Dålig 100mil service på min KTM 640??

GonzoDaMan

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
KTM 950 sm
Tjenare!

Då har jag äntligen fått mitt MC kort, en KTM 640 -05 har stått och väntat på mig i garaget!

Nu har jag hunnit samla ihop 100mil till första servicen, vände mig till en auktoriserad KTM verkstad / handlare för att garantin skall gälla. Hämtade cyckeln på kvällen och körde en ca 100m innan jag VÄNDE och åkte tillbaka och frågade: "ska det verkligen skramla så pass mkt om ventilerna??" . Till mitt svar fick jag att "KTM ska låta så".

Kan tillägga att den lät betydligt mindre FÖRE servicen!

Tog jag en sväng till en kompis som tyckte detta lät oroväckande mycket om ventilerna. Han hjälpte mig att mäta upp ventilspelet (kall motor), tröttnade med att böja till bladmåtten vid 0.25mm då det fortfarande var spel. Enligt manualen skall spelet vara 0.15 som han oxå justerade in till. Hojjen låter nu som den gjorde INNAN servicen...

Medans han endå var igång kände han på kedjan då jag satt på hojjen, den var spännd som en fiolsträng! :fatta! Även denna justerades.

Bad dom även kolla bromsarna då dessa förde ett himla liv, låter fortfarande lika mkt = de gjorde nog inget...

Vad kan man förvänta sig av en verkstad egentligen? Man betalar ju endå ganska mycket pengar för första servicen som för övrigt inte verkar så speciell. Nu känns det som om jag pröjjsat en massa pengar för INGENTING! :huvet

Vill inte peka ut verkstaden (än) då jag ska ta ett snack med dom till veckan. Skriv gärna vad ni tycker och tänker om detta, hur skall jag gå till väga?

Mvh

Motarrrd

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Motard
Fördjävligt!
Vad kostade servicen då?
Måste ha varit nån sommarjobbare som gjorde den servicen!

grott mongo

A-a-a-alkoholist javisst
Gick med
22 Jan 2005
Hoj
Ktm 625 smc
en seriös verkstad ska inte uppföra sig så... jag har haft samma problem med en auktoriserad verkstad i göteborg. fast då var avgasventilen så hårt ställd att jag tappade kompression. det var rena turen att inte ventilen brann för mig... jag är ju mekaniker så jag sköter servicen själv numera :tungan

GonzoDaMan

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
KTM 950 sm
Pröjsade 1700 spänn för servicen, när det kostar så pass mycket har man vissa förväntningar. Enda anledningen till att jag gör servicen på auktoriserad verkstad är att garantin skall gälla.

Frågan är: Om man tar ett snack med verkstaden o säger att man har rättat till deras taskiga jobb, blir man av med garantin?

Bäst vore att de kunde erkänna sina tabbar och enbart ta betalt för oljan, som det ser ut nu har jag betalat DYRA pengar för bara ett oljebyte :7peta

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hmmm! Det låter "nästan" som LELLES. Vet ej vilken/vilka som servar KTM nu när Ragnar har fullt upp med annat OM det nu var där du var!

Ragnar har jag ALLTID vänt mig till när jag vill veta något!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
GonzoDaMan skrev:
Känn dig lugn, hojen servas på annan ort... :hihi

Inga problem för mig då jag vet vad jag får för service av Ragnar, men vet ej hur de nya mekarna är!

men men man lär sig till slut vilka man ska anlita!

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping