Då var det kört....

Hardcore

Kan nån se till att det blir vår nu?
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
R1a som alla andra
Ja vad ska man säga. Efter ett sjuhelvetes 30 års kalas på midsommardagen har jag änteligen kommit till ro och nu sitter jag och tittar tillbaka på den tid som varit. Livet är slut....

Nu menar jag inte för att jag fyllt 30 utan för den present jag fick av min lilla flickvän... Jag fick ett fallskärmshopp!!! Hur faan skall kunna genomföra detta utan att dö? Jag som blir höjdrädd om mitt framhjul stiger mer än 15cm från marken!... Hur som hels ville jag bara berätta detta innan jag hoppar så ni vet vem killen på Expressens förstasida är när jag har hoppat.

Tyvärr allihopa. Testamentet är redan skrivet och allt av värde är redan borta.

Klart slut :crash

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ja, visst är det för jävligt med alla dessa fallskärmshopp och ballongresor som ska skänkas bort vid födelsedagar och svensexor :) Man får sig till livs tillräckligt med spänning på hojen ändå tycker jag! :fakta

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Din flickvän kanske vill "säga" nåt med den presenten...att om du inte slår ihjäl dig så dör du förhoppningsvis av höjdskräck... ;) :hej

Lär nog bli kul som fan att hoppa fallskärm, fast jag själv skulle nog aldrig göra det :eek:

Hardcore

Gick med
22 Apr 2003
Hoj
R1a som alla andra
Hmmm.... satans tjejer.... hon är bara ute efter min hoj!!!

Nää det är ju inget man köper själv... hmm undrar om jag ska hoppa lite fallskärm idag?!

Det gäller nog att :öl rejält innan

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
I fritt fall kommer man upp i drygt 200 knyck vid vanlig fallskärmshoppning på "låg" höjd. Snabbare än så har man ju kört med hoj, men då inte rakt mot en betongvägg och bara haft friläge och träskor för att stoppa farten (dåligt liknelse kanske ? :) )

junior

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
På jakt
Var glad över att du fick en sådan fin present vetja!

Att hoppa fallskärm är bland det mest extrema man kan göra.

Grattis!

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Hur ska man beskriva ett fallskärmshopp... Joo..

Yyyyyyyyyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Alltså - Ren skräck.

Hardcore

Gick med
22 Apr 2003
Hoj
R1a som alla andra
Ähhh... jag försöker bara få lite medkänsla av er.... De ska bli coolt. Jag återkommer med en beskrivning när det är gjort.

Hardcore

Gick med
22 Apr 2003
Hoj
R1a som alla andra
Detta har jag snott från deras sida... (en minuts fritt fall.... de e inte dåligt)

Så här går hoppet till
I ett tandemhopp hoppar två personer tillsammans med samma fallskärm. Uthoppet görs från 4 000 meter och från denna höjd faller man fritt fall i cirka en minut. Fallskärmen utlöses på 1500 meter och färden ner till marken tar ungefär fem minuter. Eftersom tandemfallskärmen är extra stor (cirka 400 kvadratfot) blir landningen väldigt mjuk.

Genomgång
Före hoppet får du en instruktion om hur hoppet rent tekniskt skall utföras, och tillsammans med instruktören kommer du att få öva samtliga moment. Säkerhetsmässigt ställs det dock inga krav till ditt utförande, men ett samarbete under hoppet, kommer att ge dig ett maximalt utbyte.

Videofilmning
Vi rekommenderar stark att få hoppet videofilmat. Filmen dokumenterar hela äventyret och innehåller: förberedelser, procedurer i flygplanet, hela det fria fallet, samt skärmstyrning och landning. Här kan du se ett exempel på en tandemvideo.

Beställ online
Beställning av biljett eller presentkort på tandemhopp kan du göra på telefon 08-778 00 04 alla dagar mellan 9.00 - 18.00 eller online.
Läs våra köpevillkor

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
När jag o några kompisar gjorde våra första hopp för licens, så fick den ene en sk ¨hästsko¨, dvs skärmen fastnade i hans fot. Han redde ut det men hoppade inte fler gånger... :crash

Glömde jag säga ¨Lycka till¨.... :D

Last edited:

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Jag fick också ett hopp när jag fyllde 20 (för snart exakt 10 år sedan) och det är inte lika läskigt att stiga ut på 3000 m som från 10 m i Eriksdalshallen. Man tappar totalt perspektivet.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
TomK skrev:
I fritt fall kommer man upp i drygt 200 knyck vid vanlig fallskärmshoppning på "låg" höjd. Snabbare än så har man ju kört med hoj, men då inte rakt mot en betongvägg och bara haft friläge och träskor för att stoppa farten (dåligt liknelse kanske ? :) )

Särskild då man bromsas upp från 200-0 på såhär lång tid *håller pekfingret så nära tummen, jag kan*

IRON MAN

Daniel-#99 Rookie600
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
R6 SuperSport
Jag kan överta både fallskärmshoppet och flickvänen :slicka

Skoja bara...Hoppas du får det kul!!!! :p

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Jag hade blivigt skitglad!! tar gärna över hoppet om du nu inte vill :p

Någon som vet vad det kostar och vad som krävs för att få hoppa själv?

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Super Retard skrev:
Hmmm.... satans tjejer.... hon är bara ute efter min hoj!!!

No....... hon tycker du har börjat blivit ett weirdo! Du umgås med svettiga killar i skinn, å använder buttplugg för att få vara meda att leka.......... Thats it!!
:D :D :D :notme

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
1999 så föll en kill 1500meter för att hans fallskärm inte utvecklade sig, han landade på ett stålgaller och bröt ett revben, reste sig därifrån och uppsökte läkarvård. Han ville bara inte dö.......

Stay away from the powerlines :cool:

Jag vill oxå hoppa, men har ingen som köper sånt till mig ;)

750RR

Globetrotter

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Hoj
Yamaha Fazer 600
Lime skrev:
Jag fick också ett hopp när jag fyllde 20 (för snart exakt 10 år sedan) och det är inte lika läskigt att stiga ut på 3000 m som från 10 m i Eriksdalshallen. Man tappar totalt perspektivet.

Well... när man sitter där i planet och alla hoppar ut framför en (man hoppar sist när man gör tandem) och man själv kommer fram till dörren och sätter sig med fötterna utanför planet...

You can ask yourself one question... Do you feel lucky?

Jag tror INGEN förstahoppare som sitter där på kanten 4000m upp och dinglar med fötterna tänker: "Uj, det här var högt, men tur att jag inte står på 10:an i Eriksdalshallen!" :)

TIPS:
Be liraren du hoppar med att göra en bakåtvolt direkt när ni hoppar ut! Titta uppåt och du kommer se planet som ser ut att flyga helvetes fort rakt uppåt, men det är själva verket du som faller! (no kidding!)

Under nästa 50 sekunder behövs inte så mkt tips... som sagt, man tappar perspektivet. Just enjoy :)

Sen när skärmen är ute går det lugnt och fint ner och hjärnan börjar fatta vad som händer. Njut av utsikten i 30s eller något... sen säger du de magiska orden till den person du hoppar med: Show me what this baby can do! Sen får du känna på g-krafter!

Fortfarande nervös? fråga den du hoppar med hur många hopp han har... han kommer att säga typ 3000 eller nåt... det är säkrare än att köra sporthoj iaf! den saken är helt klar!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Super Retard skrev:
...Tyvärr allihopa. Testamentet är redan skrivet och allt av värde är redan borta.

Klart slut :crash
Bra att du gjort allt det där. Det är vanligare än man tror med olyckor vid fallskärmshoppning. ;)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept