D-link router eller PC som brandvägg?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Vi kan börja med att jag har BBB 10 Mbit uppkoppling.
4 datorer
1 12 portars hubb som behöver nya fläktar om den ska användas
1 nätverkskort i varje dator
kablar är inget problem ( jag är elektriker ;) )

Jag delar idag endast upp min BBBlina mot dom tre datorer som jag har nu, men jag skulle vilja dra igång ett trevligt litet nätverk för att dela lite utrymme, skrivare, scanner och webb.
Då har jag förstått att man blir lite mer sårbar än när man inte delar ut saker.
Jag har relativt mkt datakundskap, men nätverk nja det har jag alldrig pillat med egentligen iaf inte mer än att dra kablar till ett dylikt.

Så min fråga är egentligen.
Vad är bäst?
En d-link 6... och köra antivirus på maskinerna och därmed ha en hårdvarubrandvägg, eller köra en dator som brandvägg och ha hubben till att skapa nätverk med.
Om en pc ska användas endast som brandvägg, kan man då utnyttja utrymmet på disken i nätverket då?

Ja nu lämnar jag detta till er, ge mig lite schyssta tips nu :)
//Tobbe

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
D-Link 604 har fyra portars hub inbyggd, dhcp m.m.. kostar ca 500 pix och gör det hela väldans enkelt att ha ett eget litet Lan bakom det hela alltså.. Stoppa i kablarna och aktivera dhcp på burkarna.. dela ut det du vill ha utdelat internt i ditt lan.
Finns även port-forwarding i den Routern så om du vill köra t.ex. en Webserver eller ngt så pekar du bara port 80 till lämplig adress.

Annars att köra en dator... du behöver åtminstone ett till nätverkskort i den, sen kräver väl lite uppsättning och så, beror väl på operativet också hur stökigt det är. Denna dator måste ju då vara igång hela tiden för att de andra skall kunna komma ut på Inet.. Du borde väl även kunna utnyttja disken på denna maskin i nätverket om du delar ut den.. se till att man inte har åtkomst till den utifrån bara..

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj