Då va det min tur att klota.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hur ska man aggera i ett sådant här tillfälle som hände dig? eller är det bara bristande uppsikt och för höga hastigheter?

Titta dit du vill, dvs inte på gruset eller utanför vägen.
Lägg ner mer.
Kan t om vara lämpligt att gasa lite mer vid nedlägg.

Låter pissenkelt, men är skitsvårt att fixa när man väl sitter där i en paniksituation.

Kör t ex nån broms&kurvkurs så gås detta igenom och du kan öva.
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag är också lite intresserad av hur man ska agera när man kör på grus... Antingen när man kör på en grusväg eller om det ligger grus på en vanlig väg?

Bara man lutar en aning så börjar man känna att hjulen glider/rullar på gruset utåt i kurvan men inte lika dramatiskt som om man skulle låsa frambromsen. Så hur vet man när man när man ligger på gränsen eftersom greppet verkar inte släppa direkt (som vid en låsning) utan avta mer och mer varefter man lutar mer och mer? :va
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Köp inte av heymanspeedmotor killen har blåst två av mina vänner och skickat rena skiten med sämsta passform. Jag beställde från han och under transporten hade frontkåpan fått sig en spricka på va 10cm, skickade bilder till han på det direkt när jag fick det men killen erbjöd att skicka plastlim och lackstift:död. Efter en jävla massa tjaffsande skickade han mig en ny front kåpa för 65$ :huvet

Ni med k5-k8 kan glömma vad passform heter, hans grejer suger pung.:näsblod

tankpaden han skickar som "present" ser ut som skit och kåpglaset var så dålig passform så trotts en massa modifikationer så sprack det innan jag ens han köra hojen för säsongen.

Jag köpte kåpset från Heyman på ebay och passformen är 95% fick dock borra upp en del hål men helt klart värt det för 4300:- som de gick på totalt. Tog ca 3 veckor att få hem grejerna dock beställde jag speciallack som han inte tog något extra för +++. Bra finish i lack och dekalerna satt på rätt plats! Kan rekommendera honom precis som de andra 99,3% av hans köpare.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ursäkta om jag lånar tråden lite, men det där du säger med nybörjarmisstag. Har själv råkat ut för samma sak fast har aldrig haft så hög fart in i kurvan då jag faktiskt är nybörjare så jag har hunnit "stelna" och bromsa innan jag åker ut ur kurvan.

Hur ska man aggera i ett sådant här tillfälle som hände dig? eller är det bara bristande uppsikt och för höga hastigheter?

En hel jävla massa träning behöver man innan man fixar det om situationen är allvarlig (dvs där du faktiskt kan köra omkull av omständigheterna och inte bara av din skräckreaktion). Den träningen innefattar krascher.

Första gångerna du hamnar i en sån situation så är du mest troligt stekt, bara acceptera att du åker av och tänka att nästa gång då jävlar fixar du det ;) Så tipset är att se till att inte hamna i den situationen, se alltid till att ha en planering som ligger framför framhjulet och helst en hundra meter till.

Man kan ge tips om hur man ska göra, men i slutändan handlar det om erfarenhet. Det kan vara så att man ska satsa och bryta ikull ordentligt så att man missar fläcken, men det kan också vara så att man måste hitta fäste mitt i någon stans och styra där. Du kan få släpp på bakhjulet och händer det så blir du skraj och slår av vilket innebär att du nu är två meter upp i luften i en highsider...

Som sagt, planera och hamna inte i den sitsen helt enkelt! Eller så köper du en cykel du kan vurpa med och sen tränar ;)
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Ursäkta om jag lånar tråden lite, men det där du säger med nybörjarmisstag. Har själv råkat ut för samma sak fast har aldrig haft så hög fart in i kurvan då jag faktiskt är nybörjare så jag har hunnit "stelna" och bromsa innan jag åker ut ur kurvan.

Hur ska man aggera i ett sådant här tillfälle som hände dig? eller är det bara bristande uppsikt och för höga hastigheter?
Grusväg är inte så knepigt, visst man kan inte alls hålla lika hög fart som vanligt men där vet man ju hur underlaget är iallafall. Bara att tänka på att försöka hålla hojen lite mer upprätt. Luta sig själv mer i kurvan och slappna av så hojens fjädring kan jobba som den ska. Grus på asfalt rullar, det är bara att försöka undvika, svårt att bromsa på. Börjar framhjulet släppa så är de bara å släppa på bromsen tills man återfår greppet och sen på't igen.
Nu är inte jag någon mästare på grusvägskörning men det är de tips jag har, bor längs en grusväg så de blir minst 2km grusväg varje gång man ska ut å köra. Fast jag brukar ta det lugnt där, synd att skita ner hojen :tungan.... alltid kul att gasa lite extra ut ur en av kurvorna där och känna bakhjulet gå lite extra brett dock :D
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Grusväg är inte så knepigt, visst man kan inte alls hålla lika hög fart som vanligt men där vet man ju hur underlaget är iallafall. Bara att tänka på att försöka hålla hojen lite mer upprätt. Luta sig själv mer i kurvan och slappna av så hojens fjädring kan jobba som den ska. Grus på asfalt rullar, det är bara att försöka undvika, svårt att bromsa på. Börjar framhjulet släppa så är de bara å släppa på bromsen tills man återfår greppet och sen på't igen.
Nu är inte jag någon mästare på grusvägskörning men det är de tips jag har, bor längs en grusväg så de blir minst 2km grusväg varje gång man ska ut å köra. Fast jag brukar ta det lugnt där, synd att skita ner hojen :tungan.... alltid kul att gasa lite extra ut ur en av kurvorna där och känna bakhjulet gå lite extra brett dock :D

Jag skulle vilja säga tvärt om, att sitta rakt upp och luta cykeln bara, på så sätt har man bättre kontroll. Det är anledningen till varför man inte ser motocrossförare luta sig inåt i kurvorna särskilt ofta...
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jag skulle vilja säga tvärt om, att sitta rakt upp och luta cykeln bara, på så sätt har man bättre kontroll. Det är anledningen till varför man inte ser motocrossförare luta sig inåt i kurvorna särskilt ofta...
Beror väl på hoj, funkar på cross/enduro/motard, som är mer byggda för sån typ av körning... men känns som att det är lätt att hjulen försvinner under en om man börjar lägga ner på samma sätt med någon annan typ av hoj
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Skulle jätte gärna behöva lite hjälp att hitta delar ifall ni inte har nått bättre för er ikväll.
håller på att leta för fullt.

zx9r -98

Varför inte när man ändå är igång.
:)
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Fair...9826281QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Kinakåporna passar skitdåligt, har jag precis fått erfara.


Jag köpte från Bliss-star. Riktigt trevlig kille som snabbt ger svar. Tullen ville ha ett kvitto på mitt köp. Fick tillbaka fyra eller fem olika kvitton jag själv kunde redigera i word. Med andra ord sänka kostnaden och således tullkostnaden och momsen. Givetvis gjorde jag inte det.

Dessvärre suger passformen, men så är det tydligen med alla kinakåpor.
http://myworld.ebay.com/ebaymotors/bliss-star
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Beror väl på hoj, funkar på cross/enduro/motard, som är mer byggda för sån typ av körning... men känns som att det är lätt att hjulen försvinner under en om man börjar lägga ner på samma sätt med någon annan typ av hoj

Det är inget magiskt med "roadracinghojar". Samma däck som sitter på en supermoto. Samma uppbyggnad av hojen med skillnad på vissa mått. Rundare om magen japp, men därför vill du ännu hellre sitta upprätt. Är du lutad in i kurvan så måst du luta upp både dig själv och cykeln för att få grepp. Generellt brukar det innebära att man ligger på backen innan man ens börjat luta upp cykeln

Motocross, supermoto, roadracing, trial, enduro etc är bara extremiteter på motorcykel, dem är alla byggda på samma sätt. Du kan ta en motogp-hoj till crossbanan också, och jag lovar dig att du inte vill luta med in i kurvan med den ;) Eller en customhoj till roadracingbana, det finns massor med folk som skulle åka på däng av en sån med rätt karl bakom styret :)
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Det är inget magiskt med "roadracinghojar". Samma däck som sitter på en supermoto. Samma uppbyggnad av hojen med skillnad på vissa mått. Rundare om magen japp, men därför vill du ännu hellre sitta upprätt. Är du lutad in i kurvan så måst du luta upp både dig själv och cykeln för att få grepp. Generellt brukar det innebära att man ligger på backen innan man ens börjat luta upp cykeln

Motocross, supermoto, roadracing, trial, enduro etc är bara extremiteter på motorcykel, dem är alla byggda på samma sätt. Du kan ta en motogp-hoj till crossbanan också, och jag lovar dig att du inte vill luta med in i kurvan med den ;) Eller en customhoj till roadracingbana, det finns massor med folk som skulle åka på däng av en sån med rätt karl bakom styret :)
Hm ja du har säkert rätt... får prova nästa gång :)
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top