Dömd och avtjänat sitt straff i samhällets mening

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Någon började dock skicka mail till arbetsplatsen där de påminde den här kommunalchefen och hans arbetskollegor om hans mörka förflutna.

Läste nyheten igår i Expressen där kommunalchef avslöjats för att ha mördat sin dåvarande flickvän 25 år sedan. Då dömdes han till rättspsykiatisk vård och släpptes därefter ut i samhället ett år senare. Han har efter det byggt upp ett nytt liv med fru, barn och en hög position i kommunen.

I samhällets mening är han dömd och har avtjänat sitt straff. Några tyckte annorlunda och avslöjade honom på nätet.

Vi har haft diskussioner om brott och straff tidigare här på sporthoj.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7729012.ab

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Sitter man ett år för ett mord har man inte avtjänat sitt straff, psyksjuk eller inte. I vanlig ordning tas ingen som helst hänsyn till brottsoffren. Därför undrar man hur det egentligen är fatt när Ohly i partiledarutfrågningen vill göra straffen ännu mer lindriga :mad:

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Inte mig emot om det förföljer mördare livet ut... Det var dessutom kallt utfört. Förstår inte att han dömdes till psyk när han va så pass klar i huvet så att han kunde planera vart han skulle gömma kroppen...

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Sitter man ett år för ett mord har man inte avtjänat sitt straff, psyksjuk eller inte. I vanlig ordning tas ingen som helst hänsyn till brottsoffren. Därför undrar man hur det egentligen är fatt när Ohly i partiledarutfrågningen vill göra straffen ännu mer lindriga :mad:

Det som glöms bort är att vi har inte fängelsestraff i Sverige, vi har som det så vackert heter "kriminalvård".
Nu dömdes han dessutom till rättspsykiatrisk vård och då är det klart att man kan bli friskförklarad.

Däremot tycker jag att det vore en självklarhet att dömda människor som friskförklaras efter en kort tid automatiskt skulle föras över till kriminalvården för att sitta av tiden som normalt "fängelsestraff".

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Straffen på 80-talet var t.o.m. kortare än nu, speciellt var det betydligt lättare att hamna på rättspsyk för att friskförklaras relativt snabbt.

Allt var inte bättre förr...

Egentligen är man fri när man suttit av sitt straff men jag förstår att folk blir förbannade när det blir så extremt kort för ett mord där han med gömd kropp etc, och det blir inte bättre av att han tar ett jobb med hög profil på kommunen...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Han var ju tydligen psyksjuk enligt de undersökningar som gjordes och allt tyder ju på att det räckte med ett år för att han skulle bli frisk. Han verkar inte ha blivit dömd fler gånger på 25 år och han verkar ha hittat tillbaka till ett ordnat liv.

Det är det rättssystem vi har och då ska ingen djäkla lynchmobb tillåtas komma och straffa honom igen? Visst skulle jag själv vilja döda honom ifall det skulle ha varit min dotter eller syster han dödade men det rättfärdigar inte att vi accepterar lynchmobbar och allt vad dom kan hitta på.
Dessutom är väl presskriptionstiden för mord passerad efter 25 år så det är ytterligare en anledning att låta honom vara ifred nu.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Knappast en lynchmobb så jag kunde inte bry mig mindre om han blir trakasserad eller ej då det känns som ett väldigt centralt problem som drabbar honom, en av de få personer som faktiskt verkar ha gjort sig förtjänt av detta.

En gång mördare, alltid mördare... Eller hur var det nu :va

Edit/ Vore ju kul om man fick reda på VEM som skvallrade. Om det var en nära anhörig till offret så är det ju absolut ok, nästan ett måste om du frågar mig. Om det var en "amatörutredare" som mannen kallar det så tycker jag också att det är ok, jag skulle ha gjort samma sak. Varför ha en mördare anställd på en utsatt position inom kommunen, som det sägs vara?
Hade han klippt gräset eller dylikt så hade han gott kunnat fortsätta med det. Men lite trakasserier hade han ju gjort sig förtjänt av ändå, som tex lite dold najtråd i gräset eller liknande :gnissla

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det som glöms bort är att vi har inte fängelsestraff i Sverige, vi har som det så vackert heter "kriminalvård".
Nu dömdes han dessutom till rättspsykiatrisk vård och då är det klart att man kan bli friskförklarad.

Däremot tycker jag att det vore en självklarhet att dömda människor som friskförklaras efter en kort tid automatiskt skulle föras över till kriminalvården för att sitta av tiden som normalt "fängelsestraff".
Problemet är väl att inom kriminalvården så vårdas inte dom intagna, dom går snarare i lära hos dom mer förhärdade kriminella och blir ännu duktigare tjuvar/bedragare/våldsverkare när dom kommer ut :( Dessutom knyter dom kontakter och bygger upp nätverk för att kunna begå än mer avancerade kupper i framtiden.

Psykvården har ju öppna dörrar och man kan bli friskförklarad på nån vecka om man bara tindrar lite med ögonen :huvet Eller så blir det som med Tomas Qvick, en läkare och en åklagare går ihop och lurar ur honom en massa påhittade historier mot att han får mer roliga piller :dummer

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Så kommer det att bli om ett par år, de håller på att utforma förslagen nu om än det finns problem med hur man ska genomföra det hela. Varför skulle man t.ex. vilja delta i behandling som leder till att man kommer i fängelse!? Plus att det finns en del filosofiska och moraliska problem för de som bryr sig om sådant.

Till alla som klagar på lagen så var det just denna lag som gjorde det möjligt att, helt korrekt, fria mannan i Blekinge som sköt ihjäl moppekillarna som mobbade hans son. Just i det fallet var lagen tydligen bra eftersom det var en "god" mördare i det fallet...

Den här typen av domar var vanligare, om än fortfarande unika, på 80-talet, idag släpps du inte ut efter ett mord även om du skulle vara frisk efter ett år. (Vilket iofs inte är vad lagen säger men vad pöbeln kräver!:arsele)

Problemet är väl att inom kriminalvården så vårdas inte dom intagna, dom går snarare i lära hos dom mer förhärdade kriminella och blir ännu duktigare tjuvar/bedragare/våldsverkare när dom kommer ut :( Dessutom knyter dom kontakter och bygger upp nätverk för att kunna begå än mer avancerade kupper i framtiden.

Psykvården har ju öppna dörrar och man kan bli friskförklarad på nån vecka om man bara tindrar lite med ögonen :huvet Eller så blir det som med Tomas Qvick, en läkare och en åklagare går ihop och lurar ur honom en massa påhittade historier mot att han får mer roliga piller :dummer
Oj, oj, oj vad kunnig du var!

Last edited:

Stuff

Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Han verkar inte ha blivit dömd fler gånger på 25 år och han verkar ha hittat tillbaka till ett ordnat liv.
Undrar om flickans föräldrar har hittat tillbaks till ett ordnat liv. Men det skiter väl du i.

Det är det rättssystem vi har och då ska ingen djäkla lynchmobb tillåtas komma och straffa honom igen?
Det handlar inte om någon "djäkla lynchmobb". Det handlar om folk som kräver någon jävla känsla för rättvisa.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Oj, oj, oj vad kunnig du var!
Att kriminella nätverkar på fängelserna är väl knappast nån hemlighet, eller att Qvick-affären stinker unket lång väg? Van der Kwast ville ju bara lösa en massa brott och hittade en bra pillertrillande syndabock. Dubbelt tragiskt iom att dom riktiga mördarna går fria. Sen att Qvick inte är guds bästa barn och att han är bevisligen har dödat är en annan sak, men långt ifrån alla dom han har erkänt!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Undrar om flickans föräldrar har hittat tillbaks till ett ordnat liv. Men det skiter väl du i.

Öga för öga, tand för tand? http://sv.wikipedia.org/wiki/Sharia
Det är dock inte så lagen ser ut i Sverige och de flesta av oss är oftast ganska glada för det.

Det handlar inte om någon "djäkla lynchmobb". Det handlar om folk som kräver någon jävla känsla för rättvisa.

:va Vad är skillnaden? En lynchmobb har som regel alltid "bra känsla för rättvisa" om du frågar dom själva.

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Kul för hans nuvarande fru och barn att få reda på det. :näsblod

25 är... 25 år. Han har ju tydligen återanpassat sig bra i samhället efter det. Var han sjuk under dådet för 25 år sedan så ska han väl inte lastas för att lagen inte gav honom det straff då som "pöbeln" anser att en frisk människa borde ha?

Sen spelar det väl ingen roll vad han jobbar med nu.

Nej, lämna honom ifred och koncentrera er på nutida brott och straff istället.

Stuff

Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Öga för öga, tand för tand? http://sv.wikipedia.org/wiki/Sharia
Det är dock inte så lagen ser ut i Sverige och de flesta av oss är oftast ganska glada för det.
Enligt den principen skulle väl straffet vara dödsstraff och det är det ju ingen här som förespråkar. Tänkte du verkligen till nu?

:va Vad är skillnaden? En lynchmobb har som regel alltid "bra känsla för rättvisa" om du frågar dom själva.
Tycker du själv att det skapades rättvisa i detta fall?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Att kriminella nätverkar på fängelserna är väl knappast nån hemlighet, eller att Qvick-affären stinker unket lång väg? Van der Kwast ville ju bara lösa en massa brott och hittade en bra pillertrillande syndabock. Dubbelt tragiskt iom att dom riktiga mördarna går fria. Sen att Qvick inte är guds bästa barn och att han är bevisligen har dödat är en annan sak, men långt ifrån alla dom han har erkänt!

Du påstod att det var så enkelt att komma ut från rättspsyk! Statistiken talar emot dig då vårdtiden ofta överstiger den tid du hade suttit i fängelse med ca 50%. Vi har t.ex. en som snart suttit 30 dömd för stöld eller folk som sitter 10 år för att de röker hasch en gång då och då, vilket gör att du inte blir utskriven. Det du presenterar är bara en gammal myt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Är ett år för mord för lite? Givetvis.

Däremot ser jag ingen anledning att ta upp ett 25 år gammalt fall där "rättsväsendet" redan lagt ärendet åt handlingarna.
Vad tjänar samhället på att en person stigmatiseras och riskerar att bli utan jobb för en lång tid framöver och således bidragstagare?
Vad tjänar samhället på att hans familj slås sönder och familjen riskerar att stötas ut och barnen med största sannolikhet kommer att få ett helvete i skolan?

I det här fallet finns bara förlorare.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag anser ju att döms man till rättspsykiatriskvård så ska man sitta där tills man är "friskförklarad" enligt läkaren. Oavsett om det tar 1 år eller 20 år. SEN ska man avtjäna sitt fängelse straff.

Som det är nu så yrkar ju varenda kriminell på att han är psykiskt sjuk. Fine hjälp honom, men döms han till 5 år ska han också sitta 5 år efter hans tid på psyk, inte bli fri efter.
Det fina med psyk idag är ju att en som är helt rubbat i huvet "spelar" eller ej kan bli fri hur fort som helst när han börjar vissa normalt beteende.

Ingen ska dömas till rättspsykiatriskvård, utan det ska vara en transportsträcka innan dom avtjänar sitt fängelsestraff oavsett hur lång tid det tar att behandla dom.

Sverige är ju så underbart. Låtsas vara psyk och mörda någon. Kom ut helt frisk efter ett år och du har ingen skuld kvar att betala.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Varför ha en mördare anställd på en utsatt position inom kommunen, som det sägs vara?
Hade han klippt gräset eller dylikt så hade han gott kunnat fortsätta med det. Men lite trakasserier hade han ju gjort sig förtjänt av ändå, som tex lite dold najtråd i gräset eller liknande :gnissla
Vart ska man dra gränserna då? Ska staten upprätta en lista med vilka brott som ska diskvalificera folk från olika arbete beroende på vilka brott de dömts för? Ska den lista också innehålla tidsbegränsningar? Eller ska pöbeln godtyckligt få förfölja folk hur de vill?

Det finns redan begränsningar för folk som dömt för sexualbrott och grova våldsbrott att de inte får arbeta med barn. Men det kanske ska utvidgas? De kanske inte ska få jobba med människor alls, bara med industrijobb och som parkarbetare och liknande?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år