Dålig asfalt

Tobejas

CBR
Gick med
10 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600 F
Hade parkerat hojen utanför lägenheten för att hämta en väska. När jag kommer ut finner jag min älskling liggandes på sidan. Asfalten hade smält och lämnat ett hål efter sig. Det var en tydligt dåligt gjord asfalt eftersom det blev ett så djupt hål (nån decimeter minst). :tummenner

Är det någon som vet vem jag kan ge skulden för detta så jag själv inte behöver stå för alla kostnader själv!!?? Vägverket? Hyresvärden? :mad:

MVH//Tobbe
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Försäkringsbolaget, eller de Irländska asfalterarna som reser runt i Sverige och blåser folk med fuskasfalt.
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Hade parkerat hojen utanför lägenheten för att hämta en väska. När jag kommer ut finner jag min älskling liggandes på sidan. Asfalten hade smält och lämnat ett hål efter sig. Det var en tydligt dåligt gjord asfalt eftersom det blev ett så djupt hål (nån decimeter minst). :tummenner

Är det någon som vet vem jag kan ge skulden för detta så jag själv inte behöver stå för alla kostnader själv!!?? Vägverket? Hyresvärden? :mad:

MVH//Tobbe

Tyvärr så är detta inte någon annans fel än ditt eget. Asfalt fungerar på detta sättet. Jag har fått banner fler än en gång när jag bodde hemma för att jag parkerade hojen utan planka under stödet på farsans uppfart. Han brydde sig visserligen inte om hojen utan om sin uppfart som han betalat sketa mycket för.

Asfalt flyter och i värme så blir den mjuk. Denna lärdom blir nog kanske kostsam för dig...
 

xjr1300sp1

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
xjr1300 2008
Hade parkerat hojen utanför lägenheten för att hämta en väska. När jag kommer ut finner jag min älskling liggandes på sidan. Asfalten hade smält och lämnat ett hål efter sig. Det var en tydligt dåligt gjord asfalt eftersom det blev ett så djupt hål (nån decimeter minst). :tummenner

Är det någon som vet vem jag kan ge skulden för detta så jag själv inte behöver stå för alla kostnader själv!!?? Vägverket? Hyresvärden? :mad:

MVH//Tobbe

Vanligt förekommande under sommar halvåret,skall du rikta dina krav till någon,då är det vägverket,tveksamt om du kommer att få ersättning.
HA ALLTID MED DIG ETT UNDERLAG FÖR STÖDET SÅ HOJEN INTE TIPPAR.
Ha en fin hojsäsong,Kalle :)
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Tyvärr så är detta inte någon annans fel än ditt eget. Asfalt fungerar på detta sättet. Jag har fått banner fler än en gång när jag bodde hemma för att jag parkerade hojen utan planka under stödet på farsans uppfart. Han brydde sig visserligen inte om hojen utan om sin uppfart som han betalat sketa mycket för.

Asfalt flyter och i värme så blir den mjuk. Denna lärdom blir nog kanske kostsam för dig...

Nu förstår jag inte här...menar du på fullaste allvar att vägen får rasa när som helst bara för att det är varmt?! :S

Det spelar väl ingen roll om det är varmt och asfalten blir mjuk, den ska inte göra hål efter sig.

Kontakta vägverket.
 

Smirre

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 640smr -06
Nu förstår jag inte här...menar du på fullaste allvar att vägen får rasa när som helst bara för att det är varmt?! :S

Det spelar väl ingen roll om det är varmt och asfalten blir mjuk, den ska inte göra hål efter sig.

Kontakta vägverket.

Ja eftersom alla som har åkt hoj i minst en månads tid iaf har med sig ett underlag till stödet så måste det ju betyda att asfalten utanför just hans trapphus var dålig :rolleyes:
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Nu förstår jag inte här...menar du på fullaste allvar att vägen får rasa när som helst bara för att det är varmt?! :S

Det spelar väl ingen roll om det är varmt och asfalten blir mjuk, den ska inte göra hål efter sig.

Kontakta vägverket.


Vägen har väl knappast "rasat". Dessutom är det nog inte ens en väg eftersom han stått precis utanför lägenheten. Låter mer som att den stått i området som var asfalterat. Där lägger man lite "finare" asfalt som är MYCKET mjukare än den vi har på vägbanorna. Men som föregående talare har skrivit. Detta händer tyvärr många gånger på sommaren och man bör ha med sig något hårdare i storlek av en snusdosa ungefär. Finns t. o. m. att köpa sådana på mackar eller i mc-butiker. Så "fenomenet" är knappast nytt eller okänt.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Inte direkt riktat till dig med hojen (som jag lider lite med) utan till dom som håller på att ramla av stolen för att man faktiskt får ta lite ansvar själv här i stora farliga världen, utan att samhället/pappa/försäkringsbolaget kommer med feta plånboken och betalar åt er.

Är man dum, så ska man ha ont.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Eftersom frågan var ställd med hyresvärden som ett betalande alternativ så antar jag att den stod på en innergård eller liknande.. Då är nog den bittra sanningen att du får ta smällen själv.

Hade det skett på gata/väg hade åtminstone jag börjat bråka/processa/hota mig fram till att vv skulle kasta upp lädret. I det här fallet, lönlöst!


Kör snyggt och snabbt så ser ingen att hojen är keff!
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Som andra har sagt, händer ofta på sommaren när det är varmt.
Höll själv på att få en lärdom förra året men räddade hojen när vinkeln var oroväckande stor.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nu förstår jag inte här...menar du på fullaste allvar att vägen får rasa när som helst bara för att det är varmt?! :S

Det spelar väl ingen roll om det är varmt och asfalten blir mjuk, den ska inte göra hål efter sig.

Kontakta vägverket.


Kolla upp hur ett stöd ser ut och gör matten...
 

Solid snake

Guest
Asfalt tåler inte punktbelastning, speciellt inte när det är varmt.

Synd på hojen men du blev iaf en erfarenhet rikare.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
I en tidigare tråd fanns det goda rådet att ha plåtlocket till en syltburk i fickan för att lägga under sidostödet vid parkering på asfalt. Billigt och fungerar:)
 

Heinevik

Guest
Vi har en liten asfaltsbit på gatan utanför och, utan att överdriva, har jag fått ett par hål på 5-10 cm vardera. Speciellt när min far ställde t-win där. Asfalten smälter som om den vore smör :O
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Såhär ser mitt stöd ut. Kan parkera på både gegga och gräs utan problem. Iofs gör det inte så mycket om hojjen ramlar omkull heller, förutom att den är tung att lyfta upp igen :)
 

Bifogat

  • 01-044-0650-0_I_01.jpg
    01-044-0650-0_I_01.jpg
    4 KB · Visningar: 497

framhjulssladd

Ute i skogen
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Örbyhus
Hoj
ZseX10R
Jag lider med trådskaparen men anser också att det är ditt eget fel. Samma sak skulle mycket väl kunnat hända mig dock. En anledning att åka helförsäkrat kanske?

Det är bara att tulla på semesterkontot o göra vad som krävs för att den ska blänka igen, o se till att parkera hojjen på stadigt underlag i fortsättningen!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top