da skrev:
Tack för skivföreläsningen. Ska kolla upp de oxå.
Har inte hojen här just nu, men nu när du nämner det så kändes den nog allt lite fjädrande... tänkte faktiskt inte på det tidigare. Fjädrande = luft i systemet eller?
När jag bytte bromsvätskan pumpade jag upp den bakvägen, dvs nerifrån, så jag tycker inte det borde finnas någon luft i systemet...
Vasseguud..
Alla handtag/bromscylindrar har väl någon form av returfunktion, men just själva bromskänslan i handtaget? Den ska vara stum, inte kännas som om det ligger tuggummi mellan bromskolv och belägg... När du håller in det fullt en längre stund, sjunker det då också? Nu vet jag ju inte om det kan sjunka så mycket mer om det gick in till styret men...
Det ska det inte göra heller.
Luft är ett &%¤#
gissel och kan smyga sig in ändå trots att man trodde att man gjorde allt rätt. Jag luftar alltid f när jag gör allt utom att skifta belägg.
Jag kastar en liten bromsluftningsguide på dig om du händelsevis inte råkar ha en någonstans redan..
Innan du börjar ska du veta att det är jobbigt att lufta bromsarna och att det oftast tar lång tid. Sedan ska du veta att bromsvätska löser upp lack och fräter på huden! Använd handskar och täck över lackade detaljer med trasor / plast.
Så om du känner att du inte klarar av detta, lämna då över till proffsen!
Det här behövs för att lufta bromsarna:
*Bromsvätska, oftast DOT4, men står på locket till bromscylindern
*Fast nyckel nummer 10.(kan variera)
*Lite slang för att kunna leda bort bromsvätskan från ok/lackade detaljer (fästs på nippeln på oket, nippeln har ofta en gummihatt över sig)
*En kryssmejsel för att lossa på skruvarna till locket på bromscylindern
1.Fyll på bromsvätska.
2.Tryck lite på handtaget (pumpa lite försiktigt).
3.Håll in handtaget och lossa skruven på oket (nippeln) ,släpp INTE handtaget. (kan vara praktiskt att använda stripes här)
4.Vänta tills det har kommit ut lite bromsvätska/luft och dra sedan åt skruven.
5.Släpp därefter handtaget (långsamt), sen är det bara att repetera tills man har fått upp tryck (man behöver dock bara fylla på bromsvätska när det börjar ta slut, med det menas när bromsvätskan har tagit upp luftens plats i bromsystemet och byggt upp tryck, vätskan ska INTE sjunka på ett luftat och normalt system i efterhand. Bromsvätska förbrukas inte som exempelvis motorolja. Gör den det ändå, så tyder det på läckage).
Om du har problem att få upp tryck kan du knäppa lite här och där på bromsslangen. Det hjälper även att hänga upp hela systemet (bromscylinder, slang och ok) med bromscylindern högst upp, eftersom att luften tar sig ner till nippeln då. Sen brukar det bara vara att lufta igenom lite lätt.