Dödsolycka i Mariehamn, Åland!

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Känner mig tvungen att skriva här för att få ventliera mina tankar lite... Är lite chockad faktiskt, trots att jag inte kände killen... Nåja, så här står det till:

Igår vid 17.30-tiden kom en kille vid namn Niklas Eriksson (som då var i 30-års åldern) körande längs Östra Utfarten i Mariehamn (en av huvudvägarna ut ur centrum, en fil i vardera körriktningen, 50-begränsning) på en Hayabusa han lånat av sin kompis. Han är en duktig förare som kör på gränserna. Inte sällan han körde på bakhjulet i 200+ och det var fullt ös som gällde. Dagen till ära körde han i snickarbyxor (byggarbetare) och t-shirt.
Han körde i nordlig riktning, ut från centrum. Han körde allt för fort, troligen 200 och kanske mera och körde om fyra bilar. Plötsligt svänger en skåpbil med en skylift på släp ut från en sidoväg som har väjningsplikt, antagligen missbedömde föraren motorcyklistens hastighet...
Killen träffar skyliften snett bakifrån i MYCKET hög hastighet, kollisionen blir fruktansvärd. Motorcykeln kläms under/igenom skyliften och föraren igenom.
(Allt detta har jag fått veta av en äldre kompis som var kompis med denna kille, jag vet dock själv inte vem han var...)
Min kompis kom till platsen ungefär samtidigt som ambulansen och sade att scenen var fruktansvärd. Han sade att killen hade högerarmen borta från armbågen och neråt samt att musklerna hängde utanför. Han omkom praktiskt taget direkt. Han återfick medvetandet någon gång, men ser var det slut.
Min kompis berättade även att han inte själv riktigt minns vad han såg, i sådan chock var han. Han minns dock att han inte såg någon Hayabusa, endast ett myller av delar här och var. Han sade att luftfilterboxen låg längst bort, och den sitter ju ändå inte så överdrivet lättillgänglig?!

Jag for förbi där idag och såg då att man satt upp blommor och marshaller (stavning?) för att hedra honom. På ena blomman stod det "Ses snart igen. Älskar dig", vilket tydligen var från hans flickvän. Hans mamma får det extra svårt eftersom hans pappa omkom i en bilkrasch för några år sedan, nu var det då alltså ena sonens tur...

Jag kan knappt begripa det. Det är så overkligt. Det är den enda MC-dödsolyckan jag vet av. Tydligen inträffade den senaste innan för 4 år sedan, och jag har själv inget minne av det...

Jag vet att han var oansvarig som körde så pass fort på 50-väg, men jag vet även att jag själv kört väldigt fort där. Det är en lång och rak väg som det förr i tiden anordnades drag race på. Och nu var olyckan framme...

Jag vill därför hedra honom med en tyst minut och be er alla att tänka efter. Det har jag gjort...

/Petter Ekman

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Usch! Jävligt trist... :( nere vid stranden ? Vet inte heller på rak arm vem han var, men så känner jag ju inte så överdrivet många av hojåkarna på Åland. Nucke kanske har koll...

Det är nog första riktigt allvarliga mc-olyckan jag hör om som hänt på Åland - trots ofta höga hastigheter (hos somliga av oss i alla fall :rolleyes: ) och smala vägar med täta utfarter.

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
I korsningen mellan select och teboil, mitt emot sjökvarteret vet du?

Är du från Åland eller? Eftersom du verkar ha koll...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
petterekman skrev:
I korsningen mellan select och teboil, mitt emot sjökvarteret vet du?

Är du från Åland eller? Eftersom du verkar ha koll...

Vid varvet alltså, jo där har man ju slangat några gånger, ehum... Inte den bästa vägsträcka att köra fort på - speciellt i turist-tider.

Är halv-ålänning och kör en hel del hoj på både vägarna och Vessingsboda. Trafiken känns bra mycket tryggare där än hemmavid, men det kan ju vara en falsk illusion ibland.

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Alltid tråkig läsning när en sådan här olycka har hänt. Tror faktiskt att många av oss inte riktigt har klart för oss hur stor risk det faktiskt är att köra som vi gör. Om vi fattade, skulle vi fortsätta då? Jag vet inte, själv kör jag ju fortfarande.

Extra tråkigt att det var på Åland, båda mina föräldrar kommer därifrån så man är ju praktiskt taget uppväxt där på somrarna när man var liten.

En tanke till hans familj.

Dea

Finnen

Hårdrockare
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Cresent wrangel
Fy fan va tråkigt. :(
Enda som snurrar i mitt huvve nu är när de small för mig förra sommaren. Jag är mycket glad att de slutade bara med några benbrott..

R.I.P

x_dream

Före detta wcx:are
Gick med
1 May 2003
Hoj
Först husqvarna 258 (Återlämnad), gs 500 (såld) R1:a (såld), Suzuki xf650 (såld), gsxr 600 (såld), zx6r 01:a (såld) suzuki gsr (såld) Peugot trekker 100 (stulen)
En tyst minut, Helt klart.
Fan att sådant här skall hända

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
:hej R I P :hej

Jätte ledsen, och alla tankar te anhöriga..

Vi måste alla lära att ta det lungt i trafik och gassa f. fullt på bana istället..

Känns xtra tråkigt på Åland - thi allt känns så tryggt tryggt där mä så lite trafik..

ATI

I.F.T.N.T.N.F.S.
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
En
Respect

Håller en tyst minut hemma trots att jag inte vet vem det var, kunde ha varit vem som helst utav oss! Rest in peace!

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
Jo, detta var för jävligt, kände inte heller honom men en arbetskompis har umgåtts mycket med hans syster så stämningen på jobbet är lite dämpad också...

R.I.P.

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Lite saxat ur tidningen:

"Enligt vittnen såg det ut som att olyckan berodde på att motorcyklisten höll för hög fart.
-Jag tycker motorcykeln kom hårt, säger chauffören. (No shit! Annars skulle han nog inte kolliderat...)
Han kände motorcyklisten som omkom (en nackdel med att bo på Åland...), men de var inte nära bekanta och mer vill inte chauffören kommentera olyckan."

"Motorcyklisten avled på akuten på grunde av svåra inre skador.
Tre timmar gjorde personalen på akuten intensiva insatser för att få honom så stabil att han kunde skickas iväg till Åbo centralsjukhus med helikopter, men motorcyklisten var så svårt skadad att han aldrig kunde skickas iväg."

Vila i frid.

Edit: Bild:
2508etta2.tif

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Jag vill egentligen inte vara sådan men tyvärr var det väntat av oss som vet vem han är. (Han är ett år äldre än mig.)

Synd att ännu en ålänning skall bita i gräset.

Skänker en tanke till hans familj och till ännu mer en tanke till föraren av skyliften som jag vet att inte mår bra idag.

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
FZR1000
Lime skrev:
Jag vill egentligen inte vara sådan men tyvärr var det väntat av oss som vet vem han är. (Han är ett år äldre än mig.)

Synd att ännu en ålänning skall bita i gräset.

Skänker en tanke till hans familj och till ännu mer en tanke till föraren av skyliften som jag vet att inte mår bra idag.
Håller med, jag kände inte honom men vi hälsade med ett "nick" när vi träffades, fruktansvärt hemskt var det som hände...men men.. det var väntat för han körde ofta som en galning. Han som lånade ut hojen mår säkert hemskt. Körs mycket tokaccelarationer inne i stan som många lyssnar efter att ska krasha. Polisen gick ut i tidningen samma sommar och uppmanade befolkningen att anmäla reg numret av sådana som kör som dårar i stan. Helt rätt! :) . Det är hemskt men man MÅSTE köra förståndigt. :kocko

Last edited:

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Petterekman

En polare jobbade på select när de hände, så han sa de såg fan inte trevligt ut...

Beklagar...

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Folk tänker att "det händer inte mig", men det gör det... om man inte tänker sig för noga. Ta det lungt alla ute på vägarna!

Beklagar.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...