Dålig koppling! Delsyntetisk olja, vilken sort?

JohanE

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha FZR 600, TM Racing 250cc
När hojen är kall slirar den vid minsta gaspådrag. När den är varm slirar den bara lite vid full gas.
Jag har nyss bytt olja, den nya verkar vara helkass (Mobil för mc).

Har ni några tips på delsyntetisk olja som INTE gör att koppling slirar?
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Motul funkade jäkligt bra för mig, bara positiva erfarenheter av Belray också
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Tror nog felet ligger i dålig koppling och inte i oljan. Fick för mig du bytte koppling i höstas :rolleyes:
Men om du tror det beror på oljan skall du använda en mineral, delsynteterna innehåller många gånger lika mycket syntetbas som syntetoljorna!
 

JohanE

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha FZR 600, TM Racing 250cc
Tackar!

Nej jag bytte inte i höstas :)
Lamellerna var i perfekt tjocklek.. stålplattorna var blåa så jag slipade lite på dom utan större resultat..
 

JohanE

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha FZR 600, TM Racing 250cc
Jag har testat att köra med brickor, det hjälpte lite grann men det slirade ändå.. Ska testa att byta olja innan jag köper fjädrar eller nya lameller. Ifall oljan inte gör nån skillnad kan man alltid spara den gamla.. :tummenupp

OLJEKYLD GSXR skrev:
Byt fjädrarna, de är inte så spänstiga efter 10 år.
 

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
JohanE skrev:
Jag har testat att köra med brickor, det hjälpte lite grann men det slirade ändå.. Ska testa att byta olja innan jag köper fjädrar eller nya lameller. Ifall oljan inte gör nån skillnad kan man alltid spara den gamla.. :tummenupp

Just Spectro ska vara riktigt bra mot kopplingsslir... Lövis Mille slirade lite och blev bra med den oljan. Min TL körs på den nu och växellådan har aldrig gått så bra. Inte den där "smällen" när man lägger i 1an heller :tummenupp
 

JohanE

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha FZR 600, TM Racing 250cc
Jaså! Jag har tänkt mycke på varför den smäller när jag lägger i ettan, det har den gjort sen jag köpte mc´n!
Undrar om hackande när man lägger i tvåan kan försvinna också.. Spectro blir det! ;)
De har bara en sorts delsyntetisk olja för MC antar jag? Märker jag väl..

Edit:
Kollade på Touringbutiken (www.touring.se) och där finns det två sorter av Spectro Golden (delsyntetisk): 20W/50 och 10W/40, båda kostar lika mycket.
Vilken ska jag köpa? :confused:

Tengil skrev:
Just Spectro ska vara riktigt bra mot kopplingsslir... Lövis Mille slirade lite och blev bra med den oljan. Min TL körs på den nu och växellådan har aldrig gått så bra. Inte den där "smällen" när man lägger i 1an heller :tummenupp
 
Last edited:

FZR1000

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1999, Aprilia RSV Mille
Köp Castrol GPS. En klassiker som står sig än idag. Välj 10-40 oljan eftersom vi bor i Sverige.
/M
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
FZR1000 skrev:
Köp Castrol GPS. En klassiker som står sig än idag. Välj 10-40 oljan eftersom vi bor i Sverige.
/M

En liten varning... just den castrolen fick min gamla Falco att gå som skit, kopplingen vägrade släppa riktigt och lådan blev redigt tungjobbad, När jag bytte till motul försvann felet...

/Felix
 

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
JohanE skrev:
Jaså! Jag har tänkt mycke på varför den smäller när jag lägger i ettan, det har den gjort sen jag köpte mc´n!
Undrar om hackande när man lägger i tvåan kan försvinna också.. Spectro blir det! ;)
De har bara en sorts delsyntetisk olja för MC antar jag? Märker jag väl..

Edit:
Kollade på Touringbutiken (www.touring.se) och där finns det två sorter av Spectro Golden (delsyntetisk): 20W/50 och 10W/40, båda kostar lika mycket.
Vilken ska jag köpa? :confused:

10W-40
 

JohanE

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha FZR 600, TM Racing 250cc
Jag har läst lite i andra trådar och det verkar som om en del har haft både problem med Specro Gold och Castrol GPS. Men jag testar Spectro om jag får tag i 10W40, men det finns inte här i Norrköping.. Hur är det med Motorex? Både MC-service och MC-montörerna säger att den är bättre, men det är väl för att de vill sälja den.. Motul har dom också. ?
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Har för mig mc-service säljer Spectro? Men jag tycker fortfarande att du skall prova med mineral om du tror sliret beror på oljan och inte på kopplingen.
Det är ingen fara att köra på mineral bara du byter ofta (max 500mil). Coop Forum har billig och bra olja både mineral och syntet, prova den! Byt filter också.
 

Der Alte

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Beddingestrand
Hoj
Ducati 888 R, Hornet 600, RSV 1000R, YZF 450
Tackar!

Nej jag bytte inte i höstas :)
Lamellerna var i perfekt tjocklek.. stålplattorna var blåa så jag slipade lite på dom utan större resultat..

Om stål lamellerna har blivit blå av värmen och slagit sig det minsta lilla, så är det dom som skall bytas. Att slipa dom plana igen är näst in till hopplöst (möjligt med en planfräs) Har varit ute för detta mer än en gång på crosshojar, jagbyte allt (korg, hub,lameller) men inget hjälpte till sist byte jag det biligaste:huvet , stållamellerna (hade slipat dom mot en glasskiva, men det hjälpte tydligen inte) sen fungerade kopplingen perfekt.:yoparty :D

Rickard L
 

Lemaro

Guest
Någon som har erfarenhet av Quakerstate mineral olja?
Jag kör med det i min R1:a och kopplingen slirar.
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Säger bara Biltema 15W-40 helsyntet funkar ju lika bra som alla "fina" oljor och kopplingen verkar inte vilja klibba.
 

Fjordmannen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Finspång
Hoj
CBR600RR 05
Haft liknande problem vid byte av olja. När lameller och skivor är inkörda med en viss typ av olja så kan det bli problem vid byte av annat oljemärke.
Om det förra oljemärket fungerade så kan det vara bra att använda den.
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Just Spectro ska vara riktigt bra mot kopplingsslir... Lövis Mille slirade lite och blev bra med den oljan. Min TL körs på den nu och växellådan har aldrig gått så bra. Inte den där "smällen" när man lägger i 1an heller :tummenupp

Du menar att "smällen" har tystats/blivit mjukare efter du bytte olja va? Har svårt att tro att den försvunnit helt. :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top