"- Dô, kan du låna mig en femma??" Vem är han och varför?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Mannen på järntorget som går och frågar om han kan låna en femma, på den bredaste göteborskan. Han är svart, går med rejält höga passadigförtröskeln-steg och har en täckjacka om det är under 22 grader varmt. Jag ser honom 50% av gångerna jag är där, och han kommer fram varje gång.

Vem är han och vad pysslar denne man med? Han verkar ju aldrig vara märkbart påverkad och han är ju hyffsat ren och hel.

Det finns några original i den här staden...

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har aldrig sett farbrorn du pratar om men...

det finns en tant på som hänger på marklandsgatan, hon frågar alla hon ser efter 2 kronor. Man kan nästan tro att gör det för att fördriva tiden medans hon väntar på vagnen. Där är det nog inte plogat hela vägen fram till dörren så att säga.

En gång hörde jag hennes (tant)väninnna be henne sluta tigga pengar, spec. av studenter som redan får mindre pengar än vad hon själv har (pension).

Kanske kunde matcha ihop dom här två!? :kär

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
juha01 skrev:
2218974

Skojar du? :hihi

Jag har faktiskt funderat på att skriva en bok om alla tokar som jag haft att göra med genom jobbet. När man tänker tillbaka så finns det klart en hel del situationer och personligheter som är värda ett helt eget kapitel.
Dessa människor hade mått mycket bättre om psykreformen aldrig genomförts, det är synd om alla "trasiga" människor som skall klara sig själva i samhället.

Edit: Oj, vilket moralinlägg det blev.

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
just nu ingen, snyft
juha01 skrev:
2218974 Mannen på järntorget som går och frågar om han kan låna en femma, på den bredaste göteborskan. Han är svart, går med rejält höga passadigförtröskeln-steg och har en täckjacka om det är under 22 grader varmt. Jag ser honom 50% av gångerna jag är där, och han kommer fram varje gång.

Vem är han och vad pysslar denne man med? Han verkar ju aldrig vara märkbart påverkad och han är ju hyffsat ren och hel.

Han har varit på mig också...
1 gång så fråga jag om han hade växel på en 500:ing... det hade han visst inte... :va

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Sundance Kid skrev:
2219035 Han har varit på mig också...
1 gång så fråga jag om han hade växel på en 500:ing... det hade han visst inte... :va

Hmm, var det så smart då? Tänk om han dragit kniv när han fått höra om sådana stora pengar?

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
På tal om original så slår väl ändå gubben med bandspelaren som sjunger religösa sånger på avenyn rekordet...
Skön lirare. :yoparty

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Duke Gollum skrev:
2219063 På tal om original så slår väl ändå gubben med bandspelaren som sjunger religösa sånger på avenyn rekordet...
Det var väldigt länge sedan jag honom. Sjunger han fortf.?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Alla har väl stött på Håkan Hägg? Han brukar cykla omkring på stan och prata med sig själv väldigt högt, alltid väldigt upprörd över något och alltid med håret på ända.

Bandspelarkillen tror jag inte jag sett sen förra sommaren faktiskt, vad blev av honom?

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Hoj
DR650SE
juha01 skrev:
2218974 Mannen på järntorget som går och frågar....

Han har frågat mig några gånger också.

Apropå Göteborgsoriginal, är det någon som sett munspelsfarbron på sistone?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Halogen skrev:
2219261 Alla har väl stött på Håkan Hägg? Han brukar cykla omkring på stan och prata med sig själv väldigt högt, alltid väldigt upprörd över något och alltid med håret på ända.

...

Jag såg honom häromdagen, då hade han huggt tänderna i nån turist eller nåt, och stod och förklarade något (vägen?) för en gammal dam som inte vågade gå därifrån.....

En personlig favorit måste ju ändå vara grabben som snurrar runt, runt i en lila cabbecheva (eller nåt sånt) dagarna i ända och lirar metallica ashögt. Bara runt centrum, 24/24. Där har vi en lök som inte bara har lite tomtar på loftet, han har även lite pengar. En inte helt vanlig kombination!

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Hoj
Yamaha TTR 600, Honda cr250, Honda cr80 ovh ombyggd virago 535.
Duke Gollum skrev:
2219063 På tal om original så slår väl ändå gubben med bandspelaren som sjunger religösa sånger på avenyn rekordet...

Ja han har juh gradetat upp sig nu med en nyare och "bättre" stereo/mick :)

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
En stor stark
Hehe, skön tråd!
Har sett en snubbe runt frölunda torg några ggr, en man i 40 50 års åldern som är alkis
men det sköna med honom är att han alltid går o skäller på sin ölburk som han håller högt upp o blänger på :tungan

Den e la tom...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Den där spårvagnsgubben då, ca 50 år, som har flottigt, grått, knappt axellångt hår som sitter och åker omkring med bussar och vagnar och petar sig frenetiskt i näsan?! Han är inte fräsch, men dock inte alkis heller.

Blaha

Ny medlem
Gick med
26 May 2005
Hoj
kommer....
Mark skrev:
2218984 Har aldrig sett farbrorn du pratar om men...

det finns en tant på som hänger på marklandsgatan, hon frågar alla hon ser efter 2 kronor. Man kan nästan tro att gör det för att fördriva tiden medans hon väntar på vagnen. Där är det nog inte plogat hela vägen fram till dörren så att säga.

En gång hörde jag hennes (tant)väninnna be henne sluta tigga pengar, spec. av studenter som redan får mindre pengar än vad hon själv har (pension).

Kanske kunde matcha ihop dom här två!? :kär

Vad fasen! Lever hon fortfarande?
Hon ringde på min lgh med jämna mellanrum när jag bodde på Pennygången.
Att mötas av den spritdoften en tidig morgon var en riktig oskön upplevelse :4skrika

Jag tror hon frågade mig om cigg och 2 kr ett par 100 ggr när jag bodde där......

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Blaha skrev:
2219912 Vad fasen! Lever hon fortfarande?
Hon ringde på min lgh med jämna mellanrum när jag bodde på Pennygången.
Att mötas av den spritdoften en tidig morgon var en riktig oskön upplevelse :4skrika

Jag tror hon frågade mig om cigg och 2 kr ett par 100 ggr när jag bodde där......
Ja, hon bor/bodde på äldreboendet i dom där "nya" flervåningshusen.
(Ja, det visste jag :tungan )

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
-
Han som sjunger religiösa sånger är förjävla härlig... Brukar stanna till och lyssna lite för han sjunger ju så jävla kul!

Han på järntorget har jag också mött, alla polare också. Han är rikskändis på Järntorget känns det som. Inte illa.

Speedstar

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
KTM 950 SM
juha01 skrev:
2218974 Mannen på järntorget som går och frågar om han kan låna en femma, på den bredaste göteborskan....

tror han har guldfisk minne, han kommer ju tillbaka efter 2min o frågar en gång till. Jag har sett han flera gånger på kellys foortfarande med jackan på, det är väll där han spenderar alla femmor,

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept