Dålig effektutag efter ca 30 min körning. VFR 750.

mator

Kör hellre långsamt än fort... eller?
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
VFR750F -96
Har en VFR 750-96:a där hojen efter ca 30 minuters körning börjar bete sig knasigt.
Felet visar sig genom att hojen verkar inte gå på alla cylindrar vid konstant varvtal. Vid ca 5-6000 varv kändes det som man höll på att få bränslestopp. Den gick på alla cylindrar och för att sedan tappa på en cylinder för ett sekund innan hojen kom tillbaka på alla fyra cylindrar igen.

Jag har:
-plockat ner förgasarna och kontrollerat att den inte sitter något dynojetkitt monterat.
-kontrollerat låg- och högfartmunstycken
-bytt ut mitt K&N filter till pappfilter.
- Skruvat ner luftskruven till servicemanualens rekommendation 1.5 varv. Men luftskruven påverkar väl inte huvudmunstycket vid högt varvtal:confused:

Nu gick den lite bättre på låga varv.. ett tag. Men efter ca 30 min gick den sämre än någonsin.
Gasar jag tänder motorn till och jag får effekt ett tag.
Gasar jag upp och ger full gas går det bra upp till ca 11000 varv då hojen börjar bluddra, verkar inte få tillräckligt med bränsle känns det som.

Den enda stora förändringen jag gjorde var att skruva tillbaka luftskruvarna till servicemanualens rekommendationer, Innan stod alla förgasare på ca 2.5 varv utom en som stod på 1.5 varv. Kan detta påverkar så mkt vid höga varv.

Någon som kan komma med ett bra tips vad jag kan kontrollera för att komma vidare.
Kan membranen på ACV (air cutt valve) vara trasiga?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Vacum i tank,,,Avluftning igensatt....Testa öppna tanklocket när det börjar jäklas.

Annars låter det som statorlindningsfel

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vacum i tank,,,Avluftning igensatt....Testa öppna tanklocket när det börjar jäklas.

Annars låter det som statorlindningsfel
Troligen.
Kan även vara ånglås i bränsleledningen.
Se till att slangarna ligger rätt.
Dåliga tändkablar kan bete sig så också.
Antar att ventilspelet är kollat.

Det är de billiga grejorna.
Börja där.

mator

Gick med
18 Jul 2005
Hoj
VFR750F -96
Tack för svaren.

Vakuum i tank är kollat.
Har inte kollat ventilspelen, tänkte faktisk göra det idag. Ska bara iväg och skaffa mig bladmått och momentnyckel i verkstaden.

Tändkablar är också ett het tips att kolla. tack för det.

/M

mator

Gick med
18 Jul 2005
Hoj
VFR750F -96
Hojen går fortfarande som en halv påse nötter trots jag har monterat ett pappfilter samt gått igenom förgasarbryggan.

Mätte i dag upp tändspolar, tändstifthattar.

Alla tändspolar var ok men på treas cylinder skiftade ohmtalet på den sekundära sidan mellan 53 ohm till 256 M ohm. Rätt värde är 17-24 kohm.
Ett fel hittat.

På ettans cylinder låg ohmtalet på 28 K ohm på den sekundära sidan trots att den skall ligga mellan 17-24 K ohm.
Inget fel på tändspolen men tändstifthatten har ett motstånd på 9 K ohm trots att det bara sitter ett 5 K ohm motstånd i hatten. Var kan de övriga 4 K ohmen komma från.
Någon som vet om detta är ett tokfel eller man kan montera ihop och köra med detta?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Hojen går fortfarande som en halv påse nötter trots jag har monterat ett pappfilter samt gått igenom förgasarbryggan.

Mätte i dag upp tändspolar, tändstifthattar.

Alla tändspolar var ok men på treas cylinder skiftade ohmtalet på den sekundära sidan mellan 53 ohm till 256 M ohm. Rätt värde är 17-24 kohm.
Ett fel hittat.

På ettans cylinder låg ohmtalet på 28 K ohm på den sekundära sidan trots att den skall ligga mellan 17-24 K ohm.
Inget fel på tändspolen men tändstifthatten har ett motstånd på 9 K ohm trots att det bara sitter ett 5 K ohm motstånd i hatten. Var kan de övriga 4 K ohmen komma från.
Någon som vet om detta är ett tokfel eller man kan montera ihop och köra med detta?

Treans värde var ju helfel så försök hitta en tänspole att låna .

Dom andra värderna på tändhattar är bara att åka med

mator

Gick med
18 Jul 2005
Hoj
VFR750F -96
Treans värde var ju helfel så försök hitta en tänspole att låna .

Dom andra värderna på tändhattar är bara att åka med

Tändspolen är ok. Det var något mellan kabel och tändhatt.
Jag tog bort kabel tändhatt och mätte tändspole, den var ok.
När jag mätte kabel och tändspole och ruckade på kabeln drog värdena iväg.
Nu har jag klippt av en snutt av kabeln och monterat tillbaka den på tändhatten och fått fram rätt motstånd mellan kabel och tändhatt samt mellan tändspole och tändhatt.

Nu har jag ett 18 K ohm motstånd mellan tändspole och tändhatt på tre cylindrar utom på en cylinder där motståndet ligger på 28 K ohm. Felet där ligger i kabel och tändhatt. När jag provat med en annan kabel/tändhatt får jag fram samma värden som de övriga cylindrar.

Men det ligger alltså inom felmarginalen..... eller ?

Kanske läge att byta allt i vinter:)

mator

Gick med
18 Jul 2005
Hoj
VFR750F -96
Bytt ut den felaktiga tändhatten och provkört.
Nu går hojen bättre än när jag köpte den:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...