Dör när jag lägger i växel

Status
Ej öppen för fler svar.

Fredde1000

Ny medlem
Gick med
29 May 2011
Hoj
suzuki 1400 intruder
Jag har en suzuki intruder 1400 som vid några tillfällen dött efter att jag startet den och lägger i växel. Den dör precis när jag puttar i 1:an vid stillastående. Efter att ha gjort så 4-5 ggr så fungerar det för att problemet sedan ska återkomma vid senare tillfälle.
Någon som vet vad det beror på?

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Skulle gissa att du har glapp i brytaren på stödet

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Du har stödet uppe va??
Annars bryter den ju när du lägger i växel ...

Skulle kanske kunna vara fel på den lilla kontakten som sitter nere vid stödet .... Jukka lite på den så kanske det bli bättre

Fredde1000

Ny medlem
Gick med
29 May 2011
Hoj
suzuki 1400 intruder
Du har stödet uppe va??
Annars bryter den ju när du lägger i växel ...

Skulle kanske kunna vara fel på den lilla kontakten som sitter nere vid stödet .... Jukka lite på den så kanske det bli bättre

Tack för svaren. Jag kollar kontakten vid stödet.

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
På de flesta motorcyklar finns en kontakt vid stödet som bryter tändningen om man lägger i växel med stödet nere. Kolla om du har en sådan och hur skicket isof är på den.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja, för att kopplingen har klibbat ihop såpass att det tar ett par smällar innan karamellerna slås isär har ju aldrig hänt...

I så fall ska cykeln göra ett ryck precis när motorn slocknar.

Fast det kan vara en annan grej: det sitter en liten brytare nere vid stödet. Kolla den också. Fast det låter lite långsökt. Glappar den så borde cykeln slockna när du kör också tycker jag.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
När jag hade det här problemet så hade det med sidostödets brytare att göra.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Beror på karaktären på stoppet. Rycker den till, som vid ett kärringstopp, skulle jag säga kopplingsproblem. En stilla nedstängning utan drama, stödbrytaren.

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
sextresexor
Jag gissar på brytaren till kopplingen om han nu har ett sånt, du kan starta den med kopplingen intryckt, växel i och stödet nere.

//Tapper

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Det kanske är lite långsökt, men har du kollat så det inte är brytaren vid stödet som spökar? För det händer nämligen att den kan glappa lite ibland. Även fast det är ovanligt. :va

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Jag vet inte om någon nämnt att det kan ha med brytaren till stödet att göra. Eller kolla om du har "stödbrytarknapp" likt bilden kan det vara kortis i den.

Bifogat

• side-stand-knapp.jpg
    side-stand-knapp.jpg
    38.1 KB · Visningar: 352

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Detta kanske låter lite långsökt men kan det inte vara så att du har lite för lite gas och får ett såkallat kärringstopp? annars kan det som ingen riktigt lyckats förmedla vara stödet som inte är uppfällt. Fast på en Intruder är det nog rätt bökigt att köra iväg utan att stödet är uppfällt så vi kan väl anta att brytaren då till själva stödet inte riktigt fungerar eller fungerar men ändå fortsätter att fungera även när den ej ska fungera.

Faeldt

We are 138
Gick med
26 Feb 2008
Hoj
Honda CBR1000RR -08 -SÅLD, Husaberg FS 650 -07 -SÅLD, Honda CB250N-81, Yamaha FZR1000-94
Efter att har sökt lite i cybervärldens stora hav, så landade jag in på en sida som heter www.kontaktentillstodet.se där dom upplyser att det kan vara ett glapp i en kontakt till stödet. Börja med att kolla det, kan ju vara så enkelt.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Har du provat att borra?

Hjälper inte det kan det vara brytaren till stödet.

Inte den förste att bli uppskrämd av den, i så fall. Det är nog bara helljuslampan som orsakar mer förvirring... ;)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S