Dåligt lyse!

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Tycker att det är kass framlykta på pärlan och fundrar på vad man skulle kunna gö åt de.
Ska man bara prova å sätta i en glödlampa med lite mer effekt. På touringbutiken finns det en lampa med beteckningen: 60/65 watt Halogen blue (ej godkänd).
Det är 20 watt mer än original, kan man förstöra reflektorn med detta tro? :va
Eller gå det att få i en halogenlampa på nåt sätt, men då blir det ju bara ett läge på lyset.
Gå det kanske att byta hela strålkastarn? :confused:
Tacksam för alla förslag :tummenupp

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
kolla så att batteriet är laddat. kan va dåligt. Eller kan det va nått glapp nånstans som gör att lampan lyser dålit vad vet jag..

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
Jag har en 40/45W i min TZR -91. Lyser riktigt bra när jag laddat acken, när acken började bli tom lyste den dåligt utav bara vad.

Lyser den bra när du har igång hojjen eller dåligt då också?

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
Konstigt att de inte tillverkar typ 20W/60W. Vore väldigt bra.

40/45 är ju samma på hel och halvljus, bara ljuset som kastas i en annan vinkel.

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Även om jag har den igång tycker jag att den lyser dåligt.
Då ska det väl inte göra nå skillnad om acken är bra eller inte, eller? :confused:

Solitude: Vad hade originallampan för effekt då?

Marcusg: Det är väl inge bra om lampan har 20/60, då blir väl halvlyset klent som fan.

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
-
storcken89, om acken inte är nästan en ren kortis skall de lysa bra när hojjen är igång. Gjorde det för mig när acken var slut.

Ett halvlyse på 20W är bra på eftermiddagen just när det börjar bli lite mörkare, då syns man fastän man inte själv behöver belysning för att se framåt.
Onödigt att grilla på med 40W när 20W räcker bra. :)

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Halvljus på 20w är värdelöst nattetid när man får blända av p.g.a. mötande trafik...

Xenonlyse är ju ett alternativ om man vill ha massor lyse och är beredd att betala för det. Annars, börja med att se över alla ledningar, kontakter, jordpunkter o.s.v. Spänningsfall p.g.a. dålig kontakt kan stjäla massor av lyse, även om det bara är någon tiondels volt det rör sig om. Multimetern är din vän! :tomten

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Det kan ju vara så att lyset som jag tycker är kasst är helt normal på tzr, men jag skulle vilja få lite bättre iallafall.
Så frågan kvarstår, går det at kasta i en lampa med 20W mer effekt utan å bränna reflektorn?? :va :confused:

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Reflektorn är väl större än vissa bilstrålkastare/extraljus, och de har ju 55w orginal, så rent teoretiskt sett borde det kunna funka. Vill du vara riktigt säker finns det ju de som borrar några hål i reflektorn på väl valda platser för att låta luften cirkulera och kyla reflektorn.

Men, men, men... Ska du gå upp 20W så är det ännu viktigare att hålla koll på spänningsfall, eftersom spänningsfallet ökar om effekten ökar kan det bli så illa att 60W-lampan lyser svagare än 40W... Som sagt, multimetern är din vän. Kolla att ditt lyse fungerar till 100% innan du börjar uppgradera.

Mattsson88

Medlem
Gick med
11 Oct 2004
Hoj
Sachs zz 125 -98 Till salu
Hmm jag har oxå riktigt dåligt lyse på min sachs. Det är både för att lampan är klen och så åker riktas den ner lite när man kör.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457