Dålig idé - från Stockholm

cazorp

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Sthlm
Hoj
ingen
Usch, fy..!

Jag är hemsk! När jag får för mig något så blir det i regel så.. brukar inte stanna vid tanken.. typ :D

Ialla fall, satt å slöglodde annonser på blocket.se och fick syn på en ducati monster för 53' kontantos å tänkte "det dära med hoj är ju rätt skoj, och inte alltför dyrt... Hmm.." Sen var jag fast!

Har printat ut alla papper från VV för ansökan om tillstånd för A-kort, mailat närmsta körskola å kollat om synundersökning å innan jag ens har övervägt detta, eller pratat med flickvän/övrig familj, så känner jag på mig att jag kommer lägga massvis med energi på att skaffa hojkort innan vintern kommer.. :tomten

Så, vem är jag då.. jo, heter Mattias, bor i stockholm, jobbar som säljare, är 25 år sedan 3 år och vad har jag för intressen då..?

1. Prylar
2. Bilar
3. Båtar
4. Skärgård
5. allt annat som är intressant, flygplan, helikoptrar, raketer, eldkastare o dylikt kvalar in här under.. :D

Så, nu har jag lite frågor;

Har ett par polare som har hojkort, men jag antar att det är samma regel som för B-kort nuförtiden, de man vill övningsköra med måste ha nån specialkurs för att vara kvalificerade?

Om jag skiter i att övningsköra med vänner och lägger fokus på körskola, hur många lektioner brukar man behöva? Jag har kört bil sedan -97, och en hel del i tjänsten, så jag upplever mig som ganska luttrad bakom ratten, men jag har rätt liten erfarenhet av "bakom styret" kör växelmoppe som ung givetvis, även hamnat på någon crolle vid ett par tillfällen, och även snott åt mig en 1000cc och kört ett par meter vid något svagt ögonblick.. (förlåt!)

Teorin, hur är det med MC-teori? man har väl bara en komplettering att göra när man redan har b-kort, eller måste man göra om hela smörjan?

Vad ska man ha för hoj då? är nog mer åt sporthoj än åt enduro, men vetefasen om jag ska lägga mina 194cm på en liten R1:a - sannorlikheten är nog rätt stor att jag tar mig vatten över huvudet med en sån som första-hoj?

Tacksam för all uppmuntran och tips jag kan tigga åt mig!

Ses (förmodligen) på vägarna framöver! :banana

Mattias / cazorp
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
cazorp skrev:
Så, vem är jag då.. jo, heter Mattias, bor i stockholm, jobbar som säljare, är 25 år sedan 3 år och vad har jag för intressen då..?

Först och främst, välkommen!

Men 25 år sedan 3 år, det var ett ganska bra sätt att se på saken. Nu vet jag hur jag ska lyckas med att alltid var 20 år gammal själv.
 

Wirre

Mr Outlaw ;)
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Där min säng sover ;)
Hoj
CB1000RA -09
Tjena

Övningskör du privat så behöver inte din/dina polare ta nåt prov för att vara handledare som de e för bil.
DOm måste ha haft mckortet i 5 år, sen e de bara å skicka in ansökan om att bli handledare till VV, kostar typ 100 spänn...
Sen e de bara att tuta å köra :tummenupp

Skaffa dig en hoj på minst 750 cc, annars får du inte köra upp på den för obegränsat A-kort...

cazorp skrev:
2253036 Usch, fy..!

Jag är hemsk! När jag får för mig något så blir det i regel så.. brukar inte stanna vid tanken.. typ :D

Ialla fall, satt å slöglodde annonser på blocket.se och fick syn på en ducati monster för 53' kontantos å tänkte "det dära med hoj är ju rätt skoj, och inte alltför dyrt... Hmm.." Sen var jag fast!

Har printat ut alla papper från VV för ansökan om tillstånd för A-kort, mailat närmsta körskola å kollat om synundersökning å innan jag ens har övervägt detta, eller pratat med flickvän/övrig familj, så känner jag på mig att jag kommer lägga massvis med energi på att skaffa hojkort innan vintern kommer.. :tomten

Så, vem är jag då.. jo, heter Mattias, bor i stockholm, jobbar som säljare, är 25 år sedan 3 år och vad har jag för intressen då..?

1. Prylar
2. Bilar
3. Båtar
4. Skärgård
5. allt annat som är intressant, flygplan, helikoptrar, raketer, eldkastare o dylikt kvalar in här under.. :D

Så, nu har jag lite frågor;

Har ett par polare som har hojkort, men jag antar att det är samma regel som för B-kort nuförtiden, de man vill övningsköra med måste ha nån specialkurs för att vara kvalificerade?

Om jag skiter i att övningsköra med vänner och lägger fokus på körskola, hur många lektioner brukar man behöva? Jag har kört bil sedan -97, och en hel del i tjänsten, så jag upplever mig som ganska luttrad bakom ratten, men jag har rätt liten erfarenhet av "bakom styret" kör växelmoppe som ung givetvis, även hamnat på någon crolle vid ett par tillfällen, och även snott åt mig en 1000cc och kört ett par meter vid något svagt ögonblick.. (förlåt!)

Teorin, hur är det med MC-teori? man har väl bara en komplettering att göra när man redan har b-kort, eller måste man göra om hela smörjan?

Vad ska man ha för hoj då? är nog mer åt sporthoj än åt enduro, men vetefasen om jag ska lägga mina 194cm på en liten R1:a - sannorlikheten är nog rätt stor att jag tar mig vatten över huvudet med en sån som första-hoj?

Tacksam för all uppmuntran och tips jag kan tigga åt mig!

Ses (förmodligen) på vägarna framöver! :banana

Mattias / cazorp
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
acura skrev:
2253051 Först och främst, välkommen!

Men 25 år sedan 3 år, det var ett ganska bra sätt att se på saken. Nu vet jag hur jag ska lyckas med att alltid var 20 år gammal själv.


:rofl :rofl
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
cazorp skrev:
2253036 Usch, fy..!

Ialla fall, satt å slöglodde annonser på blocket.se och fick syn på en ducati monster för 53' kontantos å tänkte "det dära med hoj är ju rätt skoj, och inte alltför dyrt... Hmm.." Sen var jag fast!

*klippklipp*

Vad ska man ha för hoj då? är nog mer åt sporthoj än åt enduro, men vetefasen om jag ska lägga mina 194cm på en liten R1:a - sannorlikheten är nog rätt stor att jag tar mig vatten över huvudet med en sån som första-hoj?

Mattias / cazorp

ducce monster o 194, är ingen expert på något vis, men kommer inte det se lite kul ut ? :va

men för övrigt, grattis till ett beslut som du troligtvis inte kommer ångra,
en helt ny värld öppnar sig, välkommen in,
:yoparty
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
acura skrev:
2253051 Först och främst, välkommen!

Men 25 år sedan 3 år, det var ett ganska bra sätt att se på saken. Nu vet jag hur jag ska lyckas med att alltid var 20 år gammal själv.

Du måste vara med i vår syförening "Märka Ord"..... :) :rofl
 

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
just nu... ingen
Välkommen!!

Teorin måste du göra helt och hållet och det där med hoj är inte så billigt när man väl kommer igång :rolleyes: visst billigt att köpa (jämfört med bil) men dyr att äga. Men skit i det för det är så sjukt kul !!!

Lycka till med kortet

Mvh Fredric
 

cazorp

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Sthlm
Hoj
ingen
kwasten skrev:
2253068 ducce monster o 194, är ingen expert på något vis, men kommer inte det se lite kul ut ? :va

men för övrigt, grattis till ett beslut som du troligtvis inte kommer ångra,
en helt ny värld öppnar sig, välkommen in,
:yoparty

Bah, kollat din egen avatar på länge? ;)

Nu är det inte sagt att jag ska ha en Monster.. bara råkade se en sån på blocket, sen var det kört.. satt å läste i en annan tråd om långa störar å små japanska fartmonster.. verkar ju finnas en hel del långa hojåkare, som tur är..

En till fråga; Hur pass "svårt" är det att lära sig köra hoj så pass bra att en vägvärks-snubbe vågar ge en körkort (- deras dåliga dagar osv osv..) om man redan har bilkort? Jamenar, man borde ju få en del gratis den vägen, hajja till på rött vid korsningar å sånt där har man ju redan rätt bra koll på.. typ... :3freak
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
cazorp skrev:
2253163 Bah, kollat din egen avatar på länge? ;)
:3freak

den blev sån när jag tvättade den :4skrika


sen när det gäller "upplärningen" så räckte det med en grundkurs på skola för min del och några strölektioner efteråt, ingen privatkörning whatsoever, har man möjlighet till det så är det ju en grym bonus.

god speed,
i alla dess bemärkelser
:hihi
 

FTW

WTF?
Gick med
2 May 2006
Ort
-
Hoj
800, blåsvart
Nja, det är ju en klar fördel att du har trafikvana sedan tidigare. Med tanke på vana med högerregeln och allt det crappet. Men BALANSEN tränar du inte när du åker bil... Samt bromsteknik så du klarar dig längre än till första volvo-kärringen framför dig.

Det är ju inga problems att lära sig, lite övning bara :) Ut å kör!!

Edit: rekommenderar alltså ordentliga lektioner från någon KUNNIG.. dvs. en mogen hojkompis kanske? Någon som kan kritisera skiten ur dig tills du lär dig göra rätt. Kombinera det med ett par körskolelektioner för att få lite "expertutlåtande"... Sen är de nog lungt! :tummenupp

Jag tog mitt helt på körskola, hade inga hojpolare. Det behövdes inte så många lektioner (bra hojvett sedan tidigare) så det blev inte dyrt alls. Tog kanske.. 2½ månad? 3 månader? Typ.

Lycka till!
 
Last edited:

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Hufvudstaden | F18
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
köp inte en monster, finnes inget positivt om denna cykel.. satsa på 750+, lika enkelt att köra ihjäl sig på en 600cc som på en 1000cc..

glöm inte konspirationen mellan trafikskolor och vägverket.. tanken bakom den är att du måste slösa tillräckligt med pengar hos skolorna, för att få kortet.. köra upp via skola, enkelt.. köra upp som privatist, svårare.. lektioner 600kr/h.. fan dyrare än en thaiprostituerad, är ju löjligt.. stort plus om du har körkort sen tidigare..

cazorp skrev:
Nu är det inte sagt att jag ska ha en Monster.. bara råkade se en sån på blocket, sen var det kört.. satt å läste i en annan tråd om långa störar å små japanska fartmonster.. verkar ju finnas en hel del långa hojåkare, som tur är..

En till fråga; Hur pass "svårt" är det att lära sig köra hoj så pass bra att en vägvärks-snubbe vågar ge en körkort (- deras dåliga dagar osv osv..) om man redan har bilkort? Jamenar, man borde ju få en del gratis den vägen, hajja till på rött vid korsningar å sånt där har man ju redan rätt bra koll på.. typ... :3freak
 

Ionizer

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Övik
Hoj
zx-6r 95, cr250r 91, DBS-Zafir 67
"Skaffa dig en hoj på minst 750 cc, annars får du inte köra upp på den för obegränsat A-kort... "

Är det inte 700cc som är gränsen?
 

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ducati 900 SSie
1 Välkommen mannen!
2 Du ska ha en Ducce 900 SSie -98
3 Det är inte fel att gå några lektioner för MC. Din airbag sitter i huvudet så att säga. Räkna med 15-20.
4 Lycka till!


:)
 

Steken

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
sthlm
Hoj
modifierad r1-99
cazorp skrev:
2253163 Bah, kollat din egen avatar på länge? ;)

Nu är det inte sagt att jag ska ha en Monster.. bara råkade se en sån på blocket, sen var det kört.. satt å läste i en annan tråd om långa störar å små japanska fartmonster.. verkar ju finnas en hel del långa hojåkare, som tur är..

En till fråga; Hur pass "svårt" är det att lära sig köra hoj så pass bra att en vägvärks-snubbe vågar ge en körkort (- deras dåliga dagar osv osv..) om man redan har bilkort? Jamenar, man borde ju få en del gratis den vägen, hajja till på rött vid korsningar å sånt där har man ju redan rätt bra koll på.. typ... :3freak

Tjena!

Om du har någorlunda koll på balansen och är lite av "den händige familjefadern" så fixar du det rätt lätt. Har polare som du som kör mycket bil men enbart kört moppe när de var yngre. De har lärt sig hantera cykeln på nån dag och sedan kört upp. Dock så finns det några saker som man ska tänka på som skiljer sig från bilkörandet. Mitt råd till dig är att om du har möjlighet så övningskör med polarna och nöt manöverbanan (kostar bara massa onödiga pengar att ha en lärare som står o ser på). När du känner dig säker på den kan du ta en lektion och se vad du behöver träna mer på i trafiken.

Vad det gäller hoj så är jag själv 189 och har en r1- 99. Satt i fosterställning tills jag byggde om den till en fighter...

Välkommen och lycka till!
 

cazorp

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Sthlm
Hoj
ingen
Fasen va håriga alla här är!

Benhårt, jag ska köpa hoj, helst 1000cc eller mera, sen övningsköra med någon vettig polare som kan banka skiten ur mig verbalt om jag gör fel! :fatta!

Ja, jag ska börja med att skicka in lite papyrus till vägvärket och sedan traska..flåt, bila ner till körskolan och såga lite ocker innan jag köper något av dem tänker jag...

Grabbar å flickor - detta kan ju bli precis hur kul som helst!? :D
 

IronMike

Guest
cazorp skrev:
2253250 Fasen va håriga alla här är!

Benhårt, jag ska köpa hoj, helst 1000cc eller mera, sen övningsköra med någon vettig polare som kan banka skiten ur mig verbalt om jag gör fel! :fatta!

Ja, jag ska börja med att skicka in lite papyrus till vägvärket och sedan traska..flåt, bila ner till körskolan och såga lite ocker innan jag köper något av dem tänker jag...

Grabbar å flickor - detta kan ju bli precis hur kul som helst!? :D
Jag började med att chaka hoj....! Jag hade bestämt mig för hoj en gång i tiden, köpte hoj. Sen fick allt strul lösa sig i efterhand...somliga fina dagar, så tog jag hojjen till mc-körskolan (min tunga hoj) hade A1 kort sen man var fjårtis....

Men som du verkar känna, köp en hoj nu, så har du en :hihi
 

HbgQ

Guest
:hej

Välkommen till dårarnas paradis!!

Jag köpte hoj innan jag tog kortet..Funkar hur bra som helst..
Blir lite piskad att få klart kortet..
Hur kul är det att ha en hoj som bara står i garaget?
:hihi
Lycka till med kortet.

:yoparty
 

SwedB

Nu utan fegrand
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Solna
Hoj
Suzuki SV 1000S -04 - Rör ej!
Välkommen! :hej

Har också köpt hoj innan jag har tagit kortet.
 

El Quiño

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CRF 450
cazorp skrev:
2253036 Usch, fy..!


Vad ska man ha för hoj då? är nog mer åt sporthoj än åt enduro, men vetefasen om jag ska lägga mina 194cm på en liten R1:a - sannorlikheten är nog rätt stor att jag tar mig vatten över huvudet med en sån som första-hoj?


Mattias / cazorp


Jag är 192 cm i strumplästen och kör R1. Inga som helst problem.
Fast det kanske inte är den bästa nybörjarhojen?? Välkommen och lycka till vilken hoj du än väljer.

/Joe
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top