Döende laptop?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Arrgh, verkar som min laptop håller på att kasta in handduken så jag vänder mig till sporthojs samlade kunskapsbank för att försöka rädda den.

För några dagar sen, som en blixt från klar himmel, började ett program som heter Easy scan att larma om att jag hade 11 kritiska fel i datorn. Tex att 38 % av HDD inte kunde läsas, indexeringen sabbats, ram-minnet arbetade på kritisk nivå och andra otrevliga saker.
Den ville att jag skulle defragmentera vilket jag gjorde, men det hjälper inte - efter defragmenteringen säger den att jag måste defragmentera igen och igen :gnissla
När jag ska ut på nätet och dubbelklickar på IE eller Firefox så händer oftast inget. Ingen webbläsare öppnas. Om jag har turen att komma ut, kraschar den när man minst anar det.

Idag när jag startade datorn ville den inte sätta igång windows utan ett program som heter "startreparation" satte igång och försökte reparera det som var fel.

Som ni förstår är det olidligt och frustrerande. Vad har jag varit med om? Är det virus? Hårdvarufel?

Är mitt enda alternativ att formatera hela skiten eller finns det andra lösningar på dessa problem?

Tacksam för svar.
:Bugar

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Öhh?

Testa att dra ner adaware och superantispyware och kör en omgång. Känns som att det kommit in någon skit i systemet.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Tack Loy och Pelle, visste att det var nått skumt med skiten :mad:
Har ju aldrig sett programmet tidigare.

Ska ladda ner removern, få se om det löser det. Det jag inte fattar är att den lyckas sätta igång windows egna varningar och program så att den kraschar och startar om :död

Först så skulle jag testa minnet med Memtest

Kollar den att ram-minnet är ok?

Huh, läskigt.

http://se.pcthreat.com/parasitebyid-15901se.html

Som du säkert har förstått, är EasyScan en bluff och skall därför avlägsnas från datorn så fort det går. Detaljerad borttagning beskrivs nedan. Om du dessvärre redan har köpt detta falska program, bör du kontakta din bank och bestrida utgifterna. Vi rekommenderar starkt, att du använder automatisk borttagning för att få bort EasyScan och andra relaterade skadliga program från datorn.

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

Ska ladda ner removern, få se om det löser det. Det jag inte fattar är att den lyckas sätta igång windows egna varningar och program så att den kraschar och startar om :död

Huh, läskigt.

http://se.pcthreat.com/parasitebyid-15901se.html
Prova Pelles tips först, sen kan du köra dom programmen jag tipsade om bara för att.

Ja, memtest testar minnena.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Ladda ner Ubuntu, bränn ut på en skiva och boota som LIVE (installerar inget alls).

Därifrån märker du snabbt om det verkligen är din Laptop (hårdvara) som är problemet eller Windows (din mjukvara).

EDIT: Jag gissar som de flesta här på att du har dragit på dig någon av de vanliga hostorna som ofta ingår i användarmiljön från Microsoft.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Min länk kanske inte var 100%, jag konstaterade bara att du fått in nåt skitprogram. Googla runt lite och försök hitta lösningar som inte innebär att du ska ladda hem nåt annat program. Ofta slutar det med att du får bort ett virus och får in ett annat.

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Är det inte snart dags att någon skriver "skaffa mac"...? Anyone? Inte? Okej då: Skaffa Mac!

:D

(harallempatiinfördesjälsdödandebryderiersomtrilskandedatorerförmedsighoppasdetordnarsig)

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
inget fel på datorn men du har skadlig programvara på datorn som luras

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250

Huh, läskigt.

Det är inte wins program den startar i alla dessa fall men nogot som liknar win i deras program sen tror du det är win det är så detta fungerar.

Det finns många ang dessa alltid vid års byten mm

Vissa täpper till dina portar mm och annat skit

//Robin

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Efter ett par dagar av frustration och oro verkar Easy scan ha försvunnit från min dator :va
Skulle avinstallera det men hittar inte det, hittar inte heller ikonen på skrivbordet och inga kritiska varningsfönster poppar up längre.
Märkligt. Ska dammsuga datorn på Easy scan-filer när jag kommer hem.

Hur som helst så verkar den ha sluta sabotera min dator av nån anledning. Tur det, men det kanske är dags att uppdatera antivirusprogram :gnissla

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
mm Mac är felfritt :tummenupp

Ja, nästan.

Fast det gäller ju alla Linuxdistar också, som också bygger löst på en variant på Unix, samt Solaris, samt alla andra operativsystem som inte har varit totalt marknadsdominerande dom senaste 20 åren....

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Microsofts uppdatering förra veckan dvs "patch tuesday" körde vertyget "Borttagning Av Skadliga Program" som förmodligen dödade eländet.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Microsofts uppdatering förra veckan dvs "patch tuesday" körde vertyget "Borttagning Av Skadliga Program" som förmodligen dödade eländet.

Tack för klargörandet. Har dock för mig att jag har kryssat i att Windows meddelar mig vid uppdateringar fast det kanske inte gäller just borttagning av skadlig programvara?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...