Alltså... att det är förarens fel är väl rönt bortom all tvivel. Om man kör för fort så tar man en kalkylerad risk. Man kan inte skylla på andra om man dör för att man inte håller hastighetsbegräsningen. Den finns ju där av någon form av anledning.
Och att polisen står där har ju inte mycket med saken att göra egentligen. De har ett jobb, de skall se till att lagar och förordningar följs. Punkt slut. Om de inte gör sitt jobb får de ingen lön. End of story. Om vagnen stått mitt i vägen efter en kurva eller på något annat trafikfarligt sätt är det givetvis deras fel, men om det är korrekt uppsatt och en korrekt genomförd trafikkontroll så är det bara folk som gör sitt jobb.
Att någon stolle väljer att tokbromsa för att kanske inte åka på böter för att han egentligen gör något olagligt är ju *shrug* rätt och slätt hans fel.
Folk som kör för fort tar ett medvetet beslut att bryta lagen.
Då får man ta konsekvenserna.
Vad som hade varit MYCKET MYCKET MYCKET värre är ju om konsekvenserna hade varit att ha kört över någon eller krockat med någon annan så att den oskyldiga fick skador.
Folk måste absolut lära sig att ta ansvar för sina handlingar. Med ansvar följer risker på effekten.
Med det sagt är det synd att MC världen har förlorat en förare. Jag sörjer som MC-broder och jag tycker synd om hans familj. Att det är synd om dem är inget att snacka om, men det är fortfarande hans eget fel.