Dåligt hjullager?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Har på senare tid känt viss obalans vid vissa tillfällen. När man kör på låga varv är det som om någonting stöter i varje gång det passerar ett givet ställe. Det känns inte som om det skulle vara i motorn utan har en lägre frekvens än motorns varvtal.

Det fortplantar sig ut i fotpinnarna och känns som om någon slår lite lätt med en hammare med viss regelbundenhet.

Det är störtomöjligt att höra någonting avseende ev. missljud men motorn låter just. Har fått för mig att det kommer från bakhjulet men skulle även kunna komma från drivlinan.

Har ingen lust att börja riva växellåde och drivpaket om det finns andra mer tänkbara lösningar.

Om det ex. är hjullagren, kan man åtgärda detta om tummen sitter hyfsat långt ut i handen eller är det en verkstadstid som gäller? Om det är hjullagren, skulle inte symtomen förvärras vid nedlägg?

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Förslag eller bara glada :tungan tillrop?

Tack på förhand :Bugar //Tux

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Hoj
YZF 750
Ang. nämda problem...

Låter som det skulle kunna vara bakbromsen? Har du provat att palla upp bakhjulet och snurra runt? Kanske går att lokalisera lättare då?

Hoppas det löser sig smidigt! Bakhjulslager går ganska smidigt att byta. En eftermiddag, eller kanske en helg om man vill gardera sig!

Mvh. Gustaf

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kolla även kedjespänningens varians när du roterar bakhjulet. Det kan tex vara skurna länkar som får kedjespänningen att momentant bli för stor.

Mvh
Jörgen

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
jag tror det är drivpaketet som är dåligt! är det hjullagret kan du lyssna om det "knarrar" när man snurrar på hjulet...

Tuxedo

Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Känns inte riktigt som om det skulle kunna vara bakbromsen, stötarna i fotpinnarna känns mer som om det skulle sitta i drivpaketet.

Hur kan man kolla att en länk i kedjan skurit, måste bakhjulet demonteras då?

Ska lyfta upp hojen i kväll och snurra på allt som går att snurra på.

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Jag skulle också börja med att kolla drivpaketet. Har varit med om att det har dunkat eller slagit på samma sätt som du beskriver och strax efter gick kedjan av, jag hann inte ens stanna.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Känns inte riktigt som om det skulle kunna vara bakbromsen, stötarna i fotpinnarna känns mer som om det skulle sitta i drivpaketet.

Hur kan man kolla att en länk i kedjan skurit, måste bakhjulet demonteras då?

Ska lyfta upp hojen i kväll och snurra på allt som går att snurra på.

Ja lyft upp bakhjulet och rotera det samtidigt som du kollar om kedjespänningen varierar samt om det förekommer länkpar som verkar fastnat i besynnerliga vinklar.

Prawler646

Lèe Rònk
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
KTM 640 SM -03
Hade liknande problem när jag hade köpt en billig kedja till min cross. När den hade gått ett tag så tog jag av kedjan och tvätta den, sen fettade jag in den igen. När jag sedan hade kört 2-3mil så kände jag hur hela crossen vibrerade konstigt och intervallerna blev kortare desto snabbare jag körde. Kändes i fotpinnarna och lite i sadeln, jag hörde även hur det rasslade. När jag kom hem så tog jag av kedjan och det visade sig att den hade skurit,:gnissla kan bero på att den inte hade några O-Ringar eller liknande tätningar.

Så jag skulle kollat kedjan:)

Tuxedo

Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Kollade kedjan, inga skurna länkar dock något för dåligt spänd. Tightade upp kedjan och rengjorde. Har Scottolier-system på så den har varit välsmord hela tiden. Hoppas det berodde på att den var för dåligt spänd, får se när jag åker till jobbet i morgon.

Håller tummarna för att oljudet är borta och för att vädret är bättre än när jag åkte hem i eftermiddags. Blev totalt dränkt när jag passerade en buss som körde i en stor vattensamling. Snacka om svallvåg, fick nästa en kallsup.
:6surkart

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...