dålig tomgång måste köra me choke, ZXR 750

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zxr 750
kawa ZXR 750
Efter vinterdvalan dör motorn på låga varv. När kommer upp i lite hastighet/varvtal så går den precis som vanligt. Måste med andra ord köra den med choken så jag ligger på högre varv. Precis som jag nu måste starta den med choken även när motor är ordentligt varm.
2plusgrader, tillsatsmedel i bensinen, bra batteri, ny olja å filter, stått i varmgarage, bensinkranen har inte varit stängd över vintern.
Innan vintern gick den finfint. Tacksam för tips å ideer på vad problemet kan vara? tändstiften? :confused:
 

fzrjonte

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda CR 125 -99, CBR 954 -02, Yamaha FZR 600 -93
Skulle kunna tänka mig att lägga en slant på att det är skit/korition (stavning??) i förgasarna.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vad har du för tomgång? Det kanske räcker med att höja den bara eftersom den går bra för övrigt?

Det brukar finnas en liten ratt bredvid motorn.. Jag har ingen aning om var den är på din hoj.
 

tmp

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-
Soppapumpen är ett klassiskt ZXR-fel. När den börjar bli dålig uppför sig hojen ungefär som du beskriver.

Lyft tanken och prova mata förgasarna direkt från en flaska med pip (t.ex. sportdrycksflaska). Om du koppla ur kontakten till soppapumpen innan slipper du ev. bli duschad i bensin. :)
 

Voyager

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2xHonda, MZ
Tjuvluft/spruckna insugningsgummin? Kolla med startgas runt förgasarna. Om motorn ökar i varv när du sprejar runt insugningsgummina har du en läcka.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Så var min R6:a förra året, så fort man släpte på gasen så dog den och skitsvårstartad. Det blev bättre efter någon dag eller så, jag tror att det var bensinen som hade blivit dålig helt enkelt.
 

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zxr 750
kanon har jag lite grejer å testa med! våren försvann lika snabbt som den kom ju :4skrika , så åter till garaget. tack för tips.
 

Offroad

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Utanför Söderhamn
Hoj
XR650R, HD 350-28:a, Compact 60cc, Kinamoto, Wv1303s
hittebarnX skrev:
kawa ZXR 750
Efter vinterdvalan dör motorn på låga varv. När kommer upp i lite hastighet/varvtal så går den precis som vanligt. Måste med andra ord köra den med choken så jag ligger på högre varv. Precis som jag nu måste starta den med choken även när motor är ordentligt varm.
2plusgrader, tillsatsmedel i bensinen, bra batteri, ny olja å filter, stått i varmgarage, bensinkranen har inte varit stängd över vintern.
Innan vintern gick den finfint. Tacksam för tips å ideer på vad problemet kan vara? tändstiften? :confused:


När jag köpte min ZXR så var tomgången mkt ojämn.
Den tidigare ägaren hade tydligen fått samma problem som du och utan att hitta orsaken först, ställt upp tomgången, när jag sedan satte tebaks de saknade munstyckena så låg tomgången på 5000 varv.
Kolla denna tråd...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=76851
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top