Det betyder ju att i drygt hälften av dödsolyckorna på 40- och 50-vägarna så var motorcykeln av en annan typ än sporthojar. Alltså är sporthojar säkrare än de andra typerna tillsammans eftersom färre än hälften av de nu döda förarna satt på sporthojar. (Man kan självklart opponera sig mot den illa dolda pekfingern som antyder att sporthojarna höll hög fart vid tillfället...)
Nej inte med tanke på att sporthojar är i minoritet. Typ 10% är sportisar?
Sen är det intressant var dom kategoriserar nakenhojar. En 1290 SD eller S1000R tex? Räknas dom som sporthojar?
Gissar jag hittade artikeln:
http://www.motorrad.se/?nid=2259
Som vanligt vore det intressant med
ägare av hojen, föraren eller nån annan, stulen ?
har körkort MC eller har inte körkort MC ?
nykter eller drogpåverkad ?
Är det körställningen som ökar riskerna för döden för sporthojarna: Huvudet långt fram.
Som vanligt om man ser på nått som är samhällsekonomiskt mycket viktigare:
Hur många lätt och svårt skadade är det ?
För det är dom lätt och svårt skadade som kostar pengar. Men de pengarna drabbar ju landsting och kommuner. Inte statskassan !
Inte en rad, pressen går helt på Trafikverkets papper. Där man valt det enkla, räkna döda.
Inte räkna pengar !
Statestik kan man alltid vända hur som helst som PeterR1 säger.
Det som är intressant är hur många timmar måste respektive hoj modell köra på en respketive väg för att råka ut för en dödsolycka.
Jag kör min supersport mer än 1000mil(>1200 förra, redan 250 i år) per år, det är vad en del hojåkare kör på 2-3 år totalt. så om jag kör skadefritt i 10 år, så representerar det att jag har kört skadefritt i motsvarande 20-30 år av den genomsnittslige hojåkaren. det är oxå statestik
det saknas väldigt många för mig viktiga parametrar för att få ett bra resultat.
Låt oss säga det passerar 10 hojar om dagen på en sträcka. 9 av hojarna passerar 1 gång. medans 1 kör sträckan fram o tillbaka hela dagen, låt oss säga han kör supersporthoj. Vem tror ni kommer ha störst risk o hamna i en situation som leder till en olycka?
Det har bara körts 10 olika hojar där, men den ena hojen körde väldigt mycket längre tid.
Inte direkt ett realistiskt exempel, men 100% genomförbart för den som vill prova, de skulle förvåna mig om slutsatsen blir att antalet hojar som passerar är en viktigare faktor än hur lång (sträcka)tid en hoj kör på sträckan.
Nja. Inte hur som helst.
Kollar man på det aktuella exemplet så tror jag att man svårligen kan få det till att sporthojarna är något annat än överrepresenterade i olycksstatistiken utan att utelämna väldigt mycket.
Kollar man på det enkelt så är det ju så att sporthojar står för ca 10% av beståndet men ca 50% av olyckorna. Det ger en klar fingervisning om hur det ligger till.
Ska man ha det riktigt rättvisande så ska man egentligen ta hänsyn till utfört trafikarbete vilket innebär att man ska kolla körsträckan. Men för att sporthojarna ska komma ner till samma nivå som andra hojar så skulle det krävas att en genomsporthoj kördes 10 ggr så långt varje år som alla andra hojar. (För att dom 10% ska göra samma trafikarbete som övriga 90% av hojarna och därmed göra att 50% av olyckorna inte är något konstigt). Så tror jag inte är fallet.
Kollar man på hur hojar används så kan man lite förenklat säga att ganska många sporthojar är avställda utom när dom körs och då tar man bara ut hojen för en nöjesrunda på soliga dagar. Det ger att dom går några hundra mil om året vilket speglas i det faktum att väldigt många i annonser har gått enormt kort.
Kollar man på äventyrshojarna så är det relativt många som används i ur och skur under en ganska stor del av året i arbetspendling och andra typer av nyttoresor förutom nöjesresor. Dom du hittar till försäljning har också gått ganska långt ofta.
Touringhojar har också en tendens att ha gått en del beroende på att dom som köper dom vill ha komforten när dom åker längre.
Vad gäller nakenhojar som i många fall kan vara riktigt potenta men som inte riktigt räknas som sporthojar eftersom dom saknar kåpa så verkar det som att ganska många har gått relativt kort körsträcka i annonserna men inte lika kort som sporthojarna.
Kromslädarna är det nog väldigt många som knappt kör något förutom enstaka soliga dagar. Kanske för att dom inte orkar hålla på och putsa upp kromet efter varje tur.
Lägger man ihop det så tror jag faktiskt att sporthojarna körs kortare än genomsnittshojen varje år vlket kanske skulle resultera i att dom gör 5% av transportarbetet för hojar årligen men står för 50% av olyckorna vilket ju snarare är en ännu sämre siffra.
Jag tror att om du ska lyckas ta fram statistik som säger något annat än att sporthojar är överrepresenterade i olyuckor så måste du ljuga, hitta på eller välja väldigt omsorgsfullt vilka siffror du vill utelämna.
Jag har inte direkt upplevt sporthojspiloterna som några större fartsyndare än andra på 50 och lägre begränsning ärligt talat, så jag tror att man på just de områdena får försöka hitta någon annan orsak än just hastigheten, men skulle gärna se lite riktig statistik.
Ja, sporthojarna är överrepresenterade lite oavsett hur man vrider och vänder på det. Inte ens om man tar bort alla krascher med stulna fordon, körkortslösa förare och dylikt ser det ju ens bättre ut.
Men, är det samma olycksstatistik på 50-väg för sporthojarna? Har för mig att det snarare var på 70-vägarna de var så gravt överrepresenterade, och då extra graverande i statistiken för singelolyckor.
Jag har inte direkt upplevt sporthojspiloterna som några större fartsyndare än andra på 50 och lägre begränsning ärligt talat, så jag tror att man på just de områdena får försöka hitta någon annan orsak än just hastigheten, men skulle gärna se lite riktig statistik.
Hur fasiken kan det vara lagligt att MIN försäkringspremie sätts efter hur andra kör?
Edit: Nej det är inte svar på frågan om hur respektive mc-typ kraschar på vilken hastighetsbegränsning. Jag är bara allmänt grinig över hur individer bedöms utifrån statistik.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |