Då var det dags igen

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Med utgångspunkt för vad som står i artikeln så verkar ju nästan skulden ligga på mc:föraren då han kom i klart högre fart i gällande hast.begr. Bilisten hade inte gjort ngt fel, allt enligt artikeln. Hur är det egentligen vid sådana här situationer? Kan mc:föraren åka på hela skulden eller blir det en delad historia av det?

Trist oavsett för de inblandade.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Med utgångspunkt för vad som står i artikeln så verkar ju nästan skulden ligga på mc:föraren då han kom i klart högre fart i gällande hast.begr. Bilisten hade inte gjort ngt fel, allt enligt artikeln. Hur är det egentligen vid sådana här situationer? Kan mc:föraren åka på hela skulden eller blir det en delad historia av det?

Trist oavsett för de inblandade.

Kan de bevisa deet på något vis, denna gång via flertalet vittnen kanske, så kan han mycket väl åka på vållande till skadan. Och det känns ju som att det skulle vara naturligt då det är mc-förarens fel denna gång.

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
Jag hoppas verkligen det kommer gå bra för MC-föraren.

MEN om jag kommer i bil på 50-väg och ser en MC 300 meter bort kommer jag också svänga. Och tydligen hoppas att den inte håller 120km/h

Härmed ger jag inga synpunkter på hastigheter i det aktuella fallet! Bara påpekar hur det funkar i verkligheten.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Exakt. Allt beror på hur snabbt han kör. Håller han 70 så har tydligen bilen inte varit uppmärksam. Håller mc över 100 är det mera hans fel, då de flesta hade i bilen svängt om mc hade legat en bit framme i tron att det fick mer lagligt.

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Vill bara tillägga att det var precis efter en korsning så det skulle förvåna mig om körde mycket snabbare än 50, några 120 är det nog inte tal om...

Väldigt trist iallafall!

Fel av mig, han kom från Norrtälje/Edsbro hållet!! Då kan det ha gått undan ordentligt!

Last edited:

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Vem på sporthojs forum var det?
Någon som vet hur det har gått?

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Vill bara tillägga att det var precis efter en korsning så det skulle förvåna mig om körde mycket snabbare än 50, några 120 är det nog inte tal om...

Väldigt trist iallafall!

Efter en korsning? Var svängde bilen då? Eller menar du att det är flera korsningar i närheten?
undrar jag som inte har en aning om var det hände :rodnar

Dessutom finns ju faktorn 1 lampa = moped :gnissla också

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Fel av mig, han kom från Norrtälje/Edsbro hållet!! Då kan det ha gått undan ordentligt!

Såg ut som om han kom från andra hållet när bilen stod som den gjorde, men jag ville inte stanna och glo när det var så mycket hjälp på platsen...

Last edited:

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000

För att inte killen ska komma från sjukan och se sig själv uthängd i en tråd vill jag bara understryka kan ha gått fort, för vi vet ju faktiskt inte.

Vill inte moralisera men har sett för många trådar där personen från olyckan återkommit och skrivit vad som egentligen hänt och också känt sig utpekad.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Ja, precis som föregående talare.

Vittnen är väldig ofta oerhört kassa på att uppskatta hastigheten.
Ofta har de inte ens sett nåt utan bara hört ett högt ljud o sen sett en mc ligga krashad, då betyder de ju hög hastighet :rolleyes:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Ja, precis som föregående talare.

Vittnen är väldig ofta oerhört kassa på att uppskatta hastigheten.
Ofta har de inte ens sett nåt utan bara hört ett högt ljud o sen sett en mc ligga krashad, då betyder de ju hög hastighet :rolleyes:

Precis! Finns många studier som visar på varierande resultat beroende på en sådan enkel sak som vilka ord som används vid undersökningen.

Om polismannen frågar ett vittne

Hur snabbt färdades motorcykeln vid krashen?

får han förmodligen ett annurlunda svar än om följande ord använts

Kan du uppskatta motorcykelns hastighet innan kollisionen?

Hoppas att det gick bra för föraren! :pannkyss

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Aftonbladet.se skrev:
– De uppgifter vi har ger inte stöd för att den vänstersvängande bilisten på något sätt brutit mot reglerna, säger Jeanette Durefors.
Nahepp? :va

Visst, motorcykeln KAN ha kört för fort. Men som det verkar så finns det inga bevis för det, och vittnens förmåga att bedöma hastighet på MC är för det mesta kraftigt begränsade. Likaså är det lätt hänt att en bilist i en såndär situation har problem att uppfatta den mötande motorcykelns hastighet och avståndet till den, även när motorcykeln kör helt lagligt.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Hade det gått 100+ tror ja nog det blivigt lite mer skador på bilen än det var nu.
Mkt tråkigt hur som helst oavsett hastighet.

Nikita-b

-- The Real Devil --
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Yamaha R1 och xt660x
Bilister har en förmåga att bara svänga....(med eller utan blinkers)

Om man läser olycksnyheterna, mc och bil inblandad, så är det till 99% bilisten som har kört ut/gjort U-sväng/svängt plötsligt. :va

Förmodligen så körde mcföraren lite snabbare än hastighetsbegränsningen tillåter ,
MEN FÖR FAN - VEM FAN KÖR LAGLIGT med HOJ - LÄGG NER. (kanske Åke 89år) spelar ingen roll om det är 5 km/h eller 30 km/h för fort - det är fortfarande olagligt .:huvet (visst ska man respektera 30 km/h skolor dagis hästar mm)

Hoppas att gick bra för mcföraren.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
"Enligt flera vittnen körde 31-åringen en bra bit över hastighetsbegränsningen, som är 50 kilometer i timmen,på sin tusenkubiks Aprilia sportmotorcykel."
De var verkligen tvungna att påpeka detta. Hur ofta får man sådana uppgifter när det gäller bilolyckor...

Dessutom måste man alltid, reservationslöst, ha med faktarutor hur många motorcyklister som dör varje år. Återigen något man sällan ser vid bilolyckor.

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Har vart med om en liknande olycka, det vittnet som fanns då hade "hört" hur fort jag åkt medans han satt och löste korsord på balkongen. På honom lät det som jag tömt varenda växel ända fram tills det small. I verkligheten gick det i 50~55 km/h.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA