ner hastigheten till XXX istället så kan jag tänka mig att skriva på, har fungerat för mig ett par gånger. Man kan ju även dra det rättsligt och hävda att man inte körde så fort som påstods etc etc.
Den ENDA anledningen till att inte lämna ifrån sig kortet är att man KAN klara sig i en flygandebesiktning då de ofta inte har tid att kontroller körkortet mot datorn. Du kan INTE på någotvis förhala indragningen av din behörighet att framföra fordonet, den upphör 48h efter att din förseelse har ägt rum om de nu fick tag på dig.
Jag har verifierat detta med två trafikpoliser OCH Länsstyrelsen. Ovanstående är vad som gäller, inget annat.
Vissa anser att har man kört för fort ska man ta sitt straff som en "man", det finns faktiskt hastighetsgränser med mera... Jo, det är helt riktigt att reglerna säger si och så. Men då kan ni fråga er själva: Går ni alltid endast när det är grön gubbe? Passerar alltid på anvisat övergångställe? Betalar alltid i P-automaten? Jag gör det inte men så håller jag inte hastighetsgränserna heller, förutom där det är motiverat på 30 och 50 sträckor. Sen håller jag den hastighet jag anser vara lämplig med mina dryga 16 år i trafiken.
Har för övrigt gjort ett långt utlägg på Zatzy om det är någon som känner sig manad att fördjupa sig närmare i mina tankar kring detta ämne.
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=219791&page=3#post2322265
/R