VBK
Mas.
Är det bara jag som tycker det varit ont om skenförsäkrings, diodblinkerstrådar i år?
Lite andra tider, med andra prioriteringar från de yngre. Motorintresse är på nergång sedan ett antal år. Ungdomar tar knappt b-kort längre. A-kort känns nog ännu mer avlägset. Återväxten ser inte god ut.
Ja, fast trenden har ju vänt lite de senaste två åren. Även om det hetaste man kan köra inte är sporthoj längre, utan bobber, scrambler och sånt retro.
Nya sporthojar har väl mer eller mindre alltid varit snordyra att försäkra. Särskilt för unga förare med färska körkort. Det har de iaf varit de 15+ år som jag kört hoj. Att kostnaden för helförsäkring/helår för den som bor i en storstad legat inte långt ifrån vad en ny hoj kostar. Och jag skulle tro att de flesta som kört hoj i uppåt 30 år också kan säga samma sak. Tror inte direkt att Suzukis GSX-R 750 eller Katana 1100 var gratis att försäkra när de kom.Sporthoj är synnerligen ett dyrt intresse, mina sista 6-10mil kostade 500kr +- i bara försäkring för i år. Och det är helt "normala" pengar för de milen. :ledsengubbe som gråter blod och snyter sig med 1000-lappar vore på sin plats. När var sporthoj en trend? GSX-R 750-1100 tiden? Eller R1? Känns som en rätt avlägsen fluga??eller??
Nya sporthojar har väl mer eller mindre alltid varit snordyra att försäkra. Särskilt för unga förare med färska körkort. Det har de iaf varit de 15+ år som jag kört hoj. Att kostnaden för helförsäkring/helår för den som bor i en storstad legat inte långt ifrån vad en ny hoj kostar. Och jag skulle tro att de flesta som kört hoj i uppåt 30 år också kan säga samma sak. Tror inte direkt att Suzukis GSX-R 750 eller Katana 1100 var gratis att försäkra när de kom.
Sporthoj är synnerligen ett dyrt intresse, mina sista 6-10mil kostade 500kr +- i bara försäkring för i år. Och det är helt "normala" pengar för de milen. :ledsengubbe som gråter blod och snyter sig med 1000-lappar vore på sin plats. När var sporthoj en trend? GSX-R 750-1100 tiden? Eller R1? Känns som en rätt avlägsen fluga??eller??
Som 22-åring kan jag säga att de flesta av mina polare mer än gärna hade velat ha en hoj.
Dock låter det alltid något i stil med "för dyrt med körkort", "för dyrt med försäkring" eller "min ekonomi är kass och jag har inte ett garage att parkera den i"
Blir en hundratjufemma för mig till våren, det är det enda jag kan försäkra till vettigt pris...
Som 22-åring kan jag säga att de flesta av mina polare mer än gärna hade velat ha en hoj.
Dock låter det alltid något i stil med "för dyrt med körkort", "för dyrt med försäkring" eller "min ekonomi är kass och jag har inte ett garage att parkera den i"
Blir en hundratjufemma för mig till våren, det är det enda jag kan försäkra till vettigt pris...
Förklaringen är att "återväxten" inte hänger här utan på andra forum.
Utanför de sociala medierna i verkliga livet tycker jag inte att man ser särskilt många yngre motorcyklister. Det tyder ju på att återväxten inte är särskilt god. Men det kanske kommer en våg när unga vill ha mc. Vem vet?
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |