Dör med gaspådrag

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
pluntan skrev:
2567385 Ja, den pipan såg inte helt orginal ut där, misstänker att det inte bara var alkylat, vad var det för mätare filmen visade i början?

Filmen är med 100% alkylat och 2% hel synt olja från Motorex.
Dvs vanlig soppa från Aspen. Så det är inga preparat, eller oktanhöjare. Detta är inte tillåtet på tävlingar, så varför ens prova? :).
Mätaren är en enkel varvräknare som man kan anv på minimotos ch gokart.
Kostar ca 1200kr.

Hur som helst. Röret är inte orginal, eftersom hojen är trimmad.
 

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
Tömde ur all den gamla soppan igår och stoppade i miljösoppan. Lyckades då få igång den och den gick o köra igen, dock så kvarstog felet fast med lite mindre symptom, den hostade o tappade kraften ibland, speciellt efter repor då jag maxat en bit, som om soppan "tog slut" och efter lite längre uppförsbackar. Men den var inte så benägen och dö längre, men hostningen fanns kvar. Prova även att stoppa i helt ny soppa i ny dunk sen och då gick den nästan bättre än med miljösoppan.
Kan alltså vart delvis nåt lurt med min gamla soppa.

Men felet kvarstår dock även om symptomen minskat en del....:confused:

Edit: Fick ett tips om att rengöra reedventilen. Var sitter den och vad har den för funktion egentligen?
 
Last edited:

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
pluntan skrev:
2570432 Tömde ur all den gamla soppan igår och stoppade i miljösoppan. Lyckades då få igång den och den gick o köra igen, dock så kvarstog felet fast med lite mindre symptom, den hostade o tappade kraften ibland, speciellt efter repor då jag maxat en bit, som om soppan "tog slut" och efter lite längre uppförsbackar. Men den var inte så benägen och dö längre, men hostningen fanns kvar. Prova även att stoppa i helt ny soppa i ny dunk sen och då gick den nästan bättre än med miljösoppan.
Kan alltså vart delvis nåt lurt med min gamla soppa.

Men felet kvarstår dock även om symptomen minskat en del....:confused:

Edit: Fick ett tips om att rengöra reedventilen. Var sitter den och vad har den för funktion egentligen?

Reedventilen- sitter mellan motorblock och insugsplattan.
Det är ett blad som är 2 delat.
Bladet är oftast av stål.
detta är en backventil.
Skulle nu inte ventilen finnas eller vara trasig händer följande: eftersom kolven på tillbakavägen komprimerar B/L i vevhuset för att kunna skicka upp B/L genom transferportarna så måste öppningen till insugskanalen-förgasaren vara stängd. Det är där reedventilen kommer till användning, den stänger porten för insuget, skulle den inte stänga riktigt trycks B/L tillbaka in mot förgasaren igen, i stället för att tryckas upp i förbränningsrummet.


Annars vad har du för avstånd mellan svänghjul & tändspole?
ca 0.3 mm brukar vara bra.
Har du inget bladmått så kan du ta ett papper och dubberlvika det och sätta emelllan medans du spänner tillbaka skruvarna.

Hur är slangen för bränslet?
Kanke är för lång och gör att bensinen har svårt att komma ner till förgasaren.
Eller för litet lufthål i tanklocket, vilket gör att du får ett för stort vakuum i tanken.

bild.jpg
 
Last edited:

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
:)
Andreas_ace skrev:
2570623 Reedventilen- sitter mellan motorblock och insugsplattan.
Det är ett blad som är 2 delat.
Bladet är oftast av stål.
detta är en backventil.
Skulle nu inte ventilen finnas eller vara trasig händer följande: eftersom kolven på tillbakavägen komprimerar B/L i vevhuset för att kunna skicka upp B/L genom transferportarna så måste öppningen till insugskanalen-förgasaren vara stängd. Det är där reedventilen kommer till användning, den stänger porten för insuget, skulle den inte stänga riktigt trycks B/L tillbaka in mot förgasaren igen, i stället för att tryckas upp i förbränningsrummet.


Annars vad har du för avstånd mellan svänghjul & tändspole?
ca 0.3 mm brukar vara bra.
Har du inget bladmått så kan du ta ett papper och dubberlvika det och sätta emelllan medans du spänner tillbaka skruvarna.

Hur är slangen för bränslet?
Kanke är för lång och gör att bensinen har svårt att komma ner till förgasaren.
Eller för litet lufthål i tanklocket, vilket gör att du får ett för stort vakuum i tanken.

bild.jpg

Var ute och körde 1 tank idag med hojjen, den gick som aldrig förr faktiskt, hade nu slutat att hosta vid fullt gaspådrag, verkar som vad det nu var förmodligen blev bortkört, eller vad vet jag. Blev dock rätt orolig då jag kört rätt länge och med ganska hög sluring och sedan körde en lång raka på full gas och helt plötsligt trodde jag hela motorn skar ihop. Lät riktigt illa, kabrash smack bank tjoff ouff, ggscchh ungefär.
Släppte på gasen och provade att gasa igen, lät riktigt illa så jag ville inte belasta den utan lät den stå på tomgång och gå ett tag eftersom jag var för långt hemifrån för att bära hem den. Och trot elller ej men när den stått och puttrat ett tag var den som ny igen och jag kunde köra hem utan problem.
Det inträffade var dock lite oroväckande, funderar på om man ska göra nåt och isåfall vad....
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Andreas_ace skrev:
2567361

Jag kommer iaf fortsätta med alkylat. HAr anv det i 1½ år och fungerar hur bra som helst på mina maskiner och på tävlingarna.
Visserligen så har min 14e 5HK och har lite mer kraft, men den har ju hållt, trots miljö val :)


När vi skåningar sticker till Racehouse på vintrarna och tankar deras som säljs där märks stor skillnad på macksoppan och Aspen miljösoppa.

Motorerna tappar stinget, inte det riktiga klippet som när vi kör utomhus på lockarp med vanlig bensin.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top