Dålig tomgång GSXR 1100

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
Silverryggen: Skönt att höra då blir det ju inte så dyrt när man lämnar den för ventiljustering.

Var ute och åkte en sväng nu, fint väder :)
När jag kom tillbaka så skulle jag spruta lite startgas för att se om där fanns något läckage och lyckades få tomgången att stå stilla på lite över 1000rpm men vad händer då, jo utan att man gör något så går den upp till 3000rpm. Den här hojen är ju helt sjuk...

Sänker tomgången igen men lyckas inte att få till det igen så man får gasa till den ibland så den inte dör under tiden man sprayar startgas(nästan en hel burk) ingen reaktion, fel på gasen tänkte jag och sprayade direkt i luftburken men då reagerade den.

När man kör i stan på lågt varv ca 2-3000rpm så hugger och rycker den lite, det ska dom väl inte göra?
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6


När man kör i stan på lågt varv ca 2-3000rpm så hugger och rycker den lite, det ska dom väl inte göra?


Precis så var det min reagerade när mina nålar var av! Gick inte att köra i 50 på 3:an och få en trevlig tur, var alltid tvungen att ligga på för att den skulle gå rent ( ligga på mellanregister eller högre ). Hur är din? Går den bara orent på lågfart eller går den trassligt på mellan regisstret oxå? Lågfart kan man väl grovt säga är 1000 till 4000.

Att den trasslar med tomgången så där att den dröjer sig kvar och så. Kan inte det bero på att det är något som kärvar? Så att trottlarna inte går ner ordentligt. Tänkte mest på någonting med just vaccumet till att börja med, men kanske någonting rent makaniskt oxå. Kan man tvinga tillbaka trottlarna på CV fuggarna när varvet ligger högt och på så sätt se om det kärvar någonstans?

Vart bor du? Du skulle kunna låna mina CV 40:eek:r för att se hur motorn reagerar.
 
Last edited:

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
Precis så var det min reagerade när mina nålar var av! Gick inte att köra i 50 på 3:an och få en trevlig tur, var alltid tvungen att ligga på för att den skulle gå rent ( ligga på mellanregister eller högre ). Hur är din? Går den bara orent på lågfart eller går den trassligt på mellan regisstret oxå? Lågfart kan man väl grovt säga är 1000 till 4000.

Att den trasslar med tomgången så där att den dröjer sig kvar och så. Kan inte det bero på att det är något som kärvar? Så att trottlarna inte går ner ordentligt. Tänkte mest på någonting med just vaccumet till att börja med, men kanske någonting rent makaniskt oxå. Kan man tvinga tillbaka trottlarna på CV fuggarna när varvet ligger högt och på så sätt se om det kärvar någonstans?

Vart bor du? Du skulle kunna låna mina CV 40:eek:r för att se hur motorn reagerar.

Den går så där ojämt och ryckigt på jämn gas upp till lite över 3000 kanske 4000rpm, men om jag gasar lite så drar den iväg fint utan ryck, det är just stads körning och knappt ingen gas som den håller på sådär. Nålarna menar du trottelnålarna eller luftskruvarna? Båda ser hela och fina ut.
Jag bor i Småland Vimmerby, och jag vore mycket tacksam om jag fick prova dina.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Den går så där ojämt och ryckigt på jämn gas upp till lite över 3000 kanske 4000rpm, men om jag gasar lite så drar den iväg fint utan ryck, det är just stads körning och knappt ingen gas som den håller på sådär.

Sök på "emulsionsrör" här på sporthoj så hittar du nog vad du söker, det är ett vanligt fenomen på de fuggarna, slitna nålar/emulsionsrör ger de problemen du beskriver.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Precis så var det min reagerade när mina nålar var av! Gick inte att köra i 50 på 3:an och få en trevlig tur, var alltid tvungen att ligga på för att den skulle gå rent ( ligga på mellanregister eller högre ). Hur är din? Går den bara orent på lågfart eller går den trassligt på mellan regisstret oxå? Lågfart kan man väl grovt säga är 1000 till 4000.

Att den trasslar med tomgången så där att den dröjer sig kvar och så. Kan inte det bero på att det är något som kärvar? Så att trottlarna inte går ner ordentligt. Tänkte mest på någonting med just vaccumet till att börja med, men kanske någonting rent makaniskt oxå. Kan man tvinga tillbaka trottlarna på CV fuggarna när varvet ligger högt och på så sätt se om det kärvar någonstans?

Vart bor du? Du skulle kunna låna mina CV 40:eek:r för att se hur motorn reagerar.
Två gånger så har mina Dynojettnålar gått av uppe vid clipset, det verkar som om dom är vekare än orginal.

Fuggarna kan synkas med en bygglampa, man tar ur trottlarna och sedan är det bara att hålla bryggan mot ljuset och skruva tills alla spjäll släpper igenom lika mycket ljus, detta brukar hjälpa mot ojämn tomgång.
 

thomasb

Blixt
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
CBR 900 RR, GSXR1000
Tomgång&Tändspolar

Hej.
Skruva bort förgasarna och gör rent, troligtvis är blandskruvarna igensatta.
Beträffande att den går på tre cylindrar, så är felet troligtvis en tändspole.
Om du har orginal spolarna kvar, så är de kända för att gå sönder.
Byt till Dyna, eller Acell spolar.
/Thomas
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01

Det kanske sitter Dyno Jet grejer i mina förgasare också där av den dåliga tomgången. Hur ser man att det är Dyno Jet är det instansat i munstycke och övriga grejer? Är det på det viset så är det ju bara att köpa nya nålar och munstycken och emulutionsrör om jag har förstått det hela rätt!

Vet du vad det skulle kosta?

Att det är Dynojetnålar ser man på att de har en "kant", dvs en plötslig minskning i tjocklek en bit från änden. Alla Mikunimunstycken/rör är märkta med mikunis logga (någon liten fyrkantig grej).

Visst det är bara att köpa nya nålar, munstycken och emulsionsrör. Men det kostar skjortan eller mer. Jag gjorde det själv och har för mig det kostade drygt 2k för original Mikuni, trots att jag köpte billigt från USA. Så här i efterhand hade jag mycket hellre lagt det dubbla och köpt en beggad RS-brygga.
 

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
Sök på "emulsionsrör" här på sporthoj så hittar du nog vad du söker, det är ett vanligt fenomen på de fuggarna, slitna nålar/emulsionsrör ger de problemen du beskriver.

Kan man se om om emulsionsrören är slitna tex ovala eller liknande, för det kollade jag på när jag rengjorde dom och dom såg helt runda ut och nålarna hade bara en ytterst liten slitning när man känd på dom. Men jag ska läsa om emulsionsrören.

Två gånger så har mina Dynojettnålar gått av uppe vid clipset, det verkar som om dom är vekare än orginal.

Fuggarna kan synkas med en bygglampa, man tar ur trottlarna och sedan är det bara att hålla bryggan mot ljuset och skruva tills alla spjäll släpper igenom lika mycket ljus, detta brukar hjälpa mot ojämn tomgång.

Jag har original nålar och munstycken i min Mikunis logga på allt. Förgasarna är synkade i fredags (3dagar sedan) med vaccumklockor.

Hej.
Skruva bort förgasarna och gör rent, troligtvis är blandskruvarna igensatta.
Beträffande att den går på tre cylindrar, så är felet troligtvis en tändspole.
Om du har orginal spolarna kvar, så är de kända för att gå sönder.
Byt till Dyna, eller Acell spolar.
/Thomas

Förgasarna är precis ny rengjorda med beaklen eller vad det heter och tryckluft.
Att den gick på 3 cylindrar ibland har jag löst, tändhattarna satt inte på ordentligt, sedan jag bytte stift och satte tid tändhattarna ordentligt så har den gått på alla 4 hela tiden :)


Att det är Dynojetnålar ser man på att de har en "kant", dvs en plötslig minskning i tjocklek en bit från änden. Alla Mikunimunstycken/rör är märkta med mikunis logga (någon liten fyrkantig grej).

Visst det är bara att köpa nya nålar, munstycken och emulsionsrör. Men det kostar skjortan eller mer. Jag gjorde det själv och har för mig det kostade drygt 2k för original Mikuni, trots att jag köpte billigt från USA. Så här i efterhand hade jag mycket hellre lagt det dubbla och köpt en beggad RS-brygga.

Alla "lösa" delar har den loggan, en fyrkant med en mindre fyrkant i.

I vilket läge ska nålarna vara, mina är i det näst översta?
Det hade ju varit kanon om man kunde fått låna ett par fullt fungerande CV40 för att se om den går som den ska då!
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
Så där ser dom inte ut, tack och lov.

Vilket hack ska låsningen i nålen sitta? min sitter i den näst översta hacket.

Hoppas på att få låna Kawwas cv40 eller någon annan vänlig själs :)
Då kan man prova och se hur den går med dom, och jämföra mina med dom och se vad som skiljer.
 
Last edited:

hiphopper

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Ort
märsta
Hoj
2010 Buell XB12SX
kolla ebay efter delar

kolla in ebay! funkar bättre än man tror. det finns massor med delar till gsx-r där. jag har själv köpt en hel del där till min -96:a men utbudet är inte lika stor till 93-99 modellerna,:)
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Vilket hack ska låsningen i nålen sitta? min sitter i den näst översta hacket.

Det beror på vilket lamda-värde bänkoperatören får i övergången när nålen lämnar emulsionsröret, nålen lägre=snålare, nålen högre=fetare
 

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
Det kanske är 2 fel.

Fel1:
Den går ju pissigt på tomgång, och ger lite avgasmällar vid motorbroms. Gissningsvis för lite soppa. Åtgärd Sätta i 0.45 tomgånsmunstycken isf 0.40 som sitter i idag.

Fel2:
Hugger lite vid lågfartskörning vid jämn gas (Knappt någon) upp till ca 3300rpm, men ligger man på 2500rpm och den hugger så ökar man gasen lite lite lite så slutar huggandet direkt tills den jämnar ut i varvet igen upp till ca 3300rpm då hugger den inte alls på jämn gas. Har läst mig till av bla Anders Brink att det tyder på för mycket soppa... Åtgärd Sänka nålen ett hack till det översta i mitt fall då den redan är i näst översta.

Nå vad tror experterna om detta?

Jag ska skruva bort dom yttre stiften i morgon em för att se hur dom ser ut. Dom mittre får sitta kvar (full tank)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det kanske är 2 fel.

Fel1:
Den går ju pissigt på tomgång, och ger lite avgasmällar vid motorbroms. Gissningsvis för lite soppa. Åtgärd Sätta i 0.45 tomgånsmunstycken isf 0.40 som sitter i idag.

Fel2:
Hugger lite vid lågfartskörning vid jämn gas (Knappt någon) upp till ca 3300rpm, men ligger man på 2500rpm och den hugger så ökar man gasen lite lite lite så slutar huggandet direkt tills den jämnar ut i varvet igen upp till ca 3300rpm då hugger den inte alls på jämn gas. Har läst mig till av bla Anders Brink att det tyder på för mycket soppa... Åtgärd Sänka nålen ett hack till det översta i mitt fall då den redan är i näst översta.

Nå vad tror experterna om detta?

Jag ska skruva bort dom yttre stiften i morgon em för att se hur dom ser ut. Dom mittre får sitta kvar (full tank)
Glöm inte att kolla flottörhöjden, det sitter bleck som kan vara lite böjda ibland, kolla även att flottörnålarna håller tätt.

Mina nålar har clipsen näst längst ner, jag har K&N lösa filter och V&H helsystem med Kawwaburk.

Om luftfiltret är skitigt så går den oxo för fett.
 

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
Kollade stiften förut, dom yttre. De såg fina ut mattsvart sotring och gyllenbrun båge.

Hur kollar man flottörnivån? När jag rengjorde dom så kollade jag även på flottörnålarna och sätet såg inga slitningar.

Jag fick med ett sånt där k&n filter när jag köpte hojen, kan ju ifs prova med det, men jag är inget fan av sådana filter. Originalet som sitter på ser okej ut att titta på iaf.

mitt avgasys är ett 4-2-1 med LAZER dämpare
 
Last edited:

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Kan ni rekomendera någon bra web butik för Suzuki där det mesta finns, då det inte finns någon rolig butik där jag bor.

Behöver beställa lite grejer, stift, ev nya spolar, renoverings kit till förgasarna mm

Bike trollhättan skickar det mesta mot postförskott.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6

Hur kollar man flottörnivån? När jag rengjorde dom så kollade jag även på flottörnålarna och sätet såg inga slitningar.

Såg att du bodde i Vimmerby, lite långt för dig att åka hit och byta brygga som felsökning då jag bor i Stockholms förort. Men du hittar väl någon närmare att låna av.

I min tråd där jag hade trassel med mina RS-fuggar så hittade jag mycket dåliga O-ringar till flottörnålarna/sätena. Alltså stängde ventilerna som dom skulle, men det läckte soppa förbi sätena på utsidan istället. Nu gav det resultatet av att det flödade soppa ur förgasarna iof, men det kan vara värt att tänka på. Efter bytet av de O-ringarna så började jag få ordning på allt elände.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Kollade stiften förut, dom yttre. De såg fina ut mattsvart sotring och gyllenbrun båge.

Hur kollar man flottörnivån? När jag rengjorde dom så kollade jag även på flottörnålarna och sätet såg inga slitningar.

Jag fick med ett sånt där k&n filter när jag köpte hojen, kan ju ifs prova med det, men jag är inget fan av sådana filter. Originalet som sitter på ser okej ut att titta på iaf.

mitt avgasys är ett 4-2-1 med LAZER dämpare

Jag har okså kawamotor, viseligen bara 1000 :( med CV36 förknasare.

Angående tomgången så kan jag ställa min på 800varv o dra fullt o släppa o skunker tvärt till 800 o sen ligger den kvar finnt där, samma sak om jag ställer den på 1200 o gassar fullt o håller varvet uppe någon sek o släpper så drar den tvärt ner till 1200 o stannar kvar :)

Hur du ställer flottörnivån, under varje förgasare så finns en litten pip som man kan töma förgasaren ur, den ska du trä på en transparent slang o vika lodrätt upp, sen skruvar du ut skruven som sitter brevid, så ser du vad bensin nivån hamnar, så ska du göra på alla 4 förgasarna, ska finnas ett sträck på förgasare 4 markerat, nära luftburken, e nivån fel ska du böja flotörbläcket tills nivån e rätt.
 
Last edited:

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
Silverryggen: Tack för dom matnyttiga länkarna.

Kawwa: Ja, det är ju en bit imellan oss, men jag är inte omöjlig :) jag ska skruva och kolla lite nu under veckan och se om jag får någon ordning på maskineriet, annars så kanske jag kommer upp till Stockholm om vädret tillåter. Du kan väl PMa mig ditt telnr. Du kanske ska sälja dina CV40 till mig istället :)

Ferspeedboy: Jag har inte kawa motor jag har Suzuki, och någon sådan där pip har jag inte sett, så det är nog olika på CV36 och CV40

Tack alla andra också, så fort jag hittar felet så skriver jag det.
Men kom gärna med fler förslag på vad det kan vara för fel, eller hur jag ska ställa in dom, förgasarna menar jag.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top