Dålig frambroms!!! (hjälp!)

da

Leksen
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha XS 400
Hejsan!
Har ett litet problem med frambromsen på en Yamaha XS 400 12E. Fick anmärkning på frambromsen när jag besiktigade hojen tidigare idag.
Jag har nya klossar, ny bromsvätska, trots det vill inte frambromsen nypa. Jag kan trycka bromsgreppet hela vägen in till styret. Om jag inte minns fel, ska max bromsverkan infinna sig betydligt tidigare än så. Det kan finnas en möjlighet att det har runnit ner bromsvätska på klossarna...

Hjälp! Någon som har något tips på åtgärd? :confused:

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Låter som att systemet inte är helt luftfritt.

Pumpa igenom ordentligt så all luft är borta.

Handtaget borde ta tidigare trots bromsolja på beläggen. Men olja på beläggen är inte bra.

//Marcus

Last edited:

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
ein rejser mewtosewkel
Hur mår skivorna?

Mät upp tjockleken på dom, och kolla även ytan.

De bör vara minst 3.5mm tjocka om man mäter med ett vanligt analogt skjutmått.

Man kan även på vissa hojar kika om det finns en kant på själva anliggningsytan längst ut på skivan. En del ok sitter så att beläggen lägger an någon mm in på skivan. Finns det en kant, och den är rätt rejäl, så kan det vara dags för skivbyte.

Men prioritera enbart detta när du är säker på att systemet är luftfritt och problemet kvarstår!

Rena bromsar är också A & O för funktionens skull. :mattias Håll rent!

En sak till: Fjädrar handtaget, eller känns fjädrande när du pressar in det?

da

Leksen
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha XS 400
Tack för skivföreläsningen. Ska kolla upp de oxå.
En sak till: Fjädrar handtaget, eller känns fjädrande när du pressar in det?
Har inte hojen här just nu, men nu när du nämner det så kändes den nog allt lite fjädrande... tänkte faktiskt inte på det tidigare. Fjädrande = luft i systemet eller?
När jag bytte bromsvätskan pumpade jag upp den bakvägen, dvs nerifrån, så jag tycker inte det borde finnas någon luft i systemet... :confused:

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
ein rejser mewtosewkel
da skrev:
Tack för skivföreläsningen. Ska kolla upp de oxå.

Har inte hojen här just nu, men nu när du nämner det så kändes den nog allt lite fjädrande... tänkte faktiskt inte på det tidigare. Fjädrande = luft i systemet eller?
När jag bytte bromsvätskan pumpade jag upp den bakvägen, dvs nerifrån, så jag tycker inte det borde finnas någon luft i systemet... :confused:

Vasseguud.. :)

Alla handtag/bromscylindrar har väl någon form av returfunktion, men just själva bromskänslan i handtaget? Den ska vara stum, inte kännas som om det ligger tuggummi mellan bromskolv och belägg... När du håller in det fullt en längre stund, sjunker det då också? Nu vet jag ju inte om det kan sjunka så mycket mer om det gick in till styret men... :rodnar
Det ska det inte göra heller.
Luft är ett &%¤#:mad: gissel och kan smyga sig in ändå trots att man trodde att man gjorde allt rätt. Jag luftar alltid f när jag gör allt utom att skifta belägg.

Jag kastar en liten bromsluftningsguide på dig om du händelsevis inte råkar ha en någonstans redan..

Innan du börjar ska du veta att det är jobbigt att lufta bromsarna och att det oftast tar lång tid. Sedan ska du veta att bromsvätska löser upp lack och fräter på huden! Använd handskar och täck över lackade detaljer med trasor / plast.

Så om du känner att du inte klarar av detta, lämna då över till proffsen!

Det här behövs för att lufta bromsarna:
*Bromsvätska, oftast DOT4, men står på locket till bromscylindern
*Fast nyckel nummer 10.(kan variera)
*Lite slang för att kunna leda bort bromsvätskan från ok/lackade detaljer (fästs på nippeln på oket, nippeln har ofta en gummihatt över sig)
*En kryssmejsel för att lossa på skruvarna till locket på bromscylindern

1.Fyll på bromsvätska.
2.Tryck lite på handtaget (pumpa lite försiktigt).
3.Håll in handtaget och lossa skruven på oket (nippeln) ,släpp INTE handtaget. (kan vara praktiskt att använda stripes här)
4.Vänta tills det har kommit ut lite bromsvätska/luft och dra sedan åt skruven.
5.Släpp därefter handtaget (långsamt), sen är det bara att repetera tills man har fått upp tryck (man behöver dock bara fylla på bromsvätska när det börjar ta slut, med det menas när bromsvätskan har tagit upp luftens plats i bromsystemet och byggt upp tryck, vätskan ska INTE sjunka på ett luftat och normalt system i efterhand. Bromsvätska förbrukas inte som exempelvis motorolja. Gör den det ändå, så tyder det på läckage).

Om du har problem att få upp tryck kan du knäppa lite här och där på bromsslangen. Det hjälper även att hänga upp hela systemet (bromscylinder, slang och ok) med bromscylindern högst upp, eftersom att luften tar sig ner till nippeln då. Sen brukar det bara vara att lufta igenom lite lätt.

:tummenupp

da

Leksen
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha XS 400
Jag visste hur man luftade systemet, men tips som att hänga upp bromscylindern högst upp har jag inte tänkt på. Kalasbra!!

Tack för de värdefulla tipsen och det uttömmande svaret/svaren :Bugar

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
ein rejser mewtosewkel
da skrev:
Jag visste hur man luftade systemet, men tips som att hänga upp bromscylindern högst upp har jag inte tänkt på. Kalasbra!!

Tack för de värdefulla tipsen och det uttömmande svaret/svaren :Bugar

Bara trevligt att kunna vara till hjälp. :tummenupp

Hoppas det löser sig för dig nu.... :)

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Om du kör med orginalbromsslang är det verkligen på tiden att
byta ut den oxå.Står ju inte hur gammal din hoj är men??

Rekommenderas starkt :tummenupp

.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tips annnars är ju att hänga upp handtaget sen sätta ett buntband (så att luften kan smita ut) så att det är intryckt. Låt stå över natten :tummenupp

Björn

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...