harboged
Original Häll Riders member
- Gick med
- 15 May 2008
- Ort
- Nyköping
- Hoj
- 2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Jag vill också starta en popcorn-tråd så här kommer mitt bidrag. Allt som skrivs här nedan finns dokumenterat i mail så för den som eventuellt inte tror på mig är det bara att be om att få se mail-historiken (tex PDF från Gmail).
Kort version:
RG Brakes skulle renovera min svagt pulserande bromsskiva men lyckades istället förstöra den så att den blev helt obrukbar. Efter en lång diskussion fick jag i alla fall tillbaka pengarna för arbetskostnaden men med som följd att jag måste fixa en ny bromsskiva.
Dessutom slängde de mina så gott som nya originalbromsbelägg som de skulle planslipa och trots löften om att kompensera mig fullt ut för det så har de bara betalat en del av det som jag fick betala för en ny uppsättning bromsbelägg.
Så i skrivande stund har jag blivit blåst på ca 800 kr av RG Brakes och fick dessutom tillbaka en helt oanvändbar bromsskiva som måste ersättas.
Längre version:
Jag och en polare skickade in tre bromsskivor för renovering. Två var polarens och en var min. Dessutom skickade jag med tillhörande bromsbelägg som skulle planslipas, vilket ingår i priset. Min skiva gav svaga pulser vid inbromsning, som märktes främst vid låga hastigheter, men det gick att leva med både på gata och bana. Jag tänkte att jag skulle chansa och skicka in den till RG Brakes för renovering för 750 kr. Jag tänkte att om det funkar så funkar det, och funkar det inte så skulle det ändå vara värt att chansa för de pengarna. Dock kunde jag aldrig i min vildaste fantasi tro att jag skulle få tillbaka en skiva som var obrukbar!!!
Nåväl, efter en månad fick vi tillbaka skivorna men då fattades bromsbeläggen och jag påpekade att de hade glömt att skicka dem. Jag fick då detta till svar:
"Det måste ha varit de Brembobelägg som skadat skivorna och de ligger på skrottippen.
vad Du skall använda är original annars förstör Du skivorna igen."
Polarens skivor hade tydligen slitits ovanligt mycket pga att han hade kört med "fel" bromsbelägg enligt RG Brakes. De trodde att det var dessa belägg som hade orsakat slitaget och slängde dem helt sonika. Detta var iofs ett missförstånd och missförstånd kan ju så klart lätt ske men hur får man för sig att man bara tar och slänger något som tillhör en kund, vare sig de har skadat skivorna eller inte? Det är väl upp till kunden att avgöra om han vill slänga något? Hursomhelst så var det mina så gott som nya Brembo originalbelägg till min Aprilia som de hade slängt.
Jag påpekade detta, de tog på sig ansvaret och sa åt mig att köpa nya originalbelägg så skulle de ersätta mig efter uppvisande av kopia på kvittot.
OK, det var ju inte bra men förhoppningsvis skulle det lösa sig enkelt. Någon dag senare skulle jag montera på bromsskivan och får mig då en mycket tråkig överraskning. Bromsskivan går emot bromsoket och anledningen kan ses på bilden nedan där den förstörda bromsskivan till vänster jämförs med den orörda till höger. Hela bladet är axiellt förskjutet ca 2-3 mm!! Dessutom ser man hur nitarna har hamnat på sniskan pga den kraftiga deformationen av navet. Så även om skivan hade gått fritt från bromsoket undrar jag hur bra en skiva mår efter en sådan behandling.
Jag mailade RG Brakes och påpekade att skivan var oanvändbar och fick detta till svar:
"...När det gäller skivan så är det omöjligt att få en bromsskiva utan offset
rak igen, Man måste pressa lite offset för att rädda skiva. Om du har radialmonterade ok
så är det kört och du kan betrakta skivan som skrot. Om du har axialmonterade ok så kan
Du gör som alla andra, lägg en bricka mellan fäst örat och oket så kan Du flytta in ok så mycket som behövs."
Jaha!! Kul att veta det nu! Att en skiva riskerar att bli skrot pga deras behandling var inget som framgick på hemsidan eller något som de hade upplyst mig om innan, och eftersom jag kör en hoj med radialmonterade ok så finns det inget annat att göra nu än att skaffa en ny skiva. Förbannad och trött på denna soppa ringde jag upp dem och efter en lång och livlig diskussion så gick de iaf med på att betala tillbaka arbetskostnaden. Jag räknade självklart inte med att bli kompenserad för en ny skiva eftersom den inte var perfekt när jag skickade in den men den var trots allt fungerande och RG Brakes förstörde den helt. Om det inte är skäl nog för någon slags kompensation eller fin gest, så vet jag inte vad som är det.
Jaha, då var det dags att börja leta efter både bromsskiva och bromsbelägg. Enligt RG Brakes ska man enbart använda originalbelägg och det var det vi kom fram till att jag skulle köpa och sen få ersättning för. Eftersom jag varken har tid eller lust att nagelfara varenda sida på nätet så gjorde jag några snabba sökningar men undersökte främst tre redan beprövade alternativ:
1. MC-verkstan i Eskilstuna. De skulle ha 1736 kr plus frakt.
2. Aprilia Genuine Parts, England. 194 pund (ca 2130 kr) plus frakt. http://www.apriliagenuineparts.co.u...h=AP8133886&btnAction=Go!&hdnSearchMode=Parts
3. AF1 Racing, USA. 160 dollar (ca 1050 kr) plus frakt. http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idProduct=23641
Eftersom jag vill minimera kostnaden ifall jag skulle bli blåst av RG Brakes så beställde jag från USA. Även om jag skulle åka på tullavgift och skatt så skulle det inte bli dyrare totalt än att beställa från Sverige. Jag meddelade RG Brakes att jag skulle beställa från USA och efter nån vecka fick jag paketet. Tyvärr fastnade det i tullen så totalkostnaden blev drygt 1800 kr. Bromsbelägg + frakt: $159.99 + $60 = $219.99 = 1459 kr. Postens extraavgift: 100 kr. Mervärdesskatt: 255 kr. TOTALT: 1814 kr. Eftersom AF1 Racing tar 60 dollar i frakt för beläggen så slängde jag med en annan pryl för 40 dollar i samma beställning utan att det påverkade fraktkostnaden men detta är självklart borträknat i mervärdesskatten och ordentligt presenterat för RG Brakes med foton på kvittona. Jag meddelade detta till RG Brakes och fick då detta till svar:
"Vad är det som händer?
jag är beredd att betala vad beläggen kostar, men utan att kolla upp marknaden utan
köpa de mest “svindyra” beläggen Du hittat på nätet ställer jag inte upp på.
bara med en enkel koll så hittade jag belägg i England för en bråkdel av priset.
Då ser prisbilden ut så här
Skivbelägg Brembo fast de bästa de har
31,29 pund x 11,57 = 362 SVK
Tillkommer moms på 25% = 90 SVK
Frakt från England max 200 SVK
Totalsumman blir 652 Svk"
De bromsbelägg som han refererar till här är helt fel bromsbelägg och var till en början det enda de ville ersätta mig med, trots att jag gjorde precis som jag blev tillsagd att göra - nämligen köpa originalbelägg och skicka kopia på kvittona (kvitto för köpet och tullavgift). Jag påpekade att det var fel bromsbelägg och fick detta till svar:
"Vi har gjort fel men försök inte att blåsa mig utan bli som alla andra kunder, de
är ärliga och det går att föra en normal dialog med dem. pengarna är på väg
och mer får Du inte. Kan Du bevisa att Dina belägg över huvud taget var original????
Fortsättningsvis är Du inte en för oss seriös kund och vi vill inte se Dig som kund hos RG BRAKES"
Självklart sved det enormt i hjärtat att få höra att jag inte längre får vara deras kund (snyft). Dessutom är jag oärlig och nu ligger även bevisbördan för att det verkligen var originalbeläggen som de slängde, på mig. Jag påpekar att de har gått med på att ersätta mig för just originalbelägg och får detta till svar:
"Lägg av. Hur vet Du att de belägg som vi skrotade var dessa???
Som sagt LÄGG AV"
Jag frågar hur man svarar på en sådan korkad fråga och påpekar återigen att det var originalbelägg och ingenting annat som de skulle ersätta mig för. Får efter en tid detta till svar:
"Frågan är bara vem som är korkad, det finns något som heter Internet och där finns en massa info.
Efter en stunds sökande kunde jag konstatera att Du gjort en urusel affär på min bekostnad, men jag betalar
bara vad det borde ha kostat. De Du anlita är de absolut dyraste på nätet och jag funderar på hur korkad
en människa kan bli. Dina belägg heter hos Aprilia AP8133886
men om man kollar på BREMBO så finns dessa belägg på ett antal motorcyklar som Ducati, Aprilia och
MotoGuzzi och där kostar samma belägg en bråkdel av vad Aprilia tar för sina så kallade orginalbelägg
Hos Brembo heter de 07BB05.xxx resten av bokstäver och siffror får Du lura ut om Du kan.
Men trots Dina färdigheter (ha, ha) så ställer jag upp på att betala det lägsta priset som går att få.
Att beställa i USA var inte så smart, för då tillkommer frakt, moms och tullavgifter.
Inom EU så slipper man moms och tullavgifter. Jag trodde att Du begrep detta.
De billigaste beläggen fanns i Holland och priset var 102 Euro plus 10 Euro för frakten.
Det gör totalt 112 Euro x dagens kurs 9,68 vilket gör 1084 Sek.
Att Du genom okunskap “brännt” ytterligare 800 Sek är inte mitt problem utan Ditt.
resterande pengar kommer att överföras till Ditt konto och efter det ser jag det hela som
avslutat."
Det var ju iaf ett steg framåt, nu har de åtminstone hittat rätt bromsbelägg. Tydligen fanns de att få ännu billigare och det är verkligen synd att jag inte fann dessa. Naturligtvis hade jag köpt dessa om jag hittat dem för att minimera kostnaden som jag eventuellt skulle bli blåst på av RG Brakes. I skrivande stund har jag fått 1017 kr och därmed blivit blåst på ca 800 kr.
Så med dessa argument hade jag med andra ord inte fått full ersättning om så hade köpt dem hos en auktoriserad verkstad i Sverige eftersom RG Brakes lyckades hitta billigare utomlands!! Och med den logiken hade det ju varit bättre om de hade skaffat fram bromsbeläggen åt mig istället. Då skulle det dels bli så billigt som möjligt för dem plus att jag skulle slippa lägga ner tid på den här soppan samt bli blåst på pengar. Jag har handlat i god tro och valde det billigaste alternativet av de tre som jag kände till. Jag har gjort det de sa att jag skulle göra, ändå får jag inte full ersättning.
Så summa summarum:
- Bromsskivan blev sämre än innan av RG Brakes "renovering". Inte bara sämre utan helt oanvändbar.
- De slängde mina bromsbelägg vilket har kostat mig ca 800 kr.
- Jag har blivit kallad oärlig av ett företag som bara har slingrat sig, bortförklarat sig och inte uppfyllt vad de har lovat.
- Jag får inte längre vara kund hos RG Brakes (snyft)
Kort version:
RG Brakes skulle renovera min svagt pulserande bromsskiva men lyckades istället förstöra den så att den blev helt obrukbar. Efter en lång diskussion fick jag i alla fall tillbaka pengarna för arbetskostnaden men med som följd att jag måste fixa en ny bromsskiva.
Dessutom slängde de mina så gott som nya originalbromsbelägg som de skulle planslipa och trots löften om att kompensera mig fullt ut för det så har de bara betalat en del av det som jag fick betala för en ny uppsättning bromsbelägg.
Så i skrivande stund har jag blivit blåst på ca 800 kr av RG Brakes och fick dessutom tillbaka en helt oanvändbar bromsskiva som måste ersättas.
Längre version:
Jag och en polare skickade in tre bromsskivor för renovering. Två var polarens och en var min. Dessutom skickade jag med tillhörande bromsbelägg som skulle planslipas, vilket ingår i priset. Min skiva gav svaga pulser vid inbromsning, som märktes främst vid låga hastigheter, men det gick att leva med både på gata och bana. Jag tänkte att jag skulle chansa och skicka in den till RG Brakes för renovering för 750 kr. Jag tänkte att om det funkar så funkar det, och funkar det inte så skulle det ändå vara värt att chansa för de pengarna. Dock kunde jag aldrig i min vildaste fantasi tro att jag skulle få tillbaka en skiva som var obrukbar!!!
Nåväl, efter en månad fick vi tillbaka skivorna men då fattades bromsbeläggen och jag påpekade att de hade glömt att skicka dem. Jag fick då detta till svar:
"Det måste ha varit de Brembobelägg som skadat skivorna och de ligger på skrottippen.
vad Du skall använda är original annars förstör Du skivorna igen."
Polarens skivor hade tydligen slitits ovanligt mycket pga att han hade kört med "fel" bromsbelägg enligt RG Brakes. De trodde att det var dessa belägg som hade orsakat slitaget och slängde dem helt sonika. Detta var iofs ett missförstånd och missförstånd kan ju så klart lätt ske men hur får man för sig att man bara tar och slänger något som tillhör en kund, vare sig de har skadat skivorna eller inte? Det är väl upp till kunden att avgöra om han vill slänga något? Hursomhelst så var det mina så gott som nya Brembo originalbelägg till min Aprilia som de hade slängt.
Jag påpekade detta, de tog på sig ansvaret och sa åt mig att köpa nya originalbelägg så skulle de ersätta mig efter uppvisande av kopia på kvittot.
OK, det var ju inte bra men förhoppningsvis skulle det lösa sig enkelt. Någon dag senare skulle jag montera på bromsskivan och får mig då en mycket tråkig överraskning. Bromsskivan går emot bromsoket och anledningen kan ses på bilden nedan där den förstörda bromsskivan till vänster jämförs med den orörda till höger. Hela bladet är axiellt förskjutet ca 2-3 mm!! Dessutom ser man hur nitarna har hamnat på sniskan pga den kraftiga deformationen av navet. Så även om skivan hade gått fritt från bromsoket undrar jag hur bra en skiva mår efter en sådan behandling.
Jag mailade RG Brakes och påpekade att skivan var oanvändbar och fick detta till svar:
"...När det gäller skivan så är det omöjligt att få en bromsskiva utan offset
rak igen, Man måste pressa lite offset för att rädda skiva. Om du har radialmonterade ok
så är det kört och du kan betrakta skivan som skrot. Om du har axialmonterade ok så kan
Du gör som alla andra, lägg en bricka mellan fäst örat och oket så kan Du flytta in ok så mycket som behövs."
Jaha!! Kul att veta det nu! Att en skiva riskerar att bli skrot pga deras behandling var inget som framgick på hemsidan eller något som de hade upplyst mig om innan, och eftersom jag kör en hoj med radialmonterade ok så finns det inget annat att göra nu än att skaffa en ny skiva. Förbannad och trött på denna soppa ringde jag upp dem och efter en lång och livlig diskussion så gick de iaf med på att betala tillbaka arbetskostnaden. Jag räknade självklart inte med att bli kompenserad för en ny skiva eftersom den inte var perfekt när jag skickade in den men den var trots allt fungerande och RG Brakes förstörde den helt. Om det inte är skäl nog för någon slags kompensation eller fin gest, så vet jag inte vad som är det.
Jaha, då var det dags att börja leta efter både bromsskiva och bromsbelägg. Enligt RG Brakes ska man enbart använda originalbelägg och det var det vi kom fram till att jag skulle köpa och sen få ersättning för. Eftersom jag varken har tid eller lust att nagelfara varenda sida på nätet så gjorde jag några snabba sökningar men undersökte främst tre redan beprövade alternativ:
1. MC-verkstan i Eskilstuna. De skulle ha 1736 kr plus frakt.
2. Aprilia Genuine Parts, England. 194 pund (ca 2130 kr) plus frakt. http://www.apriliagenuineparts.co.u...h=AP8133886&btnAction=Go!&hdnSearchMode=Parts
3. AF1 Racing, USA. 160 dollar (ca 1050 kr) plus frakt. http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idProduct=23641
Eftersom jag vill minimera kostnaden ifall jag skulle bli blåst av RG Brakes så beställde jag från USA. Även om jag skulle åka på tullavgift och skatt så skulle det inte bli dyrare totalt än att beställa från Sverige. Jag meddelade RG Brakes att jag skulle beställa från USA och efter nån vecka fick jag paketet. Tyvärr fastnade det i tullen så totalkostnaden blev drygt 1800 kr. Bromsbelägg + frakt: $159.99 + $60 = $219.99 = 1459 kr. Postens extraavgift: 100 kr. Mervärdesskatt: 255 kr. TOTALT: 1814 kr. Eftersom AF1 Racing tar 60 dollar i frakt för beläggen så slängde jag med en annan pryl för 40 dollar i samma beställning utan att det påverkade fraktkostnaden men detta är självklart borträknat i mervärdesskatten och ordentligt presenterat för RG Brakes med foton på kvittona. Jag meddelade detta till RG Brakes och fick då detta till svar:
"Vad är det som händer?
jag är beredd att betala vad beläggen kostar, men utan att kolla upp marknaden utan
köpa de mest “svindyra” beläggen Du hittat på nätet ställer jag inte upp på.
bara med en enkel koll så hittade jag belägg i England för en bråkdel av priset.
Då ser prisbilden ut så här
Skivbelägg Brembo fast de bästa de har
31,29 pund x 11,57 = 362 SVK
Tillkommer moms på 25% = 90 SVK
Frakt från England max 200 SVK
Totalsumman blir 652 Svk"
De bromsbelägg som han refererar till här är helt fel bromsbelägg och var till en början det enda de ville ersätta mig med, trots att jag gjorde precis som jag blev tillsagd att göra - nämligen köpa originalbelägg och skicka kopia på kvittona (kvitto för köpet och tullavgift). Jag påpekade att det var fel bromsbelägg och fick detta till svar:
"Vi har gjort fel men försök inte att blåsa mig utan bli som alla andra kunder, de
är ärliga och det går att föra en normal dialog med dem. pengarna är på väg
och mer får Du inte. Kan Du bevisa att Dina belägg över huvud taget var original????
Fortsättningsvis är Du inte en för oss seriös kund och vi vill inte se Dig som kund hos RG BRAKES"
Självklart sved det enormt i hjärtat att få höra att jag inte längre får vara deras kund (snyft). Dessutom är jag oärlig och nu ligger även bevisbördan för att det verkligen var originalbeläggen som de slängde, på mig. Jag påpekar att de har gått med på att ersätta mig för just originalbelägg och får detta till svar:
"Lägg av. Hur vet Du att de belägg som vi skrotade var dessa???
Som sagt LÄGG AV"
Jag frågar hur man svarar på en sådan korkad fråga och påpekar återigen att det var originalbelägg och ingenting annat som de skulle ersätta mig för. Får efter en tid detta till svar:
"Frågan är bara vem som är korkad, det finns något som heter Internet och där finns en massa info.
Efter en stunds sökande kunde jag konstatera att Du gjort en urusel affär på min bekostnad, men jag betalar
bara vad det borde ha kostat. De Du anlita är de absolut dyraste på nätet och jag funderar på hur korkad
en människa kan bli. Dina belägg heter hos Aprilia AP8133886
men om man kollar på BREMBO så finns dessa belägg på ett antal motorcyklar som Ducati, Aprilia och
MotoGuzzi och där kostar samma belägg en bråkdel av vad Aprilia tar för sina så kallade orginalbelägg
Hos Brembo heter de 07BB05.xxx resten av bokstäver och siffror får Du lura ut om Du kan.
Men trots Dina färdigheter (ha, ha) så ställer jag upp på att betala det lägsta priset som går att få.
Att beställa i USA var inte så smart, för då tillkommer frakt, moms och tullavgifter.
Inom EU så slipper man moms och tullavgifter. Jag trodde att Du begrep detta.
De billigaste beläggen fanns i Holland och priset var 102 Euro plus 10 Euro för frakten.
Det gör totalt 112 Euro x dagens kurs 9,68 vilket gör 1084 Sek.
Att Du genom okunskap “brännt” ytterligare 800 Sek är inte mitt problem utan Ditt.
resterande pengar kommer att överföras till Ditt konto och efter det ser jag det hela som
avslutat."
Det var ju iaf ett steg framåt, nu har de åtminstone hittat rätt bromsbelägg. Tydligen fanns de att få ännu billigare och det är verkligen synd att jag inte fann dessa. Naturligtvis hade jag köpt dessa om jag hittat dem för att minimera kostnaden som jag eventuellt skulle bli blåst på av RG Brakes. I skrivande stund har jag fått 1017 kr och därmed blivit blåst på ca 800 kr.
Så med dessa argument hade jag med andra ord inte fått full ersättning om så hade köpt dem hos en auktoriserad verkstad i Sverige eftersom RG Brakes lyckades hitta billigare utomlands!! Och med den logiken hade det ju varit bättre om de hade skaffat fram bromsbeläggen åt mig istället. Då skulle det dels bli så billigt som möjligt för dem plus att jag skulle slippa lägga ner tid på den här soppan samt bli blåst på pengar. Jag har handlat i god tro och valde det billigaste alternativet av de tre som jag kände till. Jag har gjort det de sa att jag skulle göra, ändå får jag inte full ersättning.
Så summa summarum:
- Bromsskivan blev sämre än innan av RG Brakes "renovering". Inte bara sämre utan helt oanvändbar.
- De slängde mina bromsbelägg vilket har kostat mig ca 800 kr.
- Jag har blivit kallad oärlig av ett företag som bara har slingrat sig, bortförklarat sig och inte uppfyllt vad de har lovat.
- Jag får inte längre vara kund hos RG Brakes (snyft)