Dör vid konstant fart

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Ort
Örebro, Närkes Kil
Hoj
Yamaha R6 -01
Morgue skrev:
2144727 Kommer inte ihåg när insprutningen kom på r6, men de tidigare (insprutningarna rent allmännt) brukar vara lite känsliga för "cruising", insprutningen kan liksom inte bestämma sig för om den skall strypa eller skicka in mer soppa. Uppgradering brukar kurera sådant beteende (har jag hört från de som kan bättre...). Om det inte är så att du redan har bytt till sportfilter och/eller slipon utan att justera in bränsle/luft efter de nya förutsättningarna. Eller så skiter du i cruisingen och ger fullt hela tiden :hihi


Jag har förknasare, tror insprutningen kom -03

/Dawan
 

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Björklinge... ja, jag vet.
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Dawan skrev:
2144737 Jag har förknasare, tror insprutningen kom -03

/Dawan

Gäller alla förgasare oavsett fabrikat: Olika kanaler reglerar flödet vid olika belastning. Alltså har ni förmodligen samma fel om ni har samma symptom (och alla andra felkällor eliminerats, stift, tändning etc). Förmodligen behöver gasarna justeras/rengöras. -01 är väl kanske i nyaste laget för att behöva översyn, men det kan ju ha kommit in skräp vid tankning (eller om man har tankat på Q-star, erkänt dålig soppakvalitet). Eftersom kanalerna är så små räcker det med väldigt små partiklar för att störa flödet (därför har man ju bl a luftfilter...dööhh). De flesta japsar har för övrigt förgasare från samma tillverkare (Keihin, som by the way ägs av en stor mc-tillverkare, gissa vilken...). Alltså, riv, gör rent/justera/byt det som behövs.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Hur går den med orginal luftfilter ?

Alla vaccumförgasare gillar inte KN filter och sådan bröte pga att det blir svårt att bygga vaccum så trottlarna lyfter.

I vilket fall så får den för lite soppa av någon andledning.

Ljusa stift och att den dör tyder på det.

Sen håller jag med mourge att det är förgasar relaterat.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Uppdatering, efter att kompisen provkört och jag åkte bakpå.

Det första vi gör är att drar till statiol, så gott det går, och köper akut förgasar rengöring helt utan resultat, gick nästan värre tyckte jag.
Men men, iväg drar vi och efter en sådär 5st motorstopp så drar vi till Honda o ber någon slänga ett öga på den..Tyvärr hade dem ingen tid att provköra.. Så jag fick tipset att dränera förgasarna direkt efter motorstopp & se om det är någon soppa i fuggarna.

Japp ok, har inga verktyg så vi beger oss hemåt istället. Vi kör o kör..tillslut kommer ännu ett jävla motorstopp & denna gången startar den fan inte oavsett vad!! :4skrika

Jaja, efter att ha avlagt diverse svordomar så får jag ideén att ge pumpen 12v direkt från batteriet.
Om pumpen nu funka, vilket jag testat innan. Så borde den fylla fuggarna om jag ger den ström direkt från batteriet. Tur va hade jag en stump kabel över från larmet under sadeln. Sagt & gjort så provar jag... Till min förvåning pumpar hojen utav bara satan!! Några sekunder för att sakta men säkert sluta. Jaha, det var ju konstigt tänkte jag och tryckte på start knappen.. VROOOOOOM starta hon som en stucken katt! Vilken lättnad ja kände!

Så vi packar på oss kläderna och drar vidare.. för att samma sak skall hända... vi upprepar proceduren med batteri & pump. Självklart startar hon efter att pumpen gjort sitt.
Så vi kör en kort sträcka igen och jag säger åt polaren att stanna för jag vill prova pumpen innan det blir motorstopp. Japp, pumpen går när jag ger den ström. Och den gick då inte när jag slog på tändningen inte.

Imorrn skall jag börja kika vidare på reläet & diverse sladdar, kanske man tabbat sig när man slängde in larmet. Men det verkar som om jag lokaliserat problemet ialla fall.. eller vad säger ni? :banana


Edit:
Det knasiga är ju att jag stått & gasat på neutralen och känt hur pumpen jobbat emellanåt, snubben på honda stod o kände på pumpen och kom fram till att den jobba..
 
Last edited:

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Uppdatering #2

Uppdatering #2

Problemet låg i bränslepumps relät som var halvkasst! Funkade när det själv ville..

Tack för hjälpen allihopa!! :Bugar
 

JFKFinland

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2006
Ort
FINLAND
Hoj
CBR 600
Muggen skrev:
2148995 Uppdatering #2

Problemet låg i bränslepumps relät som var halvkasst! Funkade när det själv ville..

Tack för hjälpen allihopa!! :Bugar

Hej,
Har samma problem med MIN CBR 600 F2 och du nämner om bränslepumps relät. Vart hittar jag den på min hoj? :va
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Muggen skrev:
2148995 Uppdatering #2

Problemet låg i bränslepumps relät som var halvkasst! Funkade när det själv ville..

Tack för hjälpen allihopa!! :Bugar

tyckte det luktade larm med startspärr på bränslepumpen :näsblod eller hur var det egentligen?
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Mr Helmut skrev:
2149257 tyckte det luktade larm med startspärr på bränslepumpen :näsblod eller hur var det egentligen?

Hähä, nää ingen startspärr från larmet inte... behövs ju inte när man har immobilizer från början.. :tuttar

JFKFinland skrev:
2149223 Hej,
Har samma problem med MIN CBR 600 F2 och du nämner om bränslepumps relät. Vart hittar jag den på min hoj? :va
HanneZ skrev:
2149273 Ja ska du hitta din pump får du nog leta länge :)

Behöver du pump så har jag en liggandes.. till årsm. 98. Pma vid behov..
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top