Dömd och avtjänat sitt straff i samhällets mening

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Som det är nu så yrkar ju varenda kriminell på att han är psykiskt sjuk. Fine hjälp honom, men döms han till 5 år ska han också sitta 5 år efter hans tid på psyk, inte bli fri efter.
Det fina med psyk idag är ju att en som är helt rubbat i huvet "spelar" eller ej kan bli fri hur fort som helst när han börjar vissa normalt beteende.

Ingen ska dömas till rättspsykiatriskvård, utan det ska vara en transportsträcka innan dom avtjänar sitt fängelsestraff oavsett hur lång tid det tar att behandla dom.

Sverige är ju så underbart. Låtsas vara psyk och mörda någon. Kom ut helt frisk efter ett år och du har ingen skuld kvar att betala.
Var får du all denna, för mig nya, informationen om hur lätt det är att komma ut från rättspsykatrisk vård?? Man behöver alltså bara visa upp normalt beteende?? Troligen inget problem eftesom det enda man behöver för att bli dömd är att säga att man hör röster och ser syner!!! Hur lätt som helst!
För under den månaden som en utredning pågår så är det enda man gör är att fråga personen om han känner sig galen, säger han ja så tror man på det. Troligen för att alla de som gör undersökningarna bara är akademiker som aldrig varit ute i verkligheten.

Hur många friska personer anser du har blivit dömda enl LRV??

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Jävligt dåligt att han ska behöva utsättas för detta.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Personen har trots allt bragt någon om livet. Det går inte att undkomma. Och uppenbarligen så har inte straffet varit i paritet med brottet.

Men att gräva upp det efter 25 år? Känns lite som att någon är sur på någon och tagit hjälp av flashback för att smutskasta.

Jag är kluven. Lite "vända kinden till" och "skit ska skit ha"

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Målet för samhället måste i huvudsak vara att rehabilitera och återanpassa individen till en produktiv medborgare. Visst finns ett bestaffande moment också, men det bör inte vara huvudsaken. Det är dyrt att ha människor inlåsta och det bör undvikas.

Straffet är inte till för att brottsoffer och deras anhöriga ska må bra.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Personen har trots allt bragt någon om livet.
Det är det ju å andra sidan många som gör. En del som mord, andra genom att köra bil vårdslöst och någon under inflytande av en sjukdom som gör att du inte kan skilja fantasi från verklighet och någon genom att ha slappa säkerhetsföreskrifter på en arbetsplats. En del vill vi straffa hårt, en del anser vi har fått sitt straff genom vetskapen om att ha dödat någon. Ingen skulle ju propagera för att en som kör ihjäl någon i trafiken skulle straffas för det under 20 år trots att konsekvenserna för de närstående till offret ju är samma: De har förlorat någon de älskade.

Jag personligen har lättare att ursäkta en som är sjuk (och då menar jag allvarligt psykiskt sjuk!) och dödar någon än en som är frisk och bara vill vara cool genom att visa hur fort han vågar köra bil eller mc.

Så straff i paritet med brottet hänger ihop med hur du ser på brottet och vilket ansvar du kan placera på den som gjort det. Tanken bakom vår lagstiftning är att du inte ska straffas för något du inte anses ha ansvar för och för att ha ansvar ska du ha förmåga att skilja mellan rätt och fel och inte frivilligt ha försatt dig i det tillståndet, d.v.s med hjälp av droger. Ingen ny tanke, fanns redan i gamla Rom, och jag kan sympatisera med den.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Men att gräva upp det efter 25 år?

För 25 år sedan gjorde A-Ha succé med Take On Me och folk fick Bra Vibrationer med Kikki Danielsson samtidigt som Sällskapsresan 2 - Snowroller hade biopremiär.

Har det inte varit värt att älta under tiden sedan dess känns det rätt meningslöst att ta upp nu. Det är inte något olöst fall som uppdagades utan rättsväsendet har som sagt haft sitt att säga i saken så det känns meningslöst att pöbeln skall sätta en hel familj i skiten igen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För under den månaden som en utredning pågår så är det enda man gör är att fråga personen om han känner sig galen, säger han ja så tror man på det.

Allvarligt, vad gör man och varför är det så svårt att lura?
Om man säger att man hör röster, hur bedömer läkaren att det är båg?
Lär ju vara vardag.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Allvarligt, vad gör man och varför är det så svårt att lura?
Om man säger att man hör röster, hur bedömer läkaren att det är båg?
Lär ju vara vardag.

Viktigast är att ingen får en allvarlig sjukdom över en dag, m.a.o. så finns det indikationer tidigare i livet och nästan utan undantag så har de haft kontakt med psykiatrin tidigare, och då för att ha hört röster eller upträtt på annat bisarrt sätt. Tro det eller inte men vi har flera stycken som har haft foliehattar (!) som skydd mot tankeläsning eller strålning från rymden. (Ibland lånar jag dessa av klienterna när jag vill världen ska vara snäll och oskyldig!)

Sedan är det ju sådant som hur de agerat före, under och efter brottet. Ser det planlagt ut och de har gjort mycket för att dölja det så minskar helt klart chanserna att de ska ses som sjuka.

Testar även IQ, hjärnskador och lite annat smått och gott.

Man ser även på sådant som hur de reagerar på mediciner och fungerar rent allmänt 24 timmar per dygn.

Givetvis är det inte omöjligt att fejka men det kräver nog rätt mycket planering och förberedelser under lång tid. Det är trots allt flera olika stationer som ska peka åt samma håll. Har du foliehatt men aldrig haft kontakt med psykiatrin, sköter arbetet, har familj och vänner så hade vi nog misstänkt fejk. Finns en del som är svåra och i gränslandet men de flesta är ganska enkla för de är något så spritt språngande galna att det inte finns mycket tvivel.
Idag är tröskeln in och ut relativt hög, d.v.s. svårt att blir förklarad sjuk men också svårt att komma ut. På 80-talet var det lite tvärtom.

Jag har stött på en del med fel diagnos men ingen som jag skulle vilja påstå varit fullt frisk under mina år, och ingen som simulerat. Faktum är ju att om du simulerat och avslöjar det så ska du ju skrivas ut. Så om någon har använt den taktiken så har den slått slint!

Kort svar: Har de inte varit galna tidigare så är vi på vakt!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
känns meningslöst att pöbeln skall sätta en hel familj i skiten igen.

Vissa jobb borde han inte kunna få, t.ex. vissa chefsbefattningar.
Man vet ju inte om det här var en sådan.
När jag går till kommunen, eller om, så vill jag inte babbla med Arklöv om mitt bygglov. :gnissla

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt den principen skulle väl straffet vara dödsstraff och det är det ju ingen här som förespråkar. Tänkte du verkligen till nu?

Jag fick intrycket att du inte skulle anse rättvisa vara skippad förrän efter arkebusering.

Tycker du själv att det skapades rättvisa i detta fall?

Världen är inte alltid rättvis. Mannen är dömd och straffade av våra egna domstolar så ja, jag anser att rättvisa är skippad.

Jag vill gärna tro att de människor som är utbildade i ämnet(dvs både jurister och hjärnskrynklare) och på heltid jobbar med dessa frågor kan saken bättre än mobben på Flashback eller sporthoj.

Dessutom är händelsen 25 år gammal.

Sen skulle jag själv antagligen ha sökt upp honom med en stor köttyxa ifall det var någon från min egen familj som hade drabbats. Men nu är det tack och lov inte de drabbade som bestraffar brottslingar i vårt samhälle.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Viktigast är att ingen får en allvarlig sjukdom över en dag, m.a.o. så finns det indikationer tidigare i livet och nästan utan undantag så har de haft kontakt med psykiatrin tidigare, och då för att ha hört röster eller upträtt på annat bisarrt sätt.

Alltid intressant att läsa dina inlägg i dessa frågor. Hade t ex Hagamannen någon psykiatrisk sjukdom? I några uppmärksammade fall under senare år verkar många försöka få vård istället för fängelsestraff eftersom brottslingarna antagligen tror att de ska komma ut snabbare den vägen. Det finns ett par stycken som antagligen kommer att sitta livet ut i dess rätta bemärkelse. Den här personen har suttit inne i 57 år när artikeln skrevs!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2109221.ab

Det första jag tänkte när jag läste artikeln om kommunchefen igår var att hur fruktansvärt brottet än var den här personen begick för 25 år sedan så måste man ändå säga att han har sonat för det och dessutom på ett bra sätt. Han förefaller ha en stabil familjerelation med fru och barn och en fast anställning. Ett mönsterexempel helt enkelt hur man antagligen önskar att psykiatri vården ska fungera. Med det i åtanke känns det väldigt tråkigt att rasera den här personens tillvaro. I synnerhet hans fru och barn kommer att lida fruktansvärt över detta.

Med det sagt skulle jag antagligen aldrig förlåtit den här personen om det vore min syster, dotter, mamma eller nära vän som dödats för 25 år sedan. Jag skulle nog tycka att det var ett skämt att personen i fråga satt 1 år i psykiatri vården för att sedan slussas ut i samhället igen. Skulle jag känt igen honom 25 år senare hade jag nog mer än gärna raserat hans värld. En fullt naturlig reaktion tycker jag. Att personen i fråga aldrig bemödade sig att byta identitet förstår jag inte. Antagligen ångrar han det just nu.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Mest synd om deras gemensamma son som man kunde se på bilden där. Farsan dödar hans mor och far runt med grabben efteråt. Hoppas han har det bra i dag. Inte kul för han att det dras upp på nytt heller...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Mest synd om deras gemensamma son som man kunde se på bilden där. Farsan dödar hans mor och far runt med grabben efteråt. Hoppas han har det bra i dag. Inte kul för han att det dras upp på nytt heller...

Hoppas att han fått en bra och trygg uppväxt trots allt som hände. Växte han upp hos en fosterfamilj eller tog tjejens föräldrar hand om honom tro?

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Hoppas att han fått en bra och trygg uppväxt trots allt som hände. Växte han upp hos en fosterfamilj eller tog tjejens föräldrar hand om honom tro?

Skulle tro att hans mammas familj tagit ansvaret för grabben. Men man vet ju inte..

I övrigt så träffade jag en tjej för några år sedan som var med om en trafikolycka när hon var 3 bast där hennes föräldrar satt i fram och dog. Då tog hennes morbror ansvaret för henne då han bara var 18 bast...

Last edited:

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Däremot tycker jag att det vore en självklarhet att dömda människor som friskförklaras efter en kort tid automatiskt skulle föras över till kriminalvården för att sitta av tiden som normalt "fängelsestraff".

Amen!

En självklarhet. Men så funkar det av någon för mig outgrundlig anledning inte.. :mad:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Alltid intressant att läsa dina inlägg i dessa frågor. Hade t ex Hagamannen någon psykiatrisk sjukdom? I några uppmärksammade fall under senare år verkar många försöka få vård istället för fängelsestraff eftersom brottslingarna antagligen tror att de ska komma ut snabbare den vägen. Det finns ett par stycken som antagligen kommer att sitta livet ut i dess rätta bemärkelse. Den här personen har suttit inne i 57 år när artikeln skrevs!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2109221.ab

Det första jag tänkte när jag läste artikeln om kommunchefen igår var att hur fruktansvärt brottet än var den här personen begick för 25 år sedan så måste man ändå säga att han har sonat för det och dessutom på ett bra sätt. Han förefaller ha en stabil familjerelation med fru och barn och en fast anställning. Ett mönsterexempel helt enkelt hur man antagligen önskar att psykiatri vården ska fungera. Med det i åtanke känns det väldigt tråkigt att rasera den här personens tillvaro. I synnerhet hans fru och barn kommer att lida fruktansvärt över detta.

Med det sagt skulle jag antagligen aldrig förlåtit den här personen om det vore min syster, dotter, mamma eller nära vän som dödats för 25 år sedan. Jag skulle nog tycka att det var ett skämt att personen i fråga satt 1 år i psykiatri vården för att sedan slussas ut i samhället igen. Skulle jag känt igen honom 25 år senare hade jag nog mer än gärna raserat hans värld. En fullt naturlig reaktion tycker jag. Att personen i fråga aldrig bemödade sig att byta identitet förstår jag inte. Antagligen ångrar han det just nu.

Jag är lite frågande hur mördare/våldtäktsmän som förgripit sig på tjejer ens kan överleva i det fria efter straffet:va

Om det hänt mina döttrar eller fru så tror jag att jag aldrig skulle ge mig innan dom var anmälda försvunna och aldrig dök upp, oavsett om dom sonat sitt brott till samhället.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Alltid intressant att läsa dina inlägg i dessa frågor. Hade t ex Hagamannen någon psykiatrisk sjukdom? I några uppmärksammade fall under senare år verkar många försöka få vård istället för fängelsestraff eftersom brottslingarna antagligen tror att de ska komma ut snabbare den vägen. Det finns ett par stycken som antagligen kommer att sitta livet ut i dess rätta bemärkelse.

Får tacka för de snälla orden!
Hagamannen ansågs inte som sjuk i LAGENS mening, en helt annan sak än att vara frisk. Med allvarlig psykisk störning menas en oförmåga att skilja rätt från fel, något Hagamannen inte hade problem med. Märks bland annat på att han försöker dölja vad han gjort, det gör inte våra klienter normalt. En del har själv ringt polisen då de kan ha mördat för att rädda världen genom blodsoffer.
Men det betyder inte att han kan ha en allvarlig diagnos i medicinska termer, men alltså inte i juridiska.
Precis som att en psykopat inte räknas som sjuk enligt den juridiska definitionen. Egentligen lite synd eftersom vi kan låsa in folk för resten av deras liv bara på misstanken om att de kan begå brott igen, vilket inte går i vanliga kriminalvården. Vi har idag ingen effektiv behandling för psykopati men vi kan som sagt skydda folk genom att låsa in dem på obestämd tid. (sedan låter det ju lite sovjetpsykiatri om det, men folk har rätten att, inom vissa gränser, vara trygga i samhället anser jag)
Risk för återfall i brott är den viktigaste anledningen till att folk blir kvar inom Pättspsyk, vi har ett par klienter med tider på över 25 år, en av dem sitter inne för stöld och kommer aldrig att komma ut så länge han kan gå, trots att han sköter sig så gott som perfekt här. Så jag känner verkligen inte igen att det bara skulle vara att flirta med läkaren för att komma ut.

I mål med stor uppmärksmahet, risk för långa straff och Silbersky försöker man ibland spela psykkortet, mest för att de inte har så mycket att förlora på att göra det, men sällan det fungerar och risken är stor att det slår tillbaka om de har en längre kriminell karriär bakom sig eftersom det direkt höjer risken för återfall i brott.

Sedan får vi skryta med att vi har mycket lägre återfallsrisk än kriminalvården så på det viset hade det varit bra om fler fick rättspsykiatrisk vård!

Precis som du hade jag också velat hämnas om någon mördat någon i min familj! Helt naturligt men samtidigt ganska ovanligt...

Smagatusk

Guest
Han var ju tydligen psyksjuk enligt de undersökningar som gjordes och allt tyder ju på att det räckte med ett år för att han skulle bli frisk. Han verkar inte ha blivit dömd fler gånger på 25 år och han verkar ha hittat tillbaka till ett ordnat liv.

Det är det rättssystem vi har och då ska ingen djäkla lynchmobb tillåtas komma och straffa honom igen? Visst skulle jag själv vilja döda honom ifall det skulle ha varit min dotter eller syster han dödade men det rättfärdigar inte att vi accepterar lynchmobbar och allt vad dom kan hitta på.
Dessutom är väl presskriptionstiden för mord passerad efter 25 år så det är ytterligare en anledning att låta honom vara ifred nu.

Det finns olika typer av straff. Ett man tilldöms och ett man förtjänar. Dessa två begreppen har extremt stor tidsskillnad i Sverige. Jag säger inte att det var rätt att skicka anonyma brev om hans bakgrund, men vilken tillit skulle du ha till en chef som är dömd till vård för överlagt mord? Allt man har gjort ligger till grund för hur man bemöts, anser jag.

Att han inte har mördat på 25 år är väl ingen tröst? Det hade han ju inte gjort innan Carina-mordet heller.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år