dålig privatmarknad av mc?

lupus

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM850, Gas Gas EC250
Zadix skrev:
Håller på att sälja hojen, men det verkar vara helt hopplöst...! Trots flera annonser både i tidning och på internet så är det nästan helt dött! Och då ligger priset "rätt" i förhållande till vad handlare köper in den för mm.
Är det bara jag, eller har ni andra samma problem? Hade tänkt att köpa en annan mc, men nu blir jag tvungen att byta in den. Men då börjar man ju att fundera på hur det blir den dan den skall säljas...sitter där med en hoj o behöver pengarna... :3freak
Nån som har tips på hur jag lättare skall få sålt den, utan att prisdumpa allt för mkt!
Tackar!

Hur du formulerar din annons är A & O, finns det stavfel tror folk att det är en fjunig snorunge som bränt skiten ur den, oavsett ålder på den som kört den.
Prutmån "måste" du ha, kolla upp vad andra liknande hojar kostar och bestäm dig för ett lägstapris. Lägg sedan på lite prutmarginal, det behöver inte vara mycket, men alla vill pruta.
Jag har aldrig haft problem med att bli av med mina hojar, har precis såld gamla hojen. Kan kasta upp den på min sida om du vill www.motobikes.se
Fast det är blocket som gäller. Alla intresserade köpare (utom två) kom den vägen fast den suttit på de flesta andra plus tidningar.

MC Doktorn

Guest
Samuel_LJackson skrev:
Det där är klurigt. Vilket är bäst? POK eller ett pris med marginaler? Vad är era erfarenheter?
<--- (PM:a om någon är intresserad av en hornet 600)
Jag tror allt går att sälja men man måste ha det lilla extra som gör att folk faller för just din hoj som tex ett lägre pris , extra utrustning , lägre försäkring garanti nya däck etc allt som minskar kostnaden för köparen är intressant.
Om jag vore dig skulle jag lägga mig under 50 och fråga mig vem köper en hornet ?sannolikt en som vill ha en första hoj och köra söndagsturer? vilka tidningar läser dom sannolikt ej BIKE eller SH mao annonsera i rätt annonser typ lokaltidningar och störe dagstidningar eller blocket var noga med texten ska väcka intresse inte för lång men ej heller för kort med bild

Lycka till

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag gillar när det är så mycket info som möjligt i annonsen så det enda man ska behöva göra är att ringa och säga "jag köper den".
Jag skiter totalt i annonser utan bild och där det typ står:
"R6 säljes, röd-vit, snygg, billig att försäkra". Eller liknande.
Det ska stå allt :fatta!

@Bebbe: Ok, bra pris!

Last edited:

The Svånk

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Highland sm *såld*. Gsxr1000
Samuel_LJackson skrev:
Det där är klurigt. Vilket är bäst? POK eller ett pris med marginaler? Vad är era erfarenheter?

Ett färdigprutat pris är helt klart bäst alla orkar inte hålla på och pruta och jobba sig.
Är någon verkligen intresserad av hojjen så har han ju kollat runt på marknaden ett tag och är medveten om att det är ett bra pris.
Skall jag sälja något själv kollar jag om jag hittar någon "nästan" likadan till ett pris jag själv skulle tycka va billigt.
Kollar på min egen efter skavanker som man kan dra av på priset redan innan så det inte blir något tjaffs om det sen.
Drar sedan av nån tusing extra för jag vill ju att det skall bli "först till kvarn" och ingen långliggare på blocket för det är då "däcksparkarna" kommer.
Skriv inte i annonsen "inga brevkompisar" ,"inga snackare" det känns bara drygt (och klingar fjortis med trimmad 850 turbo med tonade rutor med fantasipris)för den som är seriös och dom ovanstående skiter i det ändå.
Ge en tydlig bild "ha mkt bilder att maila" av det som är dåligt / fult på hojjen så om någon vill kolla på den så vet dom vet det innan , alltså inga överaskningar som "glömde säga / har inte sett innan" fula repor och dyl.
Och om någon vill kolla på den sen så vet man oftast att dom kommer bli positivt överaskade och ta den med en gång .
Får du inte sålt den efter 2 helger, ta bort annonsen.
Det är förmodligen inte efterfrågan alls för tillfället eller en oatrakiv modell , låt den inte ligga kvar för då kommer yrkesprutarna alternativt att folk tror att det är något gammalt ras som ingen vill ha när efterfrågan ökar.
Sätt inte in en likadan annons igen sen utan ta en ny bild och omformulera den så ingen känner igen att den har varit ute förut ,för det finns alltid blocket drömmare som nån gång gör slag i saken och då är det första dom tänker att det e nåt skummt efter som den ligger ute nu igen.
Lycka till !

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Samuel_LJackson skrev:

ALLA som jag kommit i kontakt med förväntar sig en viss prutmån, det verkar vara naturlag vid privatköp. Så POK är egentligen ingen större vits...sätter du å andra sidan priset för högt och veckorna går så ser ju spekulanterna det och kanske prutar ännu hårdare eftersom den anar din desperation...

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Blip skrev:
Jovisst men rätt pris på en beggad 04 bör då rimligen ligga på 70k, ny modell har kommit till i år med (som jag för övrigt var ute och körde på lunchen)

Triumph dumpade ju priset ganska ordentligt på de kvarvarande och de som känner till det är inte så sugna på att betala överpris.

Hmm. Det där stämmer ju inte överens med verkligheten. Men om folk resonerar som du så förstår jag att det inte ringer så många på min annons.

Då du inte får tag på några 04:eek:r för 80' längre och 05:eek:rna kostar ~125'? (Och dessutom är fula) Dessutom kostar den billigaste 03:an 70' (min) å de andra ligger runt 75'. Så jag skulle tro att de som har 04:eek:r idag får igen varenda öre om de säljer den.

(Det är dock en hel del som hört av sig nu sedan solen börjar skina igen. :banana )

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Jag har inte hört ett jota ännu, men å andra sidan så har blocket knasat rätt ordentligt.
Vad tycks om min annons?

/F

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Felix skrev:
Jag har inte hört ett jota ännu, men å andra sidan så har blocket knasat rätt ordentligt.
Vad tycks om min annons?

/F
Du vet att du kan få 55kkr av mig Felix.... :pannkyss

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Vad har du begärt för pris då? Jag kollar också efter en hoj men tyvärr så är det många som begär rena drömpriser för sina hojar. Visst en viss del så kan det nog bero på att det är försäsong men iaf..

Man vill ju hursomhelst inte behöva betala överpris för nån hoj oavsett vilken månad man köper den..

Zadix skrev:
Håller på att sälja hojen, men det verkar vara helt hopplöst...! Trots flera annonser både i tidning och på internet så är det nästan helt dött! Och då ligger priset "rätt" i förhållande till vad handlare köper in den för mm.
Är det bara jag, eller har ni andra samma problem? Hade tänkt att köpa en annan mc, men nu blir jag tvungen att byta in den. Men då börjar man ju att fundera på hur det blir den dan den skall säljas...sitter där med en hoj o behöver pengarna... :3freak
Nån som har tips på hur jag lättare skall få sålt den, utan att prisdumpa allt för mkt!
Tackar!

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Det är nog rätt väg att gå, sätt ut ett BRA pris direkt som är fast. Istället för att som dom flesta (känns der som) sätter ut hojen till överpris. Jag har själv annons ute så får lite lustiga mail.. :fatta!

damv skrev:
Förra sommaren sålde jag en hoj, under april hade jag den ute på blocket, gulan och ett par annonser i DN jag begärde enligt bikes begprislista.
5 pers ringde 7 mailade och en kom och tittade, ingen köpte alla ville pruta.
I maj annonserade jag ut den igen fast med ett pris som låg 15% under,
Hojen såldes dagen efter utan prut.
Så visst går det att sälja men köparna är inte lika lättfintade som förr.

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Det är inte lätt att hitta ny hoj när Blocket är nere p.g.a. att någon hade hackat sig in i deras system. Det har varit nere hela helgen. :mad:

Någon som har en Honda cbr 954 -03 blå/svart till en bra peng?

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
n/a
twinspark skrev:
De som är ute efter en Fazer -02 ringer nog på denna hoj i första hand( http://www.blocket.se/view/4717555.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 ) . Denna har gått hälften så långt som din och priset är 48.000 kr. Min erfarenhet är att det är bättre att ha ett "fast" lågt pris än ett högt prutbart pris, det fasta priset fungerar ju oxå som ett lockpris som får potentiella köpare att komma och titta på hojen.

Håller med, jag brukar sätta ut det lägsta pris jag kan tänka mig för att locka köpare istället för att sätta eett högre och ha prutmån. Det har fungerat bra för mig, jag ser alltid till att sätta ett pris som är billigare än alla motsvarande hojar, finns det någon som är biligare så ringer de på den först tyvärr.

Kör hårt med försäljningen!

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Håller med helt och hållet. Det var på tiden.
Det tråkiga är att det inte har kommit in några på hela helgen. :(

duc916 skrev:
YES!!!

Nu går det att lägga in annonser på Blocket igen. Tamigf-n på tiden!

twinspark

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Hoj
Nada...såld
fazerfun skrev:
ALLA som jag kommit i kontakt med förväntar sig en viss prutmån, det verkar vara naturlag vid privatköp. Så POK är egentligen ingen större vits...sätter du å andra sidan priset för högt och veckorna går så ser ju spekulanterna det och kanske prutar ännu hårdare eftersom den anar din desperation...

ALLA försöker att pruta, men det är ingen ide att sätta ut ett alltför högt pris eftersom ingen kommer att ringa.
Sätter du ut ett färdigprutat marknadspris så kan du förvänta dig att de som kontaktar dig är mer seriösa och köpbenägna.

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
Har du kollat inport reglerna, det är annorlunda när den inte kommer från land inom EU!!!!

bebbe skrev:
Japp, skall till USA nu. Blir till att köpa båge där, en nya R6 05:a kostar ca 55-60k :D

"FUBAR"; Det var en 99:a som jag fick 41 för. Skall kanske tillägga att den var INTE! snygg :D Men den var ju ok i övrigt :)

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
peterz skrev:
Har du kollat inport reglerna, det är annorlunda när den inte kommer från land inom EU!!!!

Japp, en R1 blir igenkligen en bättre affär om man skall köpa helt nytt. Blir faktiskt med dagens valuta kurs ca 30k billigare att importera en sådan än att köpa den här. Sedan så finns det tusen och åter tusen sätt att tex slippa momsa hojen i USA när man köper den eller andvända sig utav "out of state" law när man köper som Svensk osv. Men för mig kan det nog vara intressant att köpa en något vurpad tex 04-05 R6. Såg en 03:a tillsalu för 17k bucklig tank och snett styre hade den. Tycker att en sådan hoj kan vara helt ok. Kan stå färdig hemma på gatan för en ca 35-40k.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA