Dör med gaspådrag

pluntky

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
49cc risfältsmoto
Jag har en vanlig 49cc riskokare, 14E eller vad den nu heter.
Efter några dagars trevlig åkande dog den idag hosta vid fullt gaspådrag, soppa upp den igen men ack ack. Den dör nu även vid halvfullt gaspådrag så nåt är väl vajsing med bränsletillförseln, typ skit i förgasaren.

Så för att spara mig själv lite tid tänkte jag fråga vad som brukar krångla?
 

Franzén

hojlös :(
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Osynlig motard -11
Smuts i färgasaren är ganska sannolikt. För bensin filtrena på de där brukar inte hålla någon klass alls.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
luftburkarna på 14e är ingen hit....
luftreningen e ju allt annat än stabil..
så du har nog fått in nå skit i förgasaren..
tändstiften håller inte heller så hög klass...
kört när det var blöt/skitigt ute?
 

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
Mitt konto som jag postade topic med började krångla så jag fick arra ett nytt.
Nåja, tog ner hojjen i molekyler o gick igenom hela bränslevägen och gjorde rent rubbet även om det såg bra ut, la luftfiltret i lite soppa så det fick lösa upp eventuell skit några dagar. Bytte bränslefilter osso eftersom det visade sig vara en icke-öppningsbar modell, hehe...

Sen satte jag ihop allt och hojjen gick som en klocka under kvällen men dagen efter när jag skulle ut o rejsa hade problemet kommit tillbaka, riktigt lack blev jag...
Nu dör den även på tomgång om jag låter den stå en stund, har mixtrat med chocken o provat varenda läge som finns typ. Ju mer öppen chock ju gladare blir han iaf, men inte tillräckligt glad.

Ska prova o byta tändstift annars vet jag inte vad jag ska göra, funderar på om det kan ha varit nåt skit i dunken jag använt för att blanda till soppan, inget jag såg när jag tankade iaf...Kan prova byta bränslefilter igen, har 2 st biltema filter som är lite för stora egentligen men dom kanske passar ändå med lite god vilja.


Update: Har nu bytt tändstift, lite skumt, var 0,7 på det som var och 0,5 på som jag köpte, körde en mellanväg och ställde det på 0,6. Nåja, tändstiftet som var i såg helt ok ut men jag bytte iaf, den startade glatt men problemet kvarstår. Passade på att stoppa in ett biltema filter som var lite väl stort men det verkade funka iaf, ursprungsproblemet KVARSTÅR dock :mad:
Nu vettesjuttan vad jag ska prova här alltså...
 
Last edited:

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Har du provat byta soppa?
Prova typ Aspen miljö bränsle, eller ngn annan alkylat bränsle.
 

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
Nix, det har jag inte provat, kanske värt att prova, vad är det som är bra med den soppan så att säga?
 

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
Jösse skrev:
2564802 Inget !

Sköljer rent motorn på oljefilmen.


Okay, men det låter ju inte så bra att skölja rent motorn från oljefilmen?
Så med andra ord bord jag inte bry mig om att köpa alkylat-soppa?
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
pluntan skrev:
2564862 Okay, men det låter ju inte så bra att skölja rent motorn från oljefilmen?
Så med andra ord bord jag inte bry mig om att köpa alkylat-soppa?

Alkylatbensinen är bara bra om man kör inomhus för att minska rökutvecklingen och utsläppen.
Inte alls bra att använda annars.
 

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
Jösse skrev:
2564907 Alkylatbensinen är bara bra om man kör inomhus för att minska rökutvecklingen och utsläppen.
Inte alls bra att använda annars.

Rökutveckling och utsläpp har jag inget emot, det ingår ju i nöjet att köra minimoton :D

Det enda jag kan komma på nu som finns kvar o skruva på är tomgången så jag kanske får prova lite grejjor där o kolla om den stånkar igång. Eller har du några fler tips? Satsa på att skruva in el ut?
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
pluntan skrev:
2564917 Rökutveckling och utsläpp har jag inget emot, det ingår ju i nöjet att köra minimoton :D

Det enda jag kan komma på nu som finns kvar o skruva på är tomgången så jag kanske får prova lite grejjor där o kolla om den stånkar igång. Eller har du några fler tips? Satsa på att skruva in el ut?
Troligtvis är ditt problem att den får för lite soppa, vet ej vad det är för förgasare på dom men prova med att flytta upp nålen ett par steg eller byt munstycket i förgasaren till ett som är lite större....
 

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
Jonas A skrev:
2566386 Troligtvis är ditt problem att den får för lite soppa, vet ej vad det är för förgasare på dom men prova med att flytta upp nålen ett par steg eller byt munstycket i förgasaren till ett som är lite större....

Det finns bara en tomgångsskruv som man kan skruva på och sen kollade jag på "nålen" från gasreglaget men det var bara en svart rund plastgrej runt nålen under fjädern som inte såg ut att kunna gå i några steg alls...
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
om du har gjort rent allt och bytt tändstift....ja du...
här kommer det igen..ja ja..jag tjatar om mitt toulen..men blanda i det i soppan..7-10%..går att köpa i färghandel...
kör på vanlig soppa... med bra 2-taktsolja..typ castrol TTS...
schimsa upp nålen annars med brickor eller liknade om det inte finns nåra justermöjlighheter...
 
Last edited:

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Alkylat bränsle är ett renare bränsle och består inte av krackade(!!) produkter.

Hojen blir mer lättstartad och speciellt lagringen är bra.
Du kan ha alkylat bränsle i en plastdunk i flera år utan att den förlorar kvalté
Den är fritt från bly, bensen, aromater, olifiner (sk krackade komponenter) och svavel. Bensinångor och avgaser från Aspenbränsle är betydligt mindre hälsoskadliga än emissioner från vanlig handelsbensin.

Alkyleringsprocessen sker på oljeraffinaderier genom att överskottsgasen från råoljedestillationen och från krackningsanläggningen slås samman och resultatet blir en vätska. En vätska (alkylat) som är den renaste petroleumprodukt som går att få fram.

Alkylatet blandas därefter med en del andra komponenter och vi har nu en färdig produkt, klar att användas i de flesta småmotorer.

Jag tror iaf att du har problem med bränsle val.
Många har mailat mig om dessa frågot och att hojen inte startat.
Genom felsökningar med rengörning, tändstift osv. Dem har skickat motorer till mig för felsökningar och altl jag gjort är bytt bränsle.
Så har det räckt med att byta till alkylat bensin. Och deras maskner har skuttat igång på 2-3 ryck.

Även min 14e har alltid gått igång på ngt ryck. Trots att den varit orörd en längre tid.
 
Last edited:

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
sx-pojken skrev:
2566982 om du har gjort rent allt och bytt tändstift....ja du...
här kommer det igen..ja ja..jag tjatar om mitt toulen..men blanda i det i soppan..7-10%..går att köpa i färghandel...
kör på vanlig soppa... med bra 2-taktsolja..typ castrol TTS...
schimsa upp nålen annars med brickor eller liknade om det inte finns nåra justermöjlighheter...

Toulen alltså, höjer det oktantalet? Är inte det typ väldigt giftigt? hehe
Kör med shell halvsyntet, den uppfyller JISPO eller vad det nu heter så det ska nog inte spela nån roll, kan inte tänka mig att en minimoto gnäller på vilken olja man har bara man blandar rätt %, oljan rinner ju nästan rakt igenom iaf. Men ska slatta i lite helsyntet nästa gång försäkerhetsskull, castrol har jag inte men biltema iaf =) men, helsyntet är snobbigt nog tycker jag.

Andreas_ace skrev:
2567308 Alkylat bränsle är ett renare bränsle och består inte av krackade(!!) produkter.

Hojen blir mer lättstartad och speciellt lagringen är bra.
Du kan ha alkylat bränsle i en plastdunk i flera år utan att den förlorar kvalté
Den är fritt från bly, bensen, aromater, olifiner (sk krackade komponenter) och svavel. Bensinångor och avgaser från Aspenbränsle är betydligt mindre hälsoskadliga än emissioner från vanlig handelsbensin.

Alkyleringsprocessen sker på oljeraffinaderier genom att överskottsgasen från råoljedestillationen och från krackningsanläggningen slås samman och resultatet blir en vätska. En vätska (alkylat) som är den renaste petroleumprodukt som går att få fram.

Alkylatet blandas därefter med en del andra komponenter och vi har nu en färdig produkt, klar att användas i de flesta småmotorer.

Jag tror iaf att du har problem med bränsle val.
Många har mailat mig om dessa frågot och att hojen inte startat.
Genom felsökningar med rengörning, tändstift osv. Dem har skickat motorer till mig för felsökningar och altl jag gjort är bytt bränsle.
Så har det räckt med att byta till alkylat bensin. Och deras maskner har skuttat igång på 2-3 ryck.

Även min 14e har alltid gått igång på ngt ryck. Trots att den varit orörd en längre tid.

Vet inte riktigt om du är helt klar på problematiken här, jag har inga problem att starta den, aldrig mer än 3 ryck krävs, problemet är när jag ska dra på när jag kör, då hostar den och dör.
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
jo, men den dör ju även vid ½ pådrag.

Mina 14e jag ägt så har jag bar lyckats anv 95% gas ( orginal) sedan så har den dött.

När man trimmar så fungerar 100.
Men val av bra timdelar är jobbigt, och dessutom dyrt.

Eftersom den går igång så har den tändning, komp osv.

Men tycker du prova alykat iaf :)
Det skadar inte.
det är ju bar aköra slut på soppan och byta till vanlig senare.

Och ca 2½% olje blandning så kommer din maskin må bra

http://www.bikeguide.se/race2.wmv
Bra exempel på bra välmående motor på alkylat :)
 
Last edited:

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
Andreas_ace skrev:
2567348 jo, men den dör ju även vid ½ pådrag.

Mina 14e jag ägt så har jag bar lyckats anv 95% gas ( orginal) sedan så har den dött.

När man trimmar så fungerar 100.
Men val av bra timdelar är jobbigt, och dessutom dyrt.

Eftersom den går igång så har den tändning, komp osv.

Men tycker du prova alykat iaf :)
Det skadar inte.
det är ju bar aköra slut på soppan och byta till vanlig senare.

Och ca 2½% olje blandning så kommer din maskin må bra

http://www.bikeguide.se/race2.wmv
Bra exempel på bra välmående motor på alkylat :)

Har 2½% oljeblandning redan, exakt 2½%, använder decilitermått...
Kanske ska prova alkylat, himla dyrt bara =) 129:- stog det på nätet för en 5 liters dunk, iaf om man ska köra ett tag på det, jag har alltid en viss skepsis mot miljövänliga produkter som bränsle, hehe :D
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
pluntan skrev:
2567355 Har 2½% oljeblandning redan, exakt 2½%, använder decilitermått...
Kanske ska prova alkylat, himla dyrt bara =) 129:- stog det på nätet för en 5 liters dunk, iaf om man ska köra ett tag på det, jag har alltid en viss skepsis mot miljövänliga produkter som bränsle, hehe :D

Jo, det är lite dyrt.
Finns ställen som säljer på pump.
Då är du nere på ca 12-13kr/ liter.

Jag kommer iaf fortsätta med alkylat. HAr anv det i 1½ år och fungerar hur bra som helst på mina maskiner och på tävlingarna.
Visserligen så har min 14e 5HK och har lite mer kraft, men den har ju hållt, trots miljö val :)
 

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
Andreas_ace skrev:
2567361 Jo, det är lite dyrt.
Finns ställen som säljer på pump.
Då är du nere på ca 12-13kr/ liter.

Jag kommer iaf fortsätta med alkylat. HAr anv det i 1½ år och fungerar hur bra som helst på mina maskiner och på tävlingarna.
Visserligen så har min 14e 5HK och har lite mer kraft, men den har ju hållt, trots miljö val :)

Ja, den pipan såg inte helt orginal ut där, misstänker att det inte bara var alkylat, vad var det för mätare filmen visade i början?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top