Dåligt varv, dålig styrka, Honda cr 125 -92

danne92

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
honda cr 125
Tjena, jag har då en honda cr 125 som jag har lite problem med. Fattar inte vad som är fel, den "går tjockt" som om jag har för mkt olja i bensinen, men jag kör med 2%.

På tomgång har den inga problem med att varva upp normalt, men när ja lägger i en växel så kommer man inte upp i varv och så blir den väldigt slö, den ger ifrån sig ett annorlunda ljud mot vad det brukar vara.

Har flyttat nålen till alla olika hack och provat men samma visa.

Kan det ha något med kylaren att göra?

och jag har rengjort förgasaren..

Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
kolla kolvringarna, låter som dom är slut, alternativt att kolven är slut

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Kolla avgasporten så att den öppnar som den ska/ öppnar alls. Låter nästan som den är helt ur funktion när du beskriver att hojen går tjockt.

danne92

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
honda cr 125
Kolla avgasporten så att den öppnar som den ska/ öppnar alls. Låter nästan som den är helt ur funktion när du beskriver att hojen går tjockt.

Kollade den, tog även bort kåpan som armen till den sitter i och kollade hur den betedde sig när jag höll olika varvtal, det verkade som att den hade två lägen, antingen halvöppen eller fullt öppen.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Kollade den, tog även bort kåpan som armen till den sitter i och kollade hur den betedde sig när jag höll olika varvtal, det verkade som att den hade två lägen, antingen halvöppen eller fullt öppen.

kolla kolv och ringar isf, de låter som när min skar, den tog ingen olja och kunde bli en del turbulens och kompet var inte hundra men skapligt

danne92

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
honda cr 125
kolla kolv och ringar isf, de låter som när min skar, den tog ingen olja och kunde bli en del turbulens och kompet var inte hundra men skapligt

Okej, jag ska göra det idag. Men när igår når jag skulle skruva på tomgångsskruven och ställa in tomgången så höll jag ju full gas och skruvade. Då kollade jag kylarvattnet kort därefter, det kokade efter bara någon minut. Kan kylaren vara boven i dramat?

danne92

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
honda cr 125
Okej, ska nu renovera hela skiten istället för att sitta o leta efter felet, får hoppas att den går bättre efter renoveringen, det som ska göras än så länge är att byta kolv, precis som Kvisten sa så var kolven dålig.

danne92

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
honda cr 125
Någon som vet vart man kan hitta en Prox kolv för årsmodell -92 (53,95mm) med 2 mm överdimension? alltså 55,95mm.

MELLA

Mella
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
Husaberg fs650 -04
Jag tror du måste beställa en wiseco kolv om du ska ha sån överdimension, ring till lelles MC dom tog hem en sån till min 125cc

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!