D-link router eller PC som brandvägg?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Vi kan börja med att jag har BBB 10 Mbit uppkoppling.
4 datorer
1 12 portars hubb som behöver nya fläktar om den ska användas
1 nätverkskort i varje dator
kablar är inget problem ( jag är elektriker ;) )

Jag delar idag endast upp min BBBlina mot dom tre datorer som jag har nu, men jag skulle vilja dra igång ett trevligt litet nätverk för att dela lite utrymme, skrivare, scanner och webb.
Då har jag förstått att man blir lite mer sårbar än när man inte delar ut saker.
Jag har relativt mkt datakundskap, men nätverk nja det har jag alldrig pillat med egentligen iaf inte mer än att dra kablar till ett dylikt.

Så min fråga är egentligen.
Vad är bäst?
En d-link 6... och köra antivirus på maskinerna och därmed ha en hårdvarubrandvägg, eller köra en dator som brandvägg och ha hubben till att skapa nätverk med.
Om en pc ska användas endast som brandvägg, kan man då utnyttja utrymmet på disken i nätverket då?

Ja nu lämnar jag detta till er, ge mig lite schyssta tips nu :)
//Tobbe

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
D-Link 604 har fyra portars hub inbyggd, dhcp m.m.. kostar ca 500 pix och gör det hela väldans enkelt att ha ett eget litet Lan bakom det hela alltså.. Stoppa i kablarna och aktivera dhcp på burkarna.. dela ut det du vill ha utdelat internt i ditt lan.
Finns även port-forwarding i den Routern så om du vill köra t.ex. en Webserver eller ngt så pekar du bara port 80 till lämplig adress.

Annars att köra en dator... du behöver åtminstone ett till nätverkskort i den, sen kräver väl lite uppsättning och så, beror väl på operativet också hur stökigt det är. Denna dator måste ju då vara igång hela tiden för att de andra skall kunna komma ut på Inet.. Du borde väl även kunna utnyttja disken på denna maskin i nätverket om du delar ut den.. se till att man inte har åtkomst till den utifrån bara..

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Man tackar för tipsen Bulan :bow
En D-link får det bli, så man slipper starta upp halva lägenheten för att kolla SH. :crash

Shopping ska utföras då fattigbidraget kommit
// Tobbe

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Bulan skrev:
D-Link 604 har fyra portars hub inbyggd, dhcp m.m.. kostar ca 500 pix och gör det hela väldans enkelt att ha ett eget litet Lan bakom det hela alltså.. Stoppa i kablarna och aktivera dhcp på burkarna.. dela ut det du vill ha utdelat internt i ditt lan.
Finns även port-forwarding i den Routern så om du vill köra t.ex. en Webserver eller ngt så pekar du bara port 80 till lämplig adress.

Annars att köra en dator... du behöver åtminstone ett till nätverkskort i den, sen kräver väl lite uppsättning och så, beror väl på operativet också hur stökigt det är. Denna dator måste ju då vara igång hela tiden för att de andra skall kunna komma ut på Inet.. Du borde väl även kunna utnyttja disken på denna maskin i nätverket om du delar ut den.. se till att man inte har åtkomst till den utifrån bara..
Lyfter denna tråd lite..

Jag kör me D-Link Di-614 (trådlöst) AP router tror jag den heter.. o den sitter de ju oxå en brandvägg i som funkar kanon.. men den funkar för bra.. jag vill på något sett öppna upp den så jag kan ta emot filer på icq:n o även så jag vill jag vara active på DC.. nu kan jag bara vara passiv.. o jag har aldrig sysslat me brandväggar innan.. så jag har inte en PIIIIP aning hur man löser detta.. i övrigt så kör jag me bostream 2.5 Mbit där jag har en fast IP.. nån som kan hjälpa mig me detta på något enkelt sett??

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Maverick skrev:
Lyfter denna tråd lite..

Jag kör me D-Link Di-614 (trådlöst) AP router tror jag den heter.. o den sitter de ju oxå en brandvägg i som funkar kanon.. men den funkar för bra.. jag vill på något sett öppna upp den så jag kan ta emot filer på icq:n o även så jag vill jag vara active på DC.. nu kan jag bara vara passiv.. o jag har aldrig sysslat me brandväggar innan.. så jag har inte en PIIIIP aning hur man löser detta.. i övrigt så kör jag me bostream 2.5 Mbit där jag har en fast IP.. nån som kan hjälpa mig me detta på något enkelt sett??

Kika i logg-filen i routern, där står det förmodligen vilka (anrop på) portar den har förhindrat. Öppna upp dom portarna. Default brukar vara hängslen och livrem.

<edit> Jag förmodar att du vet IP-nummret på routern och kan administrera den? </edit>

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
andersbrink skrev:
Kika i logg-filen i routern, där står det förmodligen vilka (anrop på) portar den har förhindrat. Öppna upp dom portarna. Default brukar vara hängslen och livrem.

<edit> Jag förmodar att du vet IP-nummret på routern och kan administrera den? </edit>
Jo jag kan ip till routern.. o även administrera den.. men just hur jag gör för att öppna upp vissa portar o sånt.. de e de jag inte fattar hur man gör.. enklast bli väl o försöka dra hit nån polare som vet hur man gör..

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Maverick skrev:
Jo jag kan ip till routern.. o även administrera den.. men just hur jag gör för att öppna upp vissa portar o sånt.. de e de jag inte fattar hur man gör.. enklast bli väl o försöka dra hit nån polare som vet hur man gör..
Letar förbrilt efter en sida jag trodde låg bland mina favoriter, den visade tom med skärmdumpar hur man ställde in många olika routers.
Finns inte exakt den router man har med får man en ganska klar hint om vad man ska göra.
Jag letar vidare och återkommer....med länk hoppas jag.
//Tobbe

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...