dålig frambroms på KTM 640 SM -02

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Älvsjö, Stockholm
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
jo, jag undrar om det är någon mer än mig som är lite sådär nöjd med frambromsen på KTM640 SM från 2002?!?

För när jag bromsar ofta å hårt så mattas bromsen ordentligt. undrar om någon annan har upplevt samma problem?

Kan det vara pumpen som inte håller måttet?
Har sett att det sitter en annan pump på DUKE ll ...
den bromsen känns ju mer som en "vanlig" MC-broms.

är det så att orginalbromsen är anpassad för "grusbromsning" mer än hårda stoppies på asfalt?
Kanske man måste byta bromsar...

vem vet...
inte jag iaf ;)
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Jag har en LC4 -02 och min broms är kass. Direkt dålig. Den är svampig och det finns ingen "känsla" i den.

Tyvärr så verkar det som om KTM har levererat vissa bra och vissa dåliga. Vill man åtgärda det så blir det nog en ny broms som är alternativet, tyvärr.

Jag vet faktiskt inte om det är pumpen eller oket som är kass... eller båda.

Hittar du nån lösning på problemet som inte kostar satan så får du gärna dela med dig. :)

/Lucky9
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Ja orginal bromsen fram på 02.orna är riktigt dålig!
Går att modifiera till en viss nivå med andra belägg o lite modifiering av pumpen men inte tillräckligt.
Bit i det sura äpplet o köp Beringerkitet!
Rockar fett :rock Fast ärligt talat så mattas dom oxo efter en stunds stoppisar. Dock mattas dom inte på bana.
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Köp först stålomspunnet... Gå sedan vidare med belägg. pump och Ok.
 

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Älvsjö, Stockholm
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
aha...
som jag misstänkte:
KTM har satt på ett par riktiga sugarbromsar ...

måste sätta på ett par riktiga bromsar nu, detta håller inte.


vet någon vad det är för bromsar på 660 och 625:an ?
kanske blir byta iaf.

finns det några som har just en KTM640 SM -02 med preppad frambroms?

plz let me know
 

Abris

:-)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 250 EXC-F, 950 SM
Raggarn skrev:

finns det några som har just en KTM640 SM -02 med preppad frambroms?

plz let me know

Jag har!!

Köpte Braking ok och skiva.... Mycket nöjd, har inte fått några tendenser till att bromsen ska mattas, även vid upprepade stoppiesar...
Bra känsla och ett jädra bett. :tummenupp

Men, nackdelen är väl priset!! :rodnar
 

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Marbella
Hoj
YZF-R1 -18
Abris skrev:
Jag har!!

Köpte Braking ok och skiva.... Mycket nöjd, har inte fått några tendenser till att bromsen ska mattas, även vid upprepade stoppiesar...
Bra känsla och ett jädra bett. :tummenupp

Men, nackdelen är väl priset!! :rodnar

Du bytte inte pump?
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Dt verkar vara stor skillnad mellan olika exemplar av hojen i fråga. Jag har en LC4- 02 och min frambroms funkar perfekt verkligen... Jämfört med Lucky9 (han kan intyga :) ) så är det bra bett i den. Min levererades förhållandevis sent på säsongen(juli), kanske dom har bytt komponenter under vägen?
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Duke pumpen är 13mm

till -02 bytte de till pumpen som sitter på endurohojarna å då blev det -11mm (inte på duken men övriga lc4or)

660 har 13mm men det stora 4kolvsoket som sitter på duken (ser ungefär så ut ivf)

-02 måste vara den kassaste broms som gjort........ -01 så hade de 13mm pump ivf å lite bättre känsla.

Byt till Beringer så får du kanonbroms på en -02, det är pumpen som e klen tyvärr......

Annars så går det att byta till de hårdaste orginalbeläggen, då funkar det prima ett tag, men vid banåkning så mattas det oxå.
 

Superbus 640

"If everything seems under control, you'
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
Snart en Streetfighter GSXR 1100
Jag har en annan pump och grövre stålomspunna slangar, orginal skiva och ok. Jag har inga problem och jag tycker att de nyper bra.

Är någon intresserad av att kika är det bara att hojta till så kan ni testa dem nästa gång vi är ute och far.

Pryttlarna satt på när jag köpte hojen och det är en Brembopump men alltså inte orginal.

/Fredrik
 

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Marbella
Hoj
YZF-R1 -18
Jag har oxå problem
Hur mkt kan man plocka ner oket och rengöra. Jag har inte hunnit kolla, men går det att skruva isär?
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Mitt problem har varit att bromsen har tagit för långt in och varit svampig. Trots att justeringsskruven har varit ställd på max har jag kunnat dra handtaget hela vägen in (visst... drog jag den hela vägen in så nitade den...).

Men igår gjorde jag ett fulmek. Jag satte ett litet buntband runt skruven mellan handtaget och "stoppklossen" på vajern. På så sätt kunde jag justera lite mer med skruven och har fått till det hyffsat nu. Dock fortfarande svampigt...

/Lucky9
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Lucky9 skrev:
Mitt problem har varit att bromsen har tagit för långt in och varit svampig. Trots att justeringsskruven har varit ställd på max har jag kunnat dra handtaget hela vägen in (visst... drog jag den hela vägen in så nitade den...).

Men igår gjorde jag ett fulmek. Jag satte ett litet buntband runt skruven mellan handtaget och "stoppklossen" på vajern. På så sätt kunde jag justera lite mer med skruven och har fått till det hyffsat nu. Dock fortfarande svampigt...

/Lucky9
På min 625 var det precis samma sak.Handtaget tog nästan inne vid styret.Då tog jag ett reservhandtag till Husan(pirat,koppling+broms 115:)Där var justerskruven ca 5mm längre.Nu kan man justera så att bromsen ligger på hela tiden om man vill.....
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Busaberg skrev:
På min 625 var det precis samma sak.Handtaget tog nästan inne vid styret.Då tog jag ett reservhandtag till Husan(pirat,koppling+broms 115:)Där var justerskruven ca 5mm längre.Nu kan man justera så att bromsen ligger på hela tiden om man vill.....

Det lät ju intressant! Vart hittar jag detta "pirat-handtag"??? :)

/Lucky9
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Närmsta butik som säljer cross-enduroprylar.Mina heter "Dirt racing" Finns med i Hallmankatalogen.Däremot lyste bromsljuset mest hela tiden eftersom den del som trycker på bromsljuskontakten inte var riktigt lika som original :rolleyes: Efter lite filande kunde jag flytta över justerskruven till originalhandtaget och då funkadet det :tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top