2109298 Det yttersta ansvaret vilar dock på fordonet som utför filbytet dvs vänstersvängen. Nu kan vi dock enbart spekulera i vilken hastighet hojen höll men faktum kvarstår. I och med att hojen körde in i sidan av bilen kan man ju konstatera att det inte var särskilt begåvat att göra en vänstersväng där, oavsett vilken hastighet hojen höll. Man måste ALLTID vara 100% procent säker att ingen kommer bakifrån när man svänger vänster, speciellt på sådana vägar. Det kan uppenbarligen komma fordon, t.ex. sporthojar (jo alla vet att det är farligt att köra fort så inga moralkakor tack...), eller kanske en MC-polis, i hög hastighet MEN!!! väjningsplikt vid filbyte/svängar, whatever, råder lika förbannat! Bara en vild gissning, men jag tror föraren i bilen kommer att titta en extra gång i backspegeln nästa gång han ska svänga. Nåväl.. hoppas det är mer än jag som drar lärdom av denna tragiska händelse.
Lite OT så finns det en bra artikell i senaste nummret av Bike (Nr 5) på sidan 101 "Att lära av andras misstag". Det handlar kort och gott om lära sig av sina egna och andras misstag. Stein Römmerud skriver: "Inom luftförsvaret finns en tidskrift som behandlar alla rapporter om olyckor och den som är nästan olyckor och den civila flygverksamheten gör likadant. Avsikten är att låta läsarna lära av andras fel. På det viset kan olyckor förebyggas och de kritiska situationerna blir en hjälp för andra att undvika att hamna i samma riskfyllda situation[...]. Slutsatsen på det här området är att det är mycket behagligare och mindre smärtsamt att lära av andras fel." Kanske en bra idé att starta en tråd där vi kan utbyta händelser och erfarenheter som slutat, eller varit nära att sluta, med katastrof?